Autoverkopen Nederland: Kia onttroont Volkswagen

0

Afgelopen maand zijn er in Nederland 21.877 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat betekent een afzetdaling van 16,8 procent ten opzichte van augustus 2020, toen er 26.294 registraties waren. In totaal zijn er tot en met augustus dit jaar 211.460 nieuwe personenwagens op kenteken gezet, oftewel 3,4 procent minder dan in dezelfde periode van 2020 (218.901 registraties).

Het herstel van de personenwagen markt in Nederland verloopt dus nog steeds moeizaam. Het opkrabbelen wordt voor een belangrijk deel vertraagd door de aanhoudende wereldwijde tekorten aan computerchips. Hierdoor lopen wachttijden voor nieuwe personenauto’s op en zijn ook de beschikbare voorraden kleiner. Dat resulteert uiteindelijk in een lager aantal leveringen aan de klant.

 

Merken

De 5 populairste automerken in augustus waren achtereenvolgens KIA (2.620 registraties en 12,0 procent marktaandeel), Volkswagen (2.046 en 9,4 procent), Toyota (1.839 en 8,4 procent), Skoda (1.479 en 6,8 procent) en BMW (1.242 en 5,7 procent). Het is niet gebruikelijk dat deze Duitse premium speler een plek in de top-5 weet te bemachtigen. Het belangrijkste nieuws is echter dat Volkswagen niet langer marktleider is. Na 8 maanden staat de verkoopteller bij dit merk op 19.467 personenwagens. Kia heeft 19.615 exemplaren verkocht. Volkswagen zal waarschijnlijk in de resterende maanden van 2021 alles uit de kast halen om de oude rangorde te herstellen, maar het is de vraag of dat gaat lukken nu nieuwe auto’s slecht leverbaar zijn. De rest van de merken Top-10 bestond in augustus uit Peugeot (1.238 registraties), Opel (1.113), Hyundai (1.081), Ford (1.039) en Mercedes (929).

Merken die in de met 16,8 procent krimpende markt tegen de verdrukking in meer personenwagens wisten te verkopen, zijn in alfabetische volgorde Hyundai (vooral dankzij de nieuwe Tucson die afgelopen maand het best verkochte model van dit merk was), Jeep (dankzij de stekker hybride uitvoering van de Wrangler), Kia (de vernieuwde Ceed deed het goed en Nederland lijkt eindelijk de Stonic ontdekt te hebben), Mitsubishi (de Eclipse Cross komt als stekker hybride cross-over model op het juiste moment), Polestar, Skoda (dankzij de Enyaq iV, maar de liefde voor de Octavia is nog niet bekoeld) en Toyota (scoort vooral met de nieuwe Yaris).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich merken die hun afzet in augustus (bijna) zagen halveren. Dat zijn in alfabetische volgorde Alfa Romeo (met het huidige gamma gaat het ook niks meer worden), DS (misschien gaat de prijsverlaging van de 3 Crossback en 7 Crossback voor betere resultaten zorgen), Jaguar (triest, maar geen enkel model ging vaker dan 4 keer over de toonbank), MG (jammer voor Van Mossel, maar de ZS EV hype is voorbij), Nissan (de nieuwe Juke is alweer op zijn retour), Peugeot (deed het vanwege leveringsproblemen over de hele linie slecht), Renault (met name de Clio ging onderuit), Smart (zie Alfa Romeo), Subaru (idem) en Tesla (de Model Y moet een nieuwe stroom aan klanten gaan opleveren).

 

Modellen

De 5 populairste personenwagen modellen in augustus waren achtereenvolgens de KIA Niro met 1.177 registraties en 5,4 procent marktaandeel, de Toyota Yaris (668 en 3,1 procent), de Volkswagen Polo (645 en 3 procent), de KIA Picanto (537 en 2,5 procent), Skoda Enyaq iV (487 en 2,2 procent). BMW, dat in het merkenoverzicht zoals gezegd op plek 5 staat, wist van de 3-serie de meeste exemplaren te verkopen, gevolgd door de X3 en 1-serie. Maar er waren meer modellen van de autofabrikant uit München in trek, zoals de 2-serie Gran Coupé en de X5. De Ford Mustang Mach-E valt deze maand buiten de top-5. Zijn plek wordt ingenomen door een andere nieuwkomer, eveneens een volledig elektrische SUV, de Skoda Enyaq iV. Maar de Ford Mustang Mach-E was met 437 registraties wel goed voor de 6de plaats. Daarna volgen in de top-10 de Toyota Aygo (419), de Skoda Octavia (398), de Kia Stonic (361) en de Volvo XC40 (354).

Modellen die in augustus minimaal 200 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3.S3/RS 3 (257 keer), de BMW 1-serie (201), de BMW 3-serie (244), de BMW X3 (228; inclusief iX3), de Citroën C1 (200), de Fiat 500 (200), de Ford Mustang Mach-E (437), de Hyundai i10 (217), de Hyundai Kona (201), de Hyundai Tucson (309), de Kia Ceed (303), de Kia Niro (1.177), de Kia Picanto (537), de Kia Stonic (361), de Mini Hatch (330), de Opel Corsa (309), de Peugeot 108 (310), de Peugeot 208 (243), de Peugeot 2008 (269), de Skoda Enyaq iV (487), de Skoda Octavia (398), de Toyota Aygo (419), de Toyota C-HR (232), de Toyota Corolla (270), de Toyota Yaris (668), de Volkswagen Golf (210), de Volkswagen Polo (645), de Volkswagen T-Roc (221), de Volkswagen Up (275) en de Volvo XC40 (354).

Opmerkelijk is dat in dit overzicht de ID.3 noch de ID.4 voorkomt. Terwijl dat juist de elektrische modellen voor de toekomst bij Volkswagen zijn … De top-10 van best verkochte elektrische modellen bestond in augustus overigens uit de Kia e-Niro (753 registraties), de Skoda Enyaq iV (472), de Ford Mustang Mach-E (436), de Volkswagen ID.4 (179), de BMW iX3 (178), de Volkswagen ID.3 (148), de Mazda MX-30 (137), Mini Hatch Electric (132), de Tesla Model Y (127) en de Peugeot e-208 (120).

 

Reageren is niet mogelijk.