Ouderwets heet plezier: test Hyundai i20 N

0

Waarom deze korte test?

Hyundai breidt haar sportieve N gamma verder uit. Na de i30 N en i30 N Fastback, die door liefhebbers van snelle auto’s enthousiast werden ontvangen, kondigde het Zuid Koreaanse merk ook een N variant van de Kona aan. Maar eerst is hier deze i20 N: kort door de bocht de straatversie van het rallykanon waarmee Thierry Neuville ook dit jaar probeert de wereldtitel te behalen.

De Nederlandse Hyundai importeur heeft nog niet besloten of de i20 N ook in Nederland verkocht gaat worden. Hete B segment hatchbacks zijn een bedreigde diersoort. Dat komt enerzijds doordat zij contraproductief zijn voor de doelstelling op merkniveau om de gemiddelde CO2 uitstoot van het gamma te verlagen en anderzijds doordat de Nederlandse overheid krachtige, stevig door drinkende auto’s bestraft met een hoge BPM. Zou dat de i20 N onverkoopbaar maken in Nederland? Voor een antwoord op die vraag doet Autointernationaal nu een test.

 

Wat voor auto is het?

Zoals gezegd is de i20 N een door de WRC rallyauto geïnspireerde compacte hete hatchback. Met afgerond 200 pk is hij één op één te vergelijken met de erg gewaardeerde Ford Fiesta ST. Die heeft eigenlijk geen directe concurrenten (of het moet de, eenmaal leuk aangekleed, flink duurdere Mini Hatch Cooper S zijn) nu modellen als de Peugeot 208 GTI en de Renault Clio RS bij de generatiewisseling geen opvolger hebben gekregen. Volkswagen verspreidde afgelopen mei een schets van de vernieuwde Polo GTI maar het wachten is op meer informatie. Bijvoorbeeld of die versie naar Nederland komt. Qua formaat is ook de Toyota GR Yaris een concurrent, maar de eerste oplage daarvan is al uitverkocht. Bovendien is dat model anderhalf keer zo duur dan de i20 N. Want de Hyundai zal, bij groen licht, in Nederland een prijskaartje krijgen van circa 38 mille.

De i20 N wordt aangedreven door een 4 cilinder 1.6 T-GDi turbobenzinemotor die goed is voor 204 pk en 275 Nm. Daarmee kan de Hyundai in 6,2 seconden naar 100 km/u sprinten. Vervolgens gaat het accelereren door tot een tempo van 230 km/u is bereikt. De i20 N weegt rijklaar niet meer dan 1.190 kg. Hij heeft daarmee een vermogen/gewicht verhouding van 171 pk per ton. Dat is een goede basis voor een lichtvoetig en snel karakter. In tegenstelling tot de i30 N, die nu ook met een 8-traps automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar is, is de i20 N er alleen met een handgeschakelde 6-bak. Hyundai geeft een gemiddeld verbruik van 6,9 liter benzine per 100 km op. Dat betekent een CO2 uitstoot van 158 gram/km. De Ford Fiesta ST staat met 8 gram minder in de boeken.

Qua looks, meer ‘trainingspak’ dan casual, wijkt de i20 N op diverse punten duidelijk af van zijn burgerlijke donormodel, maar helaas zijn de spuuglelijke achterlichten met S signatuur die ver doorlopen in de flanken gebleven. Al met al is het ontwerp een stuk minder harmonisch dan dat van de i30 N. De klant krijgt weliswaar waar voor zijn geld met veel erg nadrukkelijk in het oog springende, sportieve accenten, maar wat mij betreft zijn die wat te veel van het goede. De overvloed aan lijnen, vlakken, kleuren en vormen leidt tot een erg onrustig geheel.

Zonder meer opvallend is ook de op het dak geplaatste spoiler, maar gelukkig is die ook functioneel: bij 200 km/u genereert die schep 20 kg aan neerwaartse druk. Volgens Hyundai is dit attribuut noodzakelijk om de i20 N, die een relatief korte wielbasis heeft, stabiel te houden op hoge snelheid. Onder de achterbumper met ingebouwde diffuser, rode accenten en een 3-hoekig mistlicht in het midden zit 1 dikke uitlaatpijp. Aan de voorzijde onderscheidt de N versie zich door een geblokte grille. Verder kan de klant rekenen op specifieke 18 inch velgen en een met 10 mm verlaagde ophanging.  Om het zo scherp mogelijk te maken, hebben de chassisingenieurs van Hyundai alles uit de kast gehaald: nieuwe stabilisatorstang, andere veren en schokdempers en een herontworpen vooras.

Binnenin is voor de i20 N hetzelfde harde plastic gebruikt dat kenmerkend is voor de hele modelreeks, maar de sfeer is wel zonder meer sportief. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan het opvallende N stuurwiel, voorzien van blauwe stiksels, met shortcuts voor de 5 mogelijke rij modi (van Eco via Individual (de stand die zelf geconfigureerd kan worden) tot zeer sportief in de N modus). Het instrumentarium is digitaal en de pedalen zijn van metaal. Een kleine druk op de startknop op het stuur (ciao Ferrari) en het turbohart wordt luid wakker met op de achtergrond de rommelende uitlaat.

