Autoverkopen Frankrijk: topposities voor Peugeot én de Sandero

0

De verkoop van personenwagens is in Frankrijk in juli flink gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat komt onder meer door het wereldwijde chiptekort waarmee de autosector kampt, zo meldt de Franse brancheorganisatie Plateforme Automobile. Op merkniveau ging Peugeot aan kop, terwijl bij de modellen de Dacia Sandero de leiding nam.

In juli viel de verkoop van auto’s in Frankrijk 35,4 procent lager uit dan in dezelfde maand van 2020. Het is een teken dat de Europese auto-industrie minder snel herstelt van de coronacrisis dan die van de Verenigde Staten en China. De verkoop kreeg juli vorig jaar een extra stimulans omdat showrooms van dealers weer mochten openen. Die waren een tijdje dicht geweest vanwege maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Ook was juli 2020 de eerste maand waarin sprake was van een verhoogde slooppremie.

In totaal werden vorige maand 115.721 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Over de eerste 7 maanden van 2021 gemeten, zijn in Frankrijk wel 16 procent meer exemplaren verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In juli 2019, voor de coronacrisis, waren er zelfs meer dan 170.000 auto’s geregistreerd! De neergang is vooral zichtbaar op de particuliere markt waar fabrikanten het meeste geld verdienen. Daar kromp de verkoop met liefst 44 procent! Er zijn 2 belangrijke redenen. Enerzijds het reeds genoemde tekort aan elektronische componenten, wat de productie verstoort en de levertijden verlengt. Aan de andere kant merken verkopers een afwachtende houding op bij klanten, die hun aanschaf uitstellen in afwachting van een duidelijker gezondheid- en regelgevingssituatie in Frankrijk.

In deze verstoorde context was Peugeot opnieuw koploper. Het automerk met het leeuw logo wist 20.991 personenwagens te registreren, terwijl de teller bij Renault bleef steken op slechts 13.200 exemplaren. Juli 2020 was zeker erg goed geweest voor deze speler, maar het zijn vooral de effecten van de nieuwe strategie van topman Luca de Meo: hij geeft prioriteit aan winstgevendheid en niet aan maximale afzetvolumes. Citroën stond in juli ook op het podium. Dacia, dat in Frankrijk beschouwd wordt als een nationaal automerk, eindigde op de vierde plek en wist de verkoopdaling beperkt te houden tot 18 procent. De Roemenen kunnen tevreden terugkijken op de afgelopen maand: de Sandero was in juli de bestverkochte auto van Frankrijk, ver voor op de Peugeot 208 én ver voor zijn neef Renault Clio. Een geweldige prestatie!

Onder de merken die relatief goede resultaten hebben behaald in juli treffen we niet alleen Volkswagen aan, dat afgelopen maand slechts 5 procent minder auto’s verkocht, maar ook Hyundai, dat in juli naar de 7de plaats klom. De Koreanen wordt gedreven door het succes van de nieuwe Tucson, het 13de meest verkochte model vorige maand. Hyundai loopt voor op Audi en Mercedes, beide met een verkoopverlies van 11 procent. De top 10 wordt gecompleteerd door Kia, die echter meer verloor, namelijk 28 procent. Maar deze Aziaat bevindt zich verkooptechnisch nu op hetzelfde niveau als Opel, Fiat en Ford! Het laatste merk zag zijn verkopen met 57 procent inzakken.

 

Elektrische auto’s

In de eerste 5 maanden van het jaar trok de Tesla Model 3 de meeste klanten in Frankrijk op de markt voor elektrische auto’s. De Renault Zoé volgt op de voet, net als de Peugeot e-208. Zoals te verwachten was, steeg de verkoop van elektrische voertuigen over het jaar 2021 in vergelijking met 2020. De groei blijft voorlopig echter lager uit dan verwacht, met 51.595 elektrische auto’s die tussen januari en mei 2021 werden verkocht, tegenover 31 242 in dezelfde periode vorig jaar ( verstoord door de coronacrisis). Elektrische voertuigen vertegenwoordigen nu 7,1 procent van de totale markt in Frankrijk, tegenover 6,5 procent een jaar geleden.

Aan de modellenkant gaat de Tesla Model 3 momenteel aan kop met 8.083 verkochte exemplaren voor het begin van juni. Daarna volgen de Renault Zoé (7.448 stuks), de Peugeot e-208 (7.233), de Renault Twingo Electric (3.463), de Fiat 500e (3.450), de Kia e-Niro (2.857), de Peugeot e-2008 (2.147), de Hyundai Kona Electric (1.995), de Mini Cooper SE (1.804) en de Volkswagen ID.3 (1.786). Ook in Frankrijk zien we dus dat het model dat in de voetsporen zou moeten treden van de Kever en de Golf geen succes is. Maar pionier Nissan Leaf haalde de top 10 niet eens!

In de eerste 5 maanden van 2021 werden er meer plug-in hybride modellen verkocht dan volledig elektrische auto’s (55.226 versus 51.595 exemplaren). Het aantal stekkerloze hybrides was echter nog groter (115.734), maar veel minder dan modellen met een conventionele benzinemotoren (312.426) of zelfs diesels (171.509). Kortom, in Frankrijk wachten ze nog steeds op grote veranderingen …

 

Reageren is niet mogelijk.