Carlos Ghosn wil aandelen Renault van de hand doen

0

De gevluchte voormalige topman Carlos Ghosn van Renault en Nissan zegt niet te kunnen wachten op het moment dat hij zijn aandelen in de Franse autofabrikant kan verkopen. Zijn belang in de Japanse alliantiepartner heeft hij al van de hand gedaan.

“Ik ben geen aandeelhouder meer van Nissan, godzijdank”, zo meldt de 67-jarige voormalige topman in een interview naar aanleiding van het verschijnen van zijn biografie deze week in meerdere talen. Dat hij Nissan geen ‘belegging tip’ meer vindt, komt doordat de alliantie tussen Renault en Nissan gedoemd is om te mislukken vanwege de aanhoudende machtsstrijd. De 2 beursgenoteerde bedrijven hebben samen bijna 30 miljard dollar aan waarde verloren sinds Ghosn van het toneel verdween.

De topman redde Nissan van de ondergang, zorgde voor synergie effecten met Renault en wierp ook een reddingsboei uit richting Mitsubishi. De clustering van de 3 bedrijven resulteerde in ’s werelds grootste autofabrikant. Om die positie vast te houden, wilde hij Nissan laten fuseren met Renault. Dat zou de slagkracht van de alliantie vergroten. Maar de Japanners waren daar niet van gediend, ofschoon Renault al een controlerend belang in Nissan had. Zij zochten een stok om de hond mee te slaan. Die werd gevonden in financiële constructies van Ghosn die op zijn minst een toelichting behoefden. Nissan stelde de topman evenwel niet in de gelegenheid om die te geven, maar tipte de Japanse justitie. Die heeft het traditioneel niet zo op buitenlanders begrepen. Het gevolg was een brute arrestatie (op 19 november 2018) die je normaliter alleen associeert met de grootste terroristen. Ghosn werd vervolgens in een cel zonder de meest elementaire comfort voorzieningen gezet. Na protest van onder andere de Franse ambassadeur werd dat veranderd in huisarrest.

Maar wie dacht dat de in Brazilië geboren Ghosn daar lijdzaam zijn proces zou afwachten, kent de voormalige baas van Nissan en Renault niet. De hyperintelligente, onconventioneel opererende topman dokterde een spectaculair vluchtplan uit met onder meer een materialenkist en in te huren ex-militairen. Ghosn wist zo via Turkije te ontsnappen naar Libanon. Van dat land heeft hij een paspoort. Minstens zo belangrijk is dat Libanon geen uitleveringsverdrag met Japan heeft. Ghosn heeft zichzelf dus in veiligheid weten te brengen, maar zijn situatie is niet benijdenswaardig. Wie denkt dat het in Nederland moeilijk is om een nieuwe regering te vormen, zou eens in Libanon moeten kijken. Dat land verkeert in grote chaos en de overheid lijkt niet in staat om de meest elementaire taken uit te voeren.

En nu is er dus een boek. Ghosn, die van 2005 tot 2019 de CEO van Renault was (een jaar eerder had hij al het stuur bij Nissan overgedragen, maar hij bleef wel baas van de overkoepelende alliantie), stelt in zijn boek steeds pessimistischer te zijn geworden over de vooruitzichten van beide autofabrikanten. De voormalige topman stelt dat er zich momenteel een drama voltrekt. Nissan belandde 2 opeenvolgende jaren in de rode cijfers. Renault moest drastisch ingrijpen en schrapte duizenden banen na een recordverlies. Ondertussen belandde de derde partner van de alliantie, Mitsubishi, ook steeds dieper in de lappenmand. Deze autofabrikant heeft nu uit pure ellende besloten om zich grotendeels terug te trekken uit Europa.

Omdat er in Frankrijk en Nederland ook rechtszaken tegen hem lopen, sluit Ghosn een terugkeer bij Renault uit, ondanks dat hij nog aandelen in het bedrijf heeft. Hij richt nu zich op het redden van zijn reputatie. Zijn rechterhand bij Nissan is in Japan aangeklaagd wegens vermeende hulp aan Ghosn. Die rechtszaak loopt nog, waarbij een uitspraak in februari gepland staