Frankrijk: Renault Zoé herovert toppositie bij elektrische auto’s

0

Met een voorsprong op de Peugeot e-208 staat de Renault Zoé weer op de eerste plaats in de ranglijst van bestverkochte elektrische auto’s in Frankrijk.

Het lijkt erop dat Renault de laatste tijd de haren van het beest heeft opgepakt. Terwijl Peugeot de ranglijst van de best verkochte modellen, alle motortypes samen, domineerde, is Renault vastbesloten om wraak te nemen. Terwijl de Peugeot 208 nog steeds de leider is, met niet minder dan 39.655 verkochte eenheden sinds het begin van het jaar, loopt de Renault Clio nog steeds ver achter met minder dan 37.885 registraties over dezelfde periode. Een goede prestatie voor het diamantmerk, dat in mei dan ook een goede comeback maakte.

Maar Renault heeft ook naam gemaakt in het segment voor elektrische auto’s. En deze keer is dat aan de Zoé te danken. Deze stadsauto was afgelopen maand het bestverkochte nul emissie model in Frankrijk. Een zeer goede prestatie voor een auto die sinds 2019 niet meer is gemoderniseerd. Met niet minder dan 2.577 verkochte eenheden in de maand mei onttroont de Renault Zoé zijn belangrijkste rivaal, de Peugeot e-208, die tot nu toe de ranglijst domineerde. De ster van het merk uit Sochaux heeft van zijn kant een kleine klap gekregen en werd vervolgens gedegradeerd naar de 3e plaats, vlak voor de nieuwe Fiat 500e. De tweede trede van het podium wordt ingenomen door de Tesla Model 3, die klanten blijft aantrekken dankzij zijn technologische begaafdheid en relatief scherpe prijzen. De Renault Twingo (490 exemplaren) blijft een schot in de roos, hoewel zijn carrière over een paar jaar moet eindigen en plaats moet maken voor andere modellen, zoals de elektrische Renault 4Ever en R5. Toch blijft hij qua verkoopcijfers ver achter bij de Zoé.

Het verbaast mij echter dat wij de Nissan Leaf niet zien, waarvan de populariteit al een tijdje aan het afnemen lijkt te zijn. Peugeot is de top-10 ook aanwezig met de e-2008 (405 stuks). Merk op dat de Volkswagen ID.4 geen plek wist te bemachtigen in dit overzicht, maar wel de ID.3, al gaat het om een positie aan het einde van de ranglijst. Het zal interessant zijn om te zien hoe de markt voor elektrische auto’s zich gedraagt ​​als we de laatste maand ingaan met de volledige ecologische bonus (€ 7.000 euro). Die gaat vanaf 1 juli omlaag naar 6.000 euro, en daalt daarna verder naar 5.000 euro op 1 januari 2022.

Het marktaandeel van elektrische auto’s steeg in mei van 6,5 procent naar 7,1 procent, en dit type personenwagens zijn op jaarbasis (sinds januari) ook in populariteit gestegen. Dat kan op verschillende manieren worden verklaard. Veel Fransen hebben inderdaad voor dit type motorisering gekozen dankzij de steun van de staat, of het nu gaat om de ecologische bonus of de sloopbonus. Daarnaast wordt deze trend ook verklaard door de steeds zwaardere belastingheffing op auto’s met verbrandingsmotor, die ook onderhevig zijn aan steeds strengere verkeersbeperkingen. Ten slotte wordt het aanbod steeds belangrijker, waardoor automobilisten worden aangemoedigd om voor dit type motor (elektrische) te kiezen.

Maar een ander type aandrijving is ook erg populair: hybride. In mei kunnen we echt spreken van een explosie van de verkopen, waarbij het marktaandeel in de eerste 5 maanden van 2021 toenam van 10,9 procent naar 23,9 procent in vergelijking met vorig jaar. Benzine vertegenwoordigt echter nog steeds het grootste marktaandeel (43,2 procent), terwijl diesel blijft dalen. Zij vertegenwoordigden in mei 23,7 procent van de verkopen in de periode januari tot en met mei, vergeleken met 32,4 procent vorig jaar. Een daling die allen maar groter zal worden, aangezien voertuigen op diesel steeds vaker het doelwit zijn van verkeersverboden.

 

Reageren is niet mogelijk.