Winststijging General Motors valt beleggers tegen

0

De Amerikaanse autoproducent General Motors is momenteel niet erg geliefd bij het beleggers. Het aandeel verloor bijna 10 procent aan waarde na tegenvallende kwartaalcijfers, ondanks dat de winstprognoses voor de rest van het jaar verhoogd werden van maximaal 11 miljard dollar naar 11,5 miljard à 13,5 miljard dollar.

Hoewel General Motors een fors hogere winst en omzet boekte in vergelijking met vorig jaar, kwam de winst per aandeel op slechts 1,97 dollar uit terwijl analisten hadden gerekend op 2,23 dollar. Het is vooral het tekort aan halfgeleiders dat General Motors parten speelt. Daardoor kan het bedrijf minder auto’s produceren dan gehoopt. Met als effect dat General Motors ook niet kon profiteren van de prijsverhogingen die het doorvoerde. De autofabrikant vraagt nu gemiddeld 9 procent meer voor haar auto’s dan een jaar geleden, maar wist dat dus niet om te zetten in klinkende munt.

De concurrentie ging veel minder ver met haar prijsverhogingen: gemiddeld 4,8 procent. Dat General Motors verder durfde te gaan, komt doordat haar grote SUV modellen momenteel goed in de markt liggen. Maar beleggers schrikken van de afhankelijkheid van het bedrijf van dergelijke auto’s. Dat de cijfers die CEO Mary Barra (foto) presenteerde stuk voor stuk positief waren, kan hem niet boeien. De resultaten in het tweede kwartaal waren beter dan General Motors zelf had verwacht, maar beleggers hadden op meer gehoopt.

Barra meldt dat de schaarse chips met voorrang in de zeer rendabele grote SUV modellen en pick-ups worden gemonteerd, ten koste van minder margerijke personenwagens. Elektrische auto’s zijn trouwens voor General Motors eerder een financieel blok aan het been dan een winstbrenger. De autofabrikant werd namelijk geconfronteerd met extra kosten vanwege batterijen van de Chevrolet Bolt (onze Opel Ampera-e) die in brand vlogen. General Motors heeft hiervoor een reservering van 800 miljoen dollar gedaan.

De Chevrolet Bolt moest als relatief betaalbare elektrische auto General Motors in één keer aan de kop van het segmentpeloton brengen, maar veel plezier heeft het concern er dus nog niet aan beleefd. De laatste terugroepactie kwam nadat de batterijen van een aantal exemplaren van de Bolt spontaan in brand waren gevlogen. De aanpassingen kosten General Motors 11.600 dollar per auto. Dat is een hoog bedrag voor een auto die in de Verenigde Staten 36.000 dollar kost. Bovendien blijven de verkoopaantallen van de Bolt sterk achter bij die van de Tesla Model 3 en de Ford Mustang Mach-E.

General Motors blijft dus afhankelijk van grote pick-ups en SUV modellen met verbrandingsmotoren. Dat zit beleggers niet lekker nu de Amerikaanse president Joe Biden fors strengere uitstoot normen voor auto’s heeft aangekondigd. Tegelijk sleutelt de machtigste man van de Verenigde Staten aan een nieuw stimuleringsprogramma voor elektrische personenwagens. Beleggers vrezen dat General Motors daar helemaal niet klaar voor is nu de problemen met de Bolt zich opstapelen. Het bedrijf maakt weliswaar goede sier met de comeback van Hummer in elektrische vorm, maar daar heeft ‘Joe Average’ niks aan.

Daarnaast maken beleggers zich zorgen over de combinatie van chiptekorten, stijgende grondstoffenprijzen en de invloed van de delta variant van het corona virus. General Motors had in het tweede kwartaal voor 1,4 miljard dollar auto’s op voorraad staan die niet helemaal klaar zijn omdat een of meer onderdelen ontbreken als gevolg van de onderdelentekorten. Verder voorspelt Barra dat de stijgende grondstoffenprijzen het bedrijf dit jaar 1,5 miljard tot 2 miljard dollar extra zullen kosten en daar krijgt men op Wallstreet ook jeuk in de nek van. En de nieuwe uitbraak van coronagevallen dreigt de productie in autofabrieken opnieuw stil te leggen.

Reageren is niet mogelijk.