Fiat strikt Renault ontwerper

0

Fiat heeft Francois Leboine, weggeplukt bij Renault. De 46-jarige ontwerper was daar de baas bij de afdeling Advanced Design. Hij zal zich bij de Italiaanse concurrent voortaan bezighouden met de styling van toekomstige Fiat en Abarth modellen.

Bij Renault was Leboine onder meer verantwoordelijk voor de Renault Twizy en de huidige Renault Espace. Meer recent werkte hij mee aan de styling van de Clio, de Captur en de Dacia Sandero. Leboine is ook de man achter de conceptstudies Morphoz (foto) en R5 Electric. Van die laatste vingeroefening kondigde Renault onlangs een productievariant aan.

In samenwerking met merkchef Olivier Francois, zal Leboine bij Fiat “de transformatie van Fiat en Abarth ondersteunen”. Vooral voor zijn designexpertise met de ontwikkeling van stekker hybrides modellen en elektrische auto’s heeft het Italiaanse merk interesse. Toch kan Autointernationaal zich niet aan de indruk onttrekken dat de ‘kwade genius’ achter deze transfer Carlos Tavares, de topman van het overkoepelende Stellantis concern, is. Die zal geen gelegenheid ongebruikt laten om Renault een hak te zetten. Eerder kocht Tavares de designchef van Dacia weg om hem vervolgens achter de tekentafel van Alfa Romeo te zetten.

Wat het eerste model wordt, waar Leboine bij Fiat en Abarth aan gaat werken, is nog niet duidelijk. Wat wel klip en klaar is, is dat het Italiaanse merk geen duidelijke designvisie heeft. Fiat lanceerde vorig jaar een elektrische editie van de 500, maar styling technisch borduurt dit model verder op een inmiddels tamelijk afgekloven thema. Onder de paraplu van Stellantis zal het Italiaanse merk met Franse techniek een ambitieus toekomstplan op poten kunnen zetten. Een getalenteerde designchef mag dan niet ontbreken. Immers, Fiat en Abarth hebben een grote inhaalslag te maken als het op elektrische modellen aan komt.

Leboine begint op 1 juni. Voordat hij bij Fiat achter de tekentafel kruipt, zal hij vermoedelijk door Tavares worden uitgenodigd voor een kopje koffie. Ondertussen mag Leboine dan in geuren en kleuren (en met de nodige schetsen) gaan vertellen wat Renault de komende jaren allemaal in petto heeft. Dergelijke informatie is voor concurrent Stellantis goud waard. François is blij met de aanstelling van de Fransman. “De kracht en schaal van de nieuwe groep bieden veel kansen. Het ontwerpen van nieuwe auto’s voor Fiat en Abarth is de sleutel om ons potentieel aan klanten over de hele wereld te laten zien”, zegt hij.

Het is pikant dat het voormalige Fat Chrysler Automobiles een beroep moet doen op meerdere Fransen om zichzelf weer concurrerend te maken. Niet alleen op designchef. Alfa Romeo zal sowieso helemaal binnenstebuiten worden gekeerd door een Fransman: Jean-Philippe Imparato. Deze ‘brain injection’ bij de Italiaanse tak van Stellantis is opnieuw bewijs dat er feitelijk sprake is van een overname van Fiat Chrysler Automobiles door Peugeot SA. Ondanks dat men de indruk probeert te wekken dat er sprake is van een ‘fusie van gelijken’. Maar dat is om te voorkomen dat men op lange Italiaanse tenen gaat staan.

Reageren is niet mogelijk.