 

Is het wat?

Tijdens de test was ik aangenaam verrast door de vinnigheid van de 1.598 cc grote 4 cilinder, bekend van de Kia ProCeed GT, die de i20 N moeiteloos voortstuwt. Enige beheersing van de rechtervoet is echter raadzaam, want ook met deze relatief kleine auto rijd je voor je het weet veel te snel.

De handbak heeft een goede spreiding van de versnellingen en laat zich vlot schakelen, met als leuke bijkomstigheid de Rev Matching functie die Hyundai ook toepast in de i30 N. Het uitlaatgeluid klinkt lekker als je de i20 N in een van de sportievere modi de sporen geeft, zonder echt luidruchtig te worden. Gelukkig maar, want onderin is de 1.6 T-GDI motor wat hol. Er is een automatische ‘hiel & teen’ modus (Rev Matching) beschikbaar die direct vanaf het stuur kan worden geactiveerd. Ouderwets plezier dus!

Het lederen stuurwiel ligt goed in de hand en ook de rijhouding is uitstekend voor een compacte auto. De specifieke N sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zitten erg goed en bieden een voortreffelijke steun wanneer je er in bochten tegenaan gaat, en dat is echt iets wat de i20 N maar al te graag doet. Ik reed zowel op de openbare weg als op een circuit en kon hem daar tot de limiet op de proef stellen tijdens uitwijkmanoeuvres en in korte bochten. Van een geruststellend onderstuur tot verfrissend overstuur: alles is mogelijk als je met het gaspedaal en de remmen speelt. Je kan zelfs een beetje de achterkant laten dansen, op voorwaarde dat jij de juiste rij modus hebt gekozen.

De informatieve en directe stuurinrichting is voldoende nauwkeurig en geeft ook genoeg feedback om altijd te kunnen weten wat er onder de voorwielen gebeurt. De i20 N geeft duidelijk de voorkeur aan bochten: van de strakste tot de langste, het maakt niet uit, zolang het maar draait en krult. Het enige minpunt is een te stevige demping. Dat is weliswaar niet echt een probleem op het circuit, maar het kan snel een kwelling worden voor de onderrug op wegen met beschadigd asfalt or erger.

Het mechanische differentieel met beperkte sper op de vooras zorgt in combinatie met de sportieve Pirelli P Zero banden (speciaal voor de Hyundai ontworpen in de maat 215/40R18) voor optimale tractie in de bochten. Ook de remschijven van niet minder dan 320 mm vóórn (40 mm meer dan bij de gewone i20) zijn perfect op hun taak berekend in deze sportieve versie. Voor wat betreft de afstelling van het onderstel en de stuurinrichting merk je echt dat Albert Biermann, de goeroe van de Hyundai N divisie die bij BMW Motorsport is weggekocht, zijn invloed heeft laten gelden. Niet verrassend, want met de i30 N bewees hij ook al van wanten te weten.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Mocht de i20 N (vernoemd naar het Namyang ontwikkelingscentrum van Hyundai in Zuid-Korea en natuurlijk naar de Nürburgring) voor de Nederlandse markt beschikbaar komen, dan zal dat in een gelimiteerde oplage zijn à la de Toyota GR Yaris. De klant krijgt dan een genummerd exemplaar die volledig uitgerust verkocht gaat worden voor een prijs van ongeveer 38.000 euro. De enige opties zijn een contrasterende dak kleur of een andere carrosseriekleur dan het standaard Polar White.

Of het zover zal komen, is evenwel twijfelachtig. De in de inleiding genoemde Ford Fiesta ST is met een prijs van 33.880 euro een stuk goedkoper zonder minder vermaak te bieden (al moet je wel bijbetalen voor een set achterportieren). Dat neemt niet weg dat dit een hete hatchback van hoog niveau is die door zijn lichtvoetigheid en vinnige motor voor veel rij plezier, een speels weggedrag en de juiste sensaties zorgt. De i20 N is niet vies van het betere gooi- en smijt werk en verwijst met de nodige trots naar zijn WRC afkomst. Maar in vergelijking met de Ford Fiesta ST is hij ook erg duur zonder dat te compenseren met minder harde plastics in het interieur. Ook het te drukke design van de achterzijde kan een breekpunt zijn.

Toch maakt de i20 N duidelijk dat het verlaten van het segment voor kleine hete hatchbacks door Peugeot en Renault een grote vergissing is. Hyundai bewijst met deze creatie dat er nog steeds ruimte op de markt is voor compacte GTI modellen met een groots karakter. Klein, licht en met een levendige motor laat de i20 N zien dat je geen astronomische bedrag hoeft uit te geven aan over gemotoriseerde auto's om sportief te kunnen rijden. Zolang de BPM in Nederland dat toelaat natuurlijk!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (11)
    7.1

Reageren is niet mogelijk.