Back to the future: Opel Manta GSe ElektroMod

0

Vanwaar deze test?

Is het toekomstbestendig maken van oldtimers door hun verbrandingsmotor te vervangen door een elektrische aandrijflijn een goed idee? Om een antwoord te geven op deze vraag, werd de Opel Manta GSe ElektroMod aan een nadere inspectie onderworpen.

 

Wat voor auto is het?

Het vervangen van de verbrandingsmotor in een klassieker door een elektrische aandrijflijn is inmiddels een gangbare praktijk geworden, maar voor velen staat het gelijk met het verkopen van de ziel van de auto. Toch kan je van deze erg bijzondere Manta alleen maar erg enthousiast worden. De eerste reacties op deze zogeheten GSe ElektroMod uitvoering zijn dermate positief dat Opel overweegt om de conversie daadwerkelijk te vertalen naar een in serie te produceren model.

De Opel weerspiegelt de fascinatie van een groeiende groep autofans die klassiekers als de Manta transformeert tot zogeheten RestoMods met moderne, elektrische technologie en een aangepast design. Het origineel wordt daartoe volledig gestript en in dit geval onder andere voorzien van moderne ledverlichting en een digitaal instrumentarium. De versnellingsbak bleef behouden, maar de 4 cilinder benzine uit maakte plaats voor een elektromotor. Verder zijn de originele 13 inch wielen vervangen door 17 inch exemplaren.

Dat deze elektrische Manta een handbak heeft (eentje met 4 versnellingen) is geen schrijffout. Normaliter doen elektrische auto’s het zonder een dergelijke transmissie. Dat maakt het rijden met dit getransformeerde coupémodel van Opel uit begin jaren zeventig erg bijzonder. Wegrijden doe je in tweede versnelling omdat het eerste verzet veel te kort is het koppel van de elektromotor (255 Nm). Je hoeft dan niet bang te zijn dat de motor afslaat. Gewoon het koppelingspedaal laten komen, voet van het pedaal halen en gas geven.

De Manta GSe ElektroMod is daarmee klaar voor vertrek. De elektromotor levert 147 pk, wat 42 pk meer is dan de 1,9 liter grote 4 cilinder met inspuiting oorspronkelijk in de Manta leverde. Vanwege het hoge koppel is het ook mogelijk om de pook meteen in de vierde versnelling te zetten en hem daarin te laten staan, zodat je deze Opel eigenlijk als een ‘automaat’ rijdt. De lithium/ion batterij heeft een capaciteit van 31 kWh, waardoor de Manta GSe ElektroMod gemiddelde zo’n 200 kilometer ver komt. Net als de Corsa-e en Mokka-e kan ook deze Opel remenergie terugwinnen en opslaan in de accu. Opladen kan via de boordlader van 9,0 kW.

 

Is het wat?

Het concept werkt in de praktijk goed: je hebt de stille kracht van de elektromotor (al hoor je door het ontbreken van het benzineblok nu wel wat tandwiel geluiden uit de transmissie komen), het plezier van zelf kunnen schakelen, het stevige gevoel van de onbekrachtigde tandheugel besturing en een ouderwetse wegligging (de starre achteras werd niet vervangen).

Ook het interieur is een mix van oud en nieuw. De uitstekend zittende kuipstoelen zijn afkomstig van de Adam S en het stuurwiel is van Petri. Het digitale instrumentarium werd overgenomen uit de Mokka en vormt wonder boven wonder een harmonieus geheel met de rest van het interieur, dat riant bekleed is met zwart alcantara.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Al met al is er sprake van een heel geslaagde transformatie. Sterker nog: menigeen zal deze herboren Manta mooier vinden dan het origineel. Het is dan ook niet verrassend dat Opel naar eigen zeggen al door heel wat mensen is aangesproken met de vraag of zij de GSe ElektroMod versie daadwerkelijk op de markt gaat brengen. Op het hoofdkantoor van de autofabrikant laat weten dat daartoe momenteel diverse opties worden onderzocht. Opel zou de Manta GSe ElektroMod kant en klaar kunnen aanbieden, maar ook een conversie kit kunnen ontwikkelen.

Hoeveel dat moet kosten, is nog niet bekend. Wel kan er een raming worden gedaan. Bij gespecialiseerde ombouwbedrijven moet je rekenen op circa 25.000 euro voor de conversie van een Volkswagen Kever. Voor dat geld krijgt de klant dan een 44 kWh grote batterijen set en een boordlader van 6,6 kW. Voeg daarbij de prijs van de originele Manta zelf, die vandaag de dag tussen de 15.000 en de 25.000 euro opbrengt, en je hebt een totale kostprijs van 40 à 50 mille.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    7.7

Reageren is niet mogelijk.