ADAC waarschuwt voor teller fraude bij Duitse occasions

0

Uit onderzoek van de Duitse automobilistenclub ADAC blijkt dat kilometerteller fraude bij onze oosterburen veelvuldig voorkomt. Volgens een schatting van de Duitse politie komt de manipulatie voor bij 1 op de 3 occasions.

In Duitsland is het gebruik van een manipulatieapparaat, anders dan in Nederland, niet verboden. “De geldende EU-verordening, waarmee de kilometerstand beschermd wordt, is nog steeds niet van kracht in Duitsland”, aldus ADAC. De Europese verordening geldt sinds 2017 voor nieuwe modellen en sinds 2018 voor alle nieuwe auto’s. ADAC verlangt een aanvulling op de verordening waarin staat hoe keuringsinstanties, zoals de RDW in Nederland, hierop controleren. Nederland strijdt al jaren samen met België tegen teller fraude. Het is vooralsnog niet gekomen tot een samenwerking met de Duitsers.

Om te onderzoeken hoe snel en makkelijk de kilometerstand kan worden vervalst, deed de organisatie zelf een steekproef met 3 modellen: een Ford Kuga uit 2019, een Opel Grandland X uit 2020 en een Peugeot 208 uit 2019. Uit die test bleek dat de kilometerstand snel en makkelijk te vervalsen was, aldus ADAC. Is het toeval dat een Volkswagen, Mercedes of BMW geen deel uitmaakte van de steekproef? Nee, want Duitsers zullen ‘eigen waar’ nooit in een negatief daglicht stellen. Kansen om te suggereren dat men beter geen auto van een buitenlands autoconcern kan kopen, dienen optimaal benut te worden. Maar goed, die nare eigenschap doet niets af aan de bevindingen.

Met behulp van de software in de manipulatieapparaten wordt de kilometerstand aangepast zonder dat men de snelheidsmeter of andere onderdelen verwijdert. Volgens ADAC gebeurt dit niet alleen vlak voor de verkoop van een occasion, maar ook bij leaseauto’s. “Met het invoeren van valse gegevens wordt de voertuighistorie aangepast. En lijkt het alsof de auto minder kilometers heeft gereden. Er wordt nog altijd op grote schaal bedrogen”.’ ADAC schat de totale schade voor autokopers alleen al in Duitsland op rond de 6 miljard euro.

Het terugdraaien van de kilometerteller is kinderlijk eenvoudig, gaat snel en wordt vanaf 50 euro aangeboden, zo stelt de automobilistenclub. De koper van een occasion wordt daarmee voor gemiddeld zeker 3.000 euro per auto bedrogen. De handleiding van het in de vorige alinea genoemde manipulatieapparaat, dat een paar honderd euro kost, geeft zelfs precieze instructies voor meer dan 100 verschillende modellen.

 

Reageren is niet mogelijk.