Ingrijpende facelift voor Renault Clio

0

Over een paar jaar wordt het tijd dat de huidige Renault Clio een revisie en enige cosmetische correcties ondergaat. Wat kunnen we verwachten?

De vorige generatie Clio was de standvastige nummer 1 in de verkoop die jarenlang zijn rivalen van Peugeot (206, 207, enz.) voor wist te blijven in de registratie statistieken, Maar nu loopt hij achter op de tweede editie van de Peugeot 208 die in zeer goede vorm is. Als titelhouder in zowel Frankrijk als Europa, maakt deze concurrent het de Clio, die hoopte zijn rivaal met zijn revolutionaire hybride aandrijflijn te kunnen verdringen, het moeilijk.

Om weer op de voorgrond te treden, bereidt de kleine Renault een transformatie voor, door middel van een facelift waardoor hij zich op esthetisch vlak meer zal onderscheiden van de vorige generatie Clio. Het huidige ontwerp wordt weliswaar geprezen vanwege de opwaardering van het interieur, maar bij zijn onthulling in 2019 werd hij herhaaldelijk bekritiseerd vanwege het gebrek aan inspiratie bij zijn exterieurstyling, die te dicht bij het model stond dat hij verving. Een terecht verwijt, want bij eerdere edities van de Clio was altijd goed zichtbaar dat Renault bij het ontwerpen met een schone lei was begonnen. Maar nu zondigde designchef Laurens van den Acker duidelijk tegen die strategie door de wijzigingen af te stemmen op die van de Golf, met als doel om stilistische continuïteit en soepelheid te creëren.

Maar de clientèle (en dan hebben wij het over heel veel autoconsumenten) lijkt niet gevoelig te zijn geweest voor deze relatieve lauwheid van het werk van het team van Laurens van den Acker. Het is vaak moeilijk om op het eerste gezicht de huidige Clio van zijn voorganger te onderscheiden. Maar eind 2023, 4 jaar na zijn lancering, krijgt de Renault een herkansing. De Clio zal dan een ingrijpende facelift ondergaan die zowel de boeg als de achtersteven zal wijzigen. Vooraan wordt de grootte van zijn grille verkleind om zo duidelijke optische overeenkomsten te creëren met toekomstige modellen van het merk (Mégane Electric en tweede generatie Kadjar). In het kader van de facelift zullen ook de bumpers en de luchtinlaten worden gemoderniseerd. In profiel zal de Clio nieuwe velgen krijgen met een ontwerp dat is gedicteerd door aerodynamisch onderzoek. De achterkant zal ook evolueren en wel door de lichten te verbinden met een strip, zoals bij onder andere de Mégane.

De verwachte veranderingen aan boord zullen minder spectaculair zijn, aangezien Renault al hard had gewerkt om de cockpit van de Clio te moderniseren en vooruitgang te boeken op het gebied van de afwerking. Alleen het centrale aanraakscherm van het infotainment systeem zal een update ondergaan om het reactievermogen te optimaliseren en nieuwe technologieën te integreren. Om de connectiviteit te verbeteren, zou de vernieuwde editie 5G kunnen bevatten om zijn software op afstand bij te kunnen werken. De Clio zal ook van de gelegenheid gebruik maken om haar veiligheidsuitrusting te herzien door het niveau van autonoom rijden te verhogen.

Onder de motorkap zullen de benzinemotoren geleidelijk geschikt worden gemaakt voor lichte hybridisatie (12 of 48 Volt) als aanvulling op zijn klassieke E-Tech aanbod van 140 pk. Om economische redenen zal de Clio niet geschikt worden gemaakt voor het oplaadbare hybride systeem van zijn grote broers Captur en Mégane. De restyling van de compacte Renault wordt eind 2023 verwacht en de verkoopstart zal begin 2024 plaatsvinden. Het valt nog te bezien wanneer de huidige generatie Clio zijn carrière zal beëindigen, want het gerucht gaat dat de Fransen hem niet zullen vervangen. De reden: de elektrische revolutie die in de komende jaren voor de auto-industrie alleen maar aan hevigheid zal winnen. Wees daarom niet verbaasd dat de huidige Clio na zijn pensioengerechtigde leeftijd ‘door blijft werken’, oftewel ver na 2026-2027, totdat hij in het volgende decennium een zachte dood zal sterven. Want de toekomst van veelzijdige stadsauto’s heet bij Renault niet ‘Clio’ maar ‘Zoé.

Reageren is niet mogelijk.