Is de MG ZS EV een gevaar op de weg?

0

Er is door het Britse The Compensation Experts, gespecialiseerd in schadeclaims, een opvallend onderzoek uitgevoerd. Het bureau testte welk automodel het meest afleidende infotainment systeem aan boord heeft.

Iedereen weet dat het gebruik van de smartphone de bestuurder behoorlijk kan afleiden tijdens het rijden. Het is dan ook meer dan logisch dat men daar een flinke boete voor kan krijgen. Toch kan ook het infotainment systeem voor heel wat afleiding zorgen. Daardoor is er de kans (lees: het gevaar) dat de bestuurder zijn ogen niet op de weg gericht houdt. Bij systemen die zich laten bedieen met de knoppen op het stuur of met de stem, vindt er theoretisch minder afleiding door het infomedia systeem plaats, maar het Britse onderzoek leert dat dit niet altijd het geval is.

The Compensation Experts onderzocht 20 verschillende automodellen waarbij de bestuurder 6 taken moest uitvoeren. Voorbeelden zijn de temperatuur in de auto met 2 graden verhogen, de ventilator 2 standen harder laten blazen en een adres invoeren in het navigatiesysteem. Voor elke taak kon een automodel 5 punten scoren. Ging de bediening makkelijk en soepel dan werd er de maximale waardering gegeven, maar als er stoom uit de oren van de bestuurder kwam, dan werden er dus 0 punten uitgedeeld. De maximale score is dus 30 punten.

De MG ZS EV scoorde het minst goed. Dit elektrische Chinese SUV model behaalde slechts 12 punten omdat de bediening van het 8 inch grote touchscreen de bestuurder flink afleid, met alle risico’s van dien. Ook de Fiat 500X met zijn 7 inch touchscreen en Uconnect Live systeem vereiste aandacht, net als de Skoda Citigo-e iV voor wiens installatie meer handelingen nodig zijn dan wenselijk is.

Dat het ook anders kan, bewijzen 3 auto’s uit Duitsland. Of het toeval is dan men daar op sommige snelwegtrajecten zo hard mag rijden als men wil, en niets de concentratie mag versturen? Waarschijnlijk niet. Ook met 200 km/u moet je ‘blind’ het infotainment systeem kunnen bedienen. De top 3 van automodellen met een installatie die voor de minste afleiding zorgen, bestaat uit de Porsche Panamera E-Hybrid (met Connect Plus en Porsche Communication Management; deze auto scoorde 27 punten), de Mercedes-Benz CLA (met 10.25 inch touchscreen; idem) en de BMW 3-serie met Live Cockpit Professional. Die scoorde liefst 28 punten omdat zijn infotainment systeem nauwelijks aandacht vraagt.

Een BMW is dus niet alleen ‘Freude am Fahren’, maar ook ‘Freude am Bediening’. Bocht uit China kan je dus beter links laten liggen.

Reageren is niet mogelijk.