Milieuactivisten gaan autofeest in München verstoren

0

Het is Duitse milieuactivisten niet ontgaan dat er komende maand een grote autobeurs in München georganiseerd wordt. Zij hebben nu in hun (van kringloop papier vervaardigde?) agenda gezet dat zij van 7 tot 12 september gaan relschoppen.

Op de zogeheten IAA van München zal autoconcern Stellantis niet aanwezig zijn (zelfs Opel niet dat een thuiswedstrijd had kunnen spelen), maar klimaatactivisten dus wel. Hun motto is: “Disempower car companies, protect the climate”. De actie is enigszins dubbel want op de IAA in München zal er heel veel aandacht zijn voor milieuvriendelijke auto’s. Zo presenteert Mercedes de volledig elektrische EQE en Renault de Mégane E-Tech die eveneens geheel emissievrij is.

Maar de klimaatactivisten hebben geen boodschap aan die belangrijke primeurs, noch aan de focus van de IAA op ‘alternatieve vormen van mobiliteit’. Als het aan de actievoerder ligt, worden steden geheel autovrij. De actiegroep ‘Sand in Gears’ (zand in de tandwielen), die een statement wil maken tegen de grote boze auto-industrie, pleit ook voor gratis openbaar vervoer. Vermoedelijk wonen hun leden zelf allemaal in de stad. Verenigd onder de slogan in de vorige alinea vinden zij dat nieuwe, diverse vormen van (individuele) mobiliteit een lapmiddel is.

Volgens de activisten is de IAA een perfect “doelwit”, aangezien er autofabrikanten vertegenwoordigd zijn. Het gaat Sand in Gears niet snel genoeg met het nemen van maatregelen tegen klimaatverandering en de auto-industrie heeft er volgens de actiegroep een belangrijk aandeel in. Dat er ongekend veel aandacht besteed zal worden aan elektrische auto’s op de IAA, is geen reden om de demonstratie af te blazen: “Elektrische auto’s zijn noch vanuit sociaal noch vanuit ecologisch oogpunt een oplossing”.

Het doel is om tegengas te geven tegen “de vernietigende waanzin van de automobiel”, waarvan de industrie een economisch model “zonder toekomst” probeert in stand te houden. Sand in the Gears stelt in haar persbericht: “We gaan op een ongecontroleerde manier naar een klimaatcatastrofe. Desondanks blijft Duitsland op het gaspedaal duwen: steeds grotere en zwaardere auto’s op onze wegen zijn slecht voor de lucht die we inademen en verhitten het klimaat”. De actiegroep roept op tot een meervoudige visie op transporttechnologieën om elektrische “monocultuur” te vermijden, want dat zou de mensheid naar een ongekende catastrofe leiden.

In essentie hebben de klimaatactivisten wel een beetje gelijk: de neiging van autofabrikanten om steeds grotere en zwaardere auto’s te bouwen (of die nu elektrisch zijn of niet) komt voort uit een duidelijke zinloosheid die zowel het milieu als de wereldwijde veiligheid in het gedrang brengt. Een gevaarte van 2 ton dat met een tempo van 120 km/u wordt voortgestuwd zal meer vervuilen en is veel verwoestender bij een aanrijding dan een 500 kilo lichtere personenwagen met een vergelijkbare motorisering.

Maar hoe groot is de verantwoordelijkheid van de fabrikanten bij een versnelde transitie naar volledig elektrische mobiliteit? Dat is geen ‘zwart-wit’ verhaal. Probeer je ook de accuproductie en de stroomopwekking in ogenschouw te nemen, dan heeft eigenlijk niemand voldoende inzicht om te bepalen wat ‘juist’ is en wat niet. Nationale overheden en de politici in Brussel hebben ook een stevige vinger in de pap bij het bepalen van welke oplossing op termijn efficiënter is voor het klimaat.

De IAA gaat op verschillende locaties in München aandacht besteden aan het thema “mobiliteit van de toekomst”. Daarbij staan concepten die beter voor het milieu en klimaat zijn centraal. Het is de vraag of de activisten zich hier bewust van zijn. Waarschijnlijk gaan zij hun groene pijlen richten op de beursvloer waar de in hun ogen verderfelijke auto’s staan. “In september gaan wij in de weg staan van de destructieve autogekte”, zo dreigt Sand in Gears. Overigens was ook de vorige editie van de IAA in 2019 (toen nog in Frankfurt; zie tweede foto) al kort het toneel van protesten door milieuactivisten.

 

Reageren is niet mogelijk.