Bevestigd: Renault komt met elektrische opvolger van R4 en R5

0

Het hing al maanden in de lucht, maar het is nu officieel: Renault komt met een moderne, elektrische interpretatie van zowel de legendarische 4 als de in de jaren zeventig van de vorige eeuw razend populaire 5.

Al geruime tijd ging er het gerucht dat Renault de iconische 4 en de guitige 5 nieuw leven zou willen inblazen. Toen de nieuwe topman van de Franse autofabrikant, Luca de Meo, begin dit jaar zijn toekomstplannen presenteerde, liet hij voor het eerst een conceptversie van de moderne 5 zien. Dat ontwerp maakte toen een zeer geslaagde indruk. De CEO sprak toen tussen de regels door al over de comeback van nóg een klassieker.

Dat tweede model zou de iconische 4 zijn, misschien wel de beroemdste Renault aller tijden. Dit ontwerp wist zijn tegenhanger uit eigen land, de niet minder bekende Citroën 2CV op eigen terrein te verslaan met een volwassen motor (4 cilinder, vloeistofkoeling) én een grote achterklep. Op 10 mei deelde Autointernationaal als een van de eerste media de patenttekeningen van de nieuwe Renault 4 die waren ingediend bij het Europese patentbureau met de buitenwereld. Toen werd eigenlijk al duidelijk dat de moderne interpretatie werkelijkheid zou gaan worden.

Inmiddels is dat nu door Renault bevestigd. De autofabrikant laat via een woordvoerder weten dat “ook een andere magische, iconische ster die momenteel de naam 4ever draagt, nieuw leven ingeblazen zal worden om er een tijdloze klassieker van te maken”. Het is dus duidelijk: Renault komt binnen afzienbare tijd met een moderne 4. Ook leuk nieuws is dat de Franse autofabrikant alvast schetsen laat zien van een bestelwagen versie van de nieuwe 4. De kans is dus groot dat er straks een elektrische Fourgonnette te koop zal zijn. Dit type bestelwagen (een personenauto met een opgehoogde achterkant) was eigenlijk uitgestorven met de pensionering van de tweede generatie Volkswagen Caddy, maar keert nu dus weer terug.

De zogeheten 4ever heeft anders dan de R5 Electric (waarin wij het Franse antwoord op de Fiat 500e kunnen zien) misschien niet de potentie om uit te groeien tot een volumemodel, maar hij kan wel helpen om Renault weer uit de rode cijfers en op de rails te krijgen. Nu elektrische auto’s steeds meer op elkaar lijken (vaak worden platforms gedeeld, inclusief de accupakketten en de elektromotoren, en de stille werking van de aandrijftechniek biedt ook geen onderscheidingsmogelijkheden meer) wordt design en emotie steeds belangrijker. Renault speelt daar op in door nieuwe modellen te lanceren die een knipoog maken naar het verleden. Menig Europeaan heeft warme herinneringen aan de 4 of 5 van zijn moeder of tante.

Net als de R5 Electric zal de ‘4Ever’ gebaseerd worden op het CMF-B EV platform. De 2 modellen maken dus gebruik van dezelfde architectuur en techniek, maar krijgen een totaal verschillende vormgeving. Mede daardoor vallen zij in andere marktsegmenten. Waar de R5 Electric een hippe stadsauto wordt met een premium prijsstelling à la de Fiat 500e en de Honda E, wordt de ‘4Ever’ vooral een praktische en ruimere auto die vanwege de meer basic afwerking voor een lagere prijs kan worden aangeboden. Renault gaat dit model, mede vanwege de grotere bodemspeling, waarschijnlijk positioneren als cross-over. Feitelijk was de originele 4 dat ook al: een kruising tussen een sedan en een stationwagen.

Het eerste Renault model dat gebruik maakt van het modulaire platform voor elektrische auto’s, CMF EV genaamd (er zijn 3 varianten gepland: CMF-B, CMF-C en CMF-D), wordt de MéganE (zie ook volgende alinea). De architectuur maakt een actieradius tot 580 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm) mogelijk. De Renault Groep verwacht dat zij samen met de andere alliantiepartners Nissan en Mitsubishi vanaf 2025 jaarlijks 700.000 auto’s op basis van dit elektrische platform zal verkopen. Volgens Renault levert de architectuur samen met de grotere schaal waarop het zal worden toegepast een aanzienlijke kostenbesparing op. De CMF-B EV versie van het platform is nauw verwant aan het actuele onderstel van modellen als de Clio en Captur zit. Delen die niet specifiek voor de 4Ever en de R5 Electric dienen te worden ontwikkeld, zullen identiek aan die basis. Renault sloot kort geleden overeenkomsten met Envision AESC en Verkor voor de ontwikkeling en productie van accupakketten. Het Franse automerk wil binnen 10 jaar de kosten van accu’s met 60 procent teruggedrongen hebben. Ook geeft Renault aan dat het aan nieuwe elektromotoren werkt; exemplaren die tot 45 procent kleiner zijn dan de huidige units en tot 30 procent goedkoper kunnen worden geproduceerd.

De Renault R5 Electric komt in 2024 op de markt. De Fransen beloven dat hij een derde goedkoper wordt dan de Zoé, oftewel een prijs op Fiat 500e Action niveau. De ‘4Ever’ volgt een jaar later. Beide auto’s krijgen een 136 pk sterke elektromotor en komen tot 400 kilometer ver op een volle accu. Tevens kunnen wij een 3-tal elektrische Alpine modellen verwachten (zie bovenstaande afbeelding). Het gaat om een B segment hot hatch (komt in 2024 en gaat waarschijnlijk R5 Turbo heten), een C segment cross-over coupé en een sportwagen als opvolger van de A110. Het laatste model wordt momenteel samen met Lotus ontwikkeld. In totaal wil de Renault Groep in 2025 liefst 10 elektrische auto’s in de showroom hebben staan. Daarvan zijn er 7 stuks bestemd voor het hoofdmerk.

De elektrische MéganE bijt zoals gezegd de spits af. Die zal eind dit jaar worden voorgesteld en gaat begin 2022 in de verkoop. Medio 2026 kunnen wij een elektrische SUV van Kadjar formaat verwachten. De Meo laat weten dat 90 procent van de verkoop mix van Renault in 2030 uit volledig elektrische modellen zal bestaan. Voor 2025 ligt de lat bij 65 procent.

 

Reageren is niet mogelijk.