Productieversie Nissan 400Z debuteert op 17 augustus

0

Helaas gaat hij aan onze neus voorbij, maar de nieuwe Nissan 400Z lijkt een geweldige auto te worden. Tenminste, als ook de prijs : prestatie verhouding wordt meegenomen in de beoordeling. Want de Nissan 400Z belooft opvallend goed betaalbaar te worden.

Aangezien het aanbod van dergelijke sportwagens gestaag afneemt (de Audi TT loopt op zijn laatste benen), is de introductie van de nieuwe ‘Z’ van Nissan meer dan welkom. Vanuit eigen land er er eigenlijk alleen concurrentie door Toyota dat in de vorm van de GR86 en GR Supra een 2-tal sportwagens in de aanbieding heeft. Een Duits alternatief is de (nieuwe) BMW 2-serie Coupé.

Nissan presenteerde enkele maanden geleden de 400Z al tijdens een online onthulling. Toen was er officieel sprake van een prototype. De productieversie van de 400Z wordt op 17 augustus onthuld. Dat gebeurt in New York tijdens de jaarlijkse autotentoonstelling. Nissan is de afgelopen tijd vooral negatief in het nieuws geweest met torenhoge verliezen en tegenvallende verkopen. Geld voor een compleet nieuw ontwerp is er daarom niet. De 400Z beschikt over dezelfde genen als de 370Z en ook stilistisch zijn er de nodige overeenkomsten (raamstijlen, dakvorm en ramen).

Is dat erg? Nee, want van de succesvolle Porsche 911 weten we dat elke generatie niet compleet nieuw hoeft te zijn. Dus zowel buiten als binnen mag best te zien zijn dat er sprake is van een doorontwikkeling is. Het is het eindresultaat dat telt. En of het gebodene in verhouding is met de vraagprijs. Met name op dit laatste aspect kan Nissan gaan scoren. In de wandelgangen valt te vernemen dat de 400Z met zijn dubbel geblazen 3,0 liter V6 motor goedkoper wordt dan de 4 cilinder uitvoering van de Toyota GR Supra.

Dat er onderhuids componenten kunnen zitten die stammen van de voorvader van de 370Z, de 350Z, uit 2002, is niet bij voorbaat een diskwalificatie. Om terug te komen op de Porsche 911. Zijn omstreden technische opzet (motor achter de achteras) heeft succes nooit in de weg gestaan. Het gaat er om hoeveel puntjes de fabrikant op de i weet te zetten. En dat lukt bij beproefde techniek soms / vaak beter dat wanneer nieuwe vondsten zich nog in de praktijk moeten bewijzen. Maar wij in Nederland, noch Europeanen elders zullen kunnen genieten van het lekkers dat Nissan met de 400Z voor ons in petto heeft. Daarvoor is de CO2-uitstoot van de sportwagen naar de zin van Brussel te hoog.

 

Reageren is niet mogelijk.