Model A: kleine Tesla voor de grote wereld

0

Tesla is momenteel druk bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van een nieuw compacte auto die in China gebouwd gaat worden: de Model A.

Als basismateriaal zal de architectuur van de Model 3 worden gebruikt. Een compacte instapper verdient op zich een eigen onderstel, maar het is belangrijk om de prijs van de nieuweling laag te houden. Dat kan het best door het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar door te roeien met de riemen die Tesla reeds heeft. Concreet betekent dit niet alleen de techniek van de Model 3, maar ook diens productieapparatuur.

Overigens is het niet zo ingewikkeld om van de Model 3 een compacte instapper te maken: kwestie van opteren van een rechte achterzijde. Indien het lengteverschil tussen de Volkswagen ID.3 en de ID.4 (32 centimeter; ondanks dezelfde wielbasis) als uitgangspunt wordt genomen, wordt de compacte Tesla daarmee 4,37 meter lang. Voor een C segment hatchback een heel gebruikelijk formaat.

De Model A is niet alleen bestemd voor diegenen die een meer handzame auto zoeken dan de Model 3, maar vooral voor consumenten die deze elektrische Amerikaan te duur vinden. In de wandelgangen wordt voor de nieuwe instapper van Tesla (omgerekend naar de Nederlandse marktsituatie) 20.000 euro genoemd. De wens is hier de vader van de gedachte. Wat wel haalbaar lijkt, is een prijsstelling op twee derde van het tarief van de Model 3.

Dat zou dan voor Nederland afgerond 32.500 euro betekenen. Nog steeds een messcherp tarief en concurrerend ten opzichte van wat Volkswagen momenteel voor de simpelste ID.3 vraagt (32.190 euro). Van die rivaal zit weliswaar een nog goedkopere variant in de pijplijn, maar ook daarover lijkt Tesla zich geen zorgen te hoeven maken. Ook al wekt de bouwkwaliteit een andere indruk: Tesla heeft premium status. En daar wil de klant maar wat graag voor betalen!

Reageren is niet mogelijk.