Autoverkopen Nederland: wordt Kia de nieuwe allemansvriend?

0

Het aantal nieuw geregistreerde auto’s is afgelopen maand april met 55,6 procent gestegen ten opzichte van april 2020. In totaal werden er 23.846 nieuwe personenwagens op kenteken gezet, vergeleken met 15.322 exemplaren een jaar eerder. Dit blijkt uit de officiële registratiecijfers van de RAI Vereniging, de BOVAG en het RDC.

Met een plus van ruim 55 procent zit de Nederlandse automarkt voor het eerst dit jaar flink in de lift. De cijfers zijn verklaarbaar omdat in april 2020 zowel de auto-industrie als de showrooms in Nederland en Europa dicht waren en de registraties van nieuwe personenwagens instortten. Ten opzichte van april 2019, toen er 32.701 auto’s werden geregistreerd, blijft de verkoop evenwel nog met 27,1 procent achter.

In totaal zijn er dit jaar (januari t/m april) 104.497 nieuwe auto’s geregistreerd, oftewel 11,7 procent minder dan in de eerste 4 maanden van 2020, toen er 118.375 exemplaren op kenteken werden gezet.

 

Merken

De populairste automerken in april waren achtereenvolgens Kia (2.680 registraties en 11,2 procent marktaandeel), Volkswagen (2.093 en 8,8 procent), Peugeot (1.766 en 7,4 procent), Toyota (1.686 en 7,1 procent), Skoda (1.435 en 6,0 procent), Volvo (1.392), Ford (1.369), BMW (1.280), Renault (1.122) en Mercedes-Benz (1.055). Kia boekte in april 63,0 procent hogere verkoopresultaten dan in dezelfde maand van vorig jaar. Dat was voldoende om Volkswagen te passeren in de statistieken, dat slechts 19,6 procent wist te plussen. Peugeot kwam 56,2 procent hoger uit en Toyota verkocht 62,4 procent meer auto’s. Een schrale troost voor Volkswagen is dat haar dochter Skoda een liefst 90,6 procent hogere afzet realiseerde.

Gegeven de totale marktontwikkeling was het in april relatief makkelijk voor autofabrikanten om hun afzet in Nederland met de helft op te voeren. Maar er waren ook merken waarvan het aantal kenteken registraties meer dan verdubbelde. Dat waren in alfabetische volgorde Dacia (vooral dankzij de nieuwe Sandero), DS (media aandacht voor de nieuwe 4 en 9 doet de verkopen van de 3 Crossback en 7 Crossback goed), Ferrari (vooral de 8 cilinder modellen gaan lekker), Jaguar (op basis van de verkopen zou je kunnen concluderen dat dit merk geen specialist in elektrische auto’s moet worden, maar in SUV modellen – wat dit betreft is het logisch dat de nieuwe XJ, die leverbaar zou worden in een emissievrije uitvoering te elfder uren is geannuleerd), Jeep (stekker hybride techniek is voor dit merk een levenselixer), Land Rover (alles, op de grote maar bejaarde Range Rover na, zat in de lift), Mercedes (alleen de EQC laat het afweten), Mitsubishi (zie Jeep, al verkocht ook de Space Star als warme broodjes), Polestar, Smart (dieper kon dit merk vorig jaar niet zakken), Suzuki (de Ignis en Vitara zijn de nieuwe stoere helden) en Volvo (pluste over de hele linie).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die totaal niet wisten te profiteren van de totale marktgroei. Het gaat daarbij om autofabrikanten die in april niet meer, maar juist minder auto’s wisten te slijten. In alfabetische volgorde zijn dat Alfa Romeo (was in april meer dan 2 keer zo exclusief als Ferrari), Lexus (voor stekkerloze aandrijftechniek komt de premium klant niet meer uit zijn luie stoel; dat de UX nu ook leverbaar is in een 100 procent benzine uitvoering illustreert hoe hoog de nood is) en Tesla (voor het scoren van een nieuwe homerun is het wachten op de Model Y).

 

Modellen

De populairste automodellen in april waren achtereenvolgens de Kia Niro (888 registraties en 3,7 procent marktaandeel), de Kia Picanto (837 en 3,5 procent), de Volvo XC40 (816 en 3,4 procent), de Toyota Yaris (534 en 2,2 procent), de Peugeot 2008 (517 en 2,1 procent), de Peugeot 208 (506 en 2,1 procent), de Toyota Aygo (494), de Renault Captur (490), de Volkswagen Polo (476) en de Opel Corsa (417).

Automodellen waarvan in april geen enkel exemplaar op kenteken werd gezet, zijn onder andere de Aston Martin DB11, de Audi TT, de Ford Mustang (die niet meer verkrijgbaar is in half zo dure 4 cilinder uitvoering), de Hyundai Nexo (met dank aan het belabberde waterstof tankstation netwerk, al wist Toyota 7 exemplaren van de soortgelijke Mirai op kenteken te zetten), de Lexus RC (alleen nog maar leverbaar in veel te dure, 464 pk sterke F uitvoering) en Maserati Quattroporte (inmiddels te verouderd om nog partij te kunnen zijn voor de veel verfijndere BMW 7-serie en Mercedes S klasse die beiden bovendien in stekker hybride uitvoering besteld kunnen worden).

Lynk & Co zette de eerste 68 exemplaren van de 01 op Nederlands kenteken. Modellen waarvan de afzet in april minimaal verdubbelde, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (247), de Audi e-Tron GT (26), de Audi Q7/SQ7 (22), de BMW 1-serie (246), de BMW 4-serie (29), de BMW 4-serie Gran Coupé (45), de BMW 7-serie (36), de BMW i3 (67), de Citroën C4 (118), de Citroën (Grand) C4 Space Tourer (19), de Dacia Lodgy (16), de Dacia Sandero (104), de DS 7 Crossback (17), Fiat 500 (196), Ford Explorer (28), Ford Kuga (325), Ford Mustang Mach-E (58), Ford Puma (240), Honda Jazz (38), Hyundai i10 (165), Huyundai i20 (169), Hyundai Tucson (190), Hyundai Santa Fe (30), Jaguar E-Pace (13), Jaguar F-Pace (14), Jeep Renegade (30), Jeep Compass (63), Kia Picanto (837), Kia Sorento (108), Kia XCeed (101), de Land Rover Defender (18), de Land Rover Discovery Sport (23), de Land Rover Range Rover Evoque (56), de Land Rover Range Rover Sport (49), de Land Rover Range Rover Velar (39), de Mazda CX-3 (49), de Mazda CX-5 (153), de Mazda MX-5 (23), de Mercedes B-klasse (130), de Mercedes CLA (158), de Mercedes E-klasse (66), de Mercedes EQA (68), de Mercedes GLA (80), de Mercedes GLB (60), de Mercedes GLC (56), de Mercedes GLE (35), de Mercedes GLS (7), de Mercedes S-klasse (11), de MG EHS (13), de Mitsubishi Eclipse Cross (89), de Opel Mokka (53), de Polestar 2 (78), de Peugeot 2008 (517), de Peugeot 3008 (226), de Porsche 911 (39), de Porsche Cayenne (47), de Seat Leon (163), de Seat Mii (17), de Skoda Enyaq iV (353), de Skoda Kamiq (120), de Smart Forfour (11), de Subaru Outback (16), de Suzuki Swace (16), de Suzuki S-Cross (64), de Suzuki Vitara (234), de Toyota Highlander (13), de Toyota Yaris (534), de Volkswagen Arteon (35), de Volkswagen ID.3 (24), de Volkswagen ID.4 (290), de Volvo S90 (8), de Volvo V60 (242), de Volvo XC40 (816), de Volvo XC60 (161) en de Volvo XC90 (80).

 

Elektrisch

In april zijn er 2.370 nieuwe elektrische auto’s op kenteken gezet, oftewel 52 procent meer dan vorig jaar. Het is de eerste maand dit jaar dat het aantal registraties van dit soort personenwagens toeneemt, zo blijkt uit cijfers van het RDC.

In de eerste maanden van het jaar moesten er nog grote hoeveelheden elektrische auto’s, die eind vorig jaar waren gezet, verkocht worden. Veel registraties werden eind vorig jaar naar voren gehaald omdat de bijtelling dit jaar is verhoogd van 8 procent naar 12 procent. Ook probeerden autofabrikanten met het pushen van de verkoop van elektrische auto’s CO2-boetes vanuit Brussel te voorkomen.

Begin dit jaar waren er nog grote aantallen van de Volkswagen ID.3 en de Hyundai Kona die nog verkocht moesten worden. Beide modellen kampen nog steeds met grote onverkochte voorraden, waardoor zij ook in april slechts mondjesmaat op kenteken werden gezet. De Kia e-Niro ziet weliswaar het aantal registraties teruglopen, het blijft de vaakst op kenteken gezette elektrische auto. Tesla verliest dit jaar veel terrein. De Model 3 is in de verkoopstatistieken niet alleen gepasseerd door bovengenoemde Zuid Koreaanse concurrent, maar ook door 2 andere auto’s. De positie van deze Tesla zal dit jaar onder druk blijven staan aangezien er een groot aantal nieuwe elektrische personenwagens op de markt komen.

Na de Kia Niro met 716 registraties (-53,5 ten opzichte van vorig jaar april), volgen de Volkswagen ID.4 (651 registraties; nieuw), de Volvo XC40 Recharge P8 (480 registraties; nieuw), de Tesla Model 3 (429 registraties; -76,4 procent), de Nissan Leaf (376 registraties; +17,9 procent), de Skoda Enyaq iV (353 registraties; nieuw), de Polestar 2 (346 registraties; nieuw), de BMW iX3 (313 registraties; nieuw), de Renault Zoé (290 registraties; -12,4 procent) en de Peugeot e-208 (270 registraties; + 167,3 procent).

Na 4 maanden staat de verkoopteller van elektrische auto’s op 6.909 exemplaren. Vorig jaar was de stand op hetzelfde moment 10.230 eenheden; een verschil van 32,5 procent. Het marktaandeel van elektrische auto’s ligt na 4 maanden nu op 7 procent. Vorig jaar kwam was dat nog 20,5 procent.

 

Lease

In april werden er voor het eerst dit jaar meer elektrische auto’s via lease geregistreerd dan vorig jaar: 1.119 versus 1.112 exemplaren. Al met al zijn er in april 21,0 procent meer leaseauto’s geregistreerd dan in dezelfde maand van 2020. Over heel 2021 is er nog wel sprake van een achterstand, zo blijkt uit cijfers van het RDC: de teller stond 30 april op 51.913 leaseregistraties versus 62.441 stuks vorig jaar; een verschil van 16,9 procent.

In april wist Kia concurrent Volkswagen net voor te blijven als meest geregistreerde leasemerk. Het merk heeft met de Picanto en Niro ook de 2 meest geregistreerde modellen in haar gamma. Voor Kia waren er in april 1.421 leaseregistraties oftewel 27,4 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Die stijging was voldoende om Volkswagen (1.326 registraties) te passeren in de statistieken want dit merk pluste slechts 1,0 procent. Ook hier zien wij dat Skoda de schade op concernniveau beperkt met 1.077 registraties, hetgeen er 84,7 procent meer waren dan in april 2020. Peugeot pluste 29,5 procent en kwam uit op 904 eenheden. Toyota scoorde 780 lease registraties, hetgeen een winst van 47,7 procent betekende ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Zoals gezegd werden in april voor het eerst dit jaar meer elektrische leasewagens geregistreerd dan vorig jaar. In de eerste maanden moesten er nog veel exemplaren die eind vorig jaar al op kenteken gezet waren hun weg vinden naar een klant. Er zijn in de eerste 4 maanden al met al afgerond 3.000 elektrische auto’s geregistreerd door leasemaatschappijen, Dat is de helft minder dan vorig jaar. In april werd de Kia e-Niro het vaakst op kenteken gezet, namelijk 242 keer, gevolgd door de Skoda Enyaq iV (220 registraties).

Ongeacht de aandrijfvorm bestond de modellen Top 5 in april uit achtereenvolgens de Picanto (494 registraties; + 70,9 procent), de Kia Niro (460 registraties; -1,5 procent), de Volvo XC40 (406 registraties; +1060,0 procent), de Volkswagen Polo (334 registraties; -7,0 procent) en de Toyota Aygo (312 registraties; + 112,2 procent).

 

Prognose

De BOVAG en de RAI Vereniging verwachten dat er in de rest van het jaar een flinke inhaalslag gemaakt zal worden, want zij gaan uit van een totaal aantal registraties van 400.000 stuks in heel 2021. Afgelopen jaar werden in totaal 356.051 nieuwe auto’s op kenteken gezet en in 2009 eindigde de verkoopteller op 445.217 exemplaren. Dus dit jaar zal er een groei van dik 12 procent moeten zijn.

 

Nederlands wagenpark een van de oudste van Europa

Met een personenwagenpark dat in 2019 gemiddeld 11,0 jaar oud was, heeft Nederland één van de oudste wagenparken van Europa. Volgens cijfers van ACEA blijft ons land duidelijk achter bij de verschillende buurlanden. Zo kent Duitsland personenwagens die gemiddeld 9,6 jaar oud zijn. In België ligt de leeftijd op 9,1 jaar en in Luxemburg op 6,5 jaar.

De gemiddelde leeftijd van personenauto’s in de Europese Unie bedraagt 11,5 jaar. Vooral de zuidelijke lidstaten en Oost-Europese landen duwen het gemiddelde omhoog. Hoe noordelijker, hoe jonger het voertuigpark. Spanje komt bijvoorbeeld uit op 12,7 jaar, Italië op 11,4 jaar en Frankrijk op 10,2 jaar. In Zweden en Denemarken daarentegen zijn auto’s gemiddeld niet ouder dan respectievelijk 10,0 jaar en 8,8 jaar. Ook in Ierland zijn personenauto’s met een leeftijd van gemiddeld 8,4 jaar relatief jong.

Om tot een vergroening en verjonging van het Nederlandse wagenpark te komen heeft RAI Vereniging op verzoek van het ministerie van Financiën een aantal concrete voorstellen gedaan op weg naar een stabiel, eerlijk, houdbaar en betaalbaar autobelastingregime. Met als uitgangspunt de invoering van een systeem van ‘Betalen naar Gebruik’.

 

 

Reageren is niet mogelijk.