Temmen is niet mogelijk: test Alfa Romeo Giulia GTAm

0

Waarom deze test?

Het gaat Alfa Romeo verkooptechnisch al geruime tijd niet voor de wind. Maar sinds het saneren van de MiTo en de Giulietta moet het Italiaanse merk helemaal op een houtje bijten. De nieuwe Giulia GTA en GTAm zullen daar niet veel aan veranderen. Maar dat maakt hen niet minder welkom. Een Alfa Romeo koop je nou eenmaal met je hart en niet met je hoofd. Dus elk model dat grote emoties opwekt kan er voor zorgen dat de vlam niet uitdooft, ondanks diverse fouten in de modelpolitiek in de afgelopen decennia.

De kurk waar Alfa Romeo momenteel op drijft is de tijdloos elegante sedan Giulia en diens SUV derivaat Stelvio. Daarmee heeft het merk zichzelf weliswaar terug gevonden, maar het heeft zich niet vertaald in een groot verkoopsucces. In Nederland bijvoorbeeld waren er in de eerste 4 maanden van het jaar slechts 35 Alfisti’s die via dit model duo een nieuwe relatie aan wilden gaan met het merk.

Alfa RomeoAston MartinBMW
GiuliaVantage8-serie Coupé
GTAmV8M Competition
226.888 euro211.000 euro230.597 euro
FerrariJaguarMaserati
RomaF-TypeGhibli
V8P575 AWD RTrofeo
246.473 euro170.542 euro194.500 euro
Mercedes-AMGNissanPorsche
GT 4-doorGT-RPanamera
63 4Matic+Track EditionGTS
223.615 euro203.800 euro201.000 euro

Aan het positieve imago kan dat nauwelijks liggen en de kwaliteit is (inmiddels) ook goed. Misschien was Alfa Romeo gewoon een beetje van de radar verdwenen. Als dat zo is, dan zou zij daar binnenkort weer op kunnen verschijnen. Want het bijzondere model Giulia GTA en zijn nog hetere zusje Giulia GTAm zullen de verkoopstatistieken gezien de verkoopprijzen (zie tabel) en een oplagebeperking tot 500 exemplaren waarschijnlijk niet oppoetsen, maar ze zullen het imago wel versterken.

 

Wat voor auto is het?

De technische gegevens lijken op het eerste gezicht niet zo spectaculair. Ten opzichte van het civiele topmodel van de serie, de vierwielaangedreven 2.9 Quadrifoglio, konden of wilden de ingenieurs niet meer dan 30 pk extra uit de 6 cilinder persen, maar de 540 pk zijn geen kleinigheidje. Het maximumkoppel van 600 Newtonmeter bij 2.500 toeren bleef ongewijzigd, evenals min of meer de prestaties: ​​de Giulia GTA haalt de 100 km/u vanuit stilstand in 3,8 seconden en is daarmee slechts een tiende tel sneller dan het reguliere productiemodel; de consistentere GTAm uitvoering schaaft daar nog 2 tienden van af uit. De topsnelheid is gespecificeerd op 300 km/u, wat 9 km/u onder de normale V6 uitvoering ligt ten gunste van meer neerwaartse druk waardoor hogere bochtsnelheden mogelijk zijn.

Het is dus duidelijk: de prijsstijging tot bijna het dubbele van de catalogusprijs van de 2.9 Quadrofoglio versie (226.888 euro voor de GTAm uitvoering versus 120.550 euro) is zeker niet aan deze cijfers te danken. Gelukkig heeft Alfa Romeo ook elders grote inspanningen geleverd en van een prachtige sport sedan een bijtende racer voor het circuit gemaakt. Die worden bereikt door een titanium uitlaatsysteem (om het gewicht te verlagen) en een verbeterde aerodynamica. Om dat laatste te optimaliseren, is er zelfs gebruik gemaakt van synergieën uit de Formule 1 samenwerking met Sauber.

De spoorbreedte is aan de voor- en achterzijde met 5 centimeter verbreed en de veren, schokdempers en chassislagers zijn opnieuw afgesteld. Daarnaast is de GTAm uitvoering met een leeggewicht van 1.580 kilo afgerond 100 kilo lichter dan het productiemodel. Om dit resultaat te bereiken, is de achterbank weggelaten en paste Alfa Romeo het in de autosport veel gebruikte polycarbonaat plastic voor de zijruiten en de achterruit toe.

De motorkap, het dak, de cardanas, de voorbumper en de verbrede spatborden zijn gemaakt van koolstofvezel, evenals de kuipstoelen. Samen met een aantal andere kleinschalige maatregelen resulteert dit dus in een gewichtsbesparing tot 100 kilogram. Het resultaat: in de Giulia GTAm hoeft elke paardenkracht slechts 2,93 kg in beweging te krijgen.

 

Is het wat?

Dat is op het circuit duidelijk te merken. De GTAm uitvoering waarvan ik de sleutels kreeg, is altijd voorzien van een rolbeugel en 6-puntsgordel, en rijdt als de brandweer, maar dat is natuurlijk geen verrassing. Waarschijnlijker is dat jij verrukt zal zijn over hoe groot het verschil is met het eveneens vierwielaangedreven, zeer sportieve productiemodel, de 2.9 Quadrifoglio uitvoering.

De Über Alfa maakt indruk met een scherpe maar ongelooflijk nauwkeurige besturing, waarmee het voertuig speels en neutraal door bochten kan worden geleid. Het relatief lage gewicht van de Giulia GTAm is vooral merkbaar bij het remmen en tijdens het optrekken uit krappe bochten. Jammer is alleen dat de 8-traps automaat deze snelheid niet altijd kan bijbenen.

 

80%
80%
Awesome

De geweldige wegligging heeft natuurlijk zijn prijs. Ook op comfort gebied. Want de Giulia GTAm zijn veel moeilijker in de dagelijkse omgang dan het normale zustermodel. Wil je deze Alfa als alledaags vervoermiddel gebruiken voor de benodigde 227 mille euro, dan moet je niet alleen een goed gevulde rekening (of een betrouwbare bankier) hebben, maar ook een gezonde rug .

De beloofde oplage beperking van 500 stuks (voor zoweld e Giulia GTA als Giulia GTAm) belooft echter een zeker verzamelaarpotentieel. Aan de andere kant zul je het model bijna nooit echt in het verkeer zien, waardoor de verhoopte imagoboost voor het merk misschien toch niet zo groot is. Maar zoals ik al zei: de normale Giulia is ook een mooie, elegante limousine. En diens prijs zal menigeen na het lezen van deze test als verrassend betaalbaar ervaren.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    8.6

Reageren is niet mogelijk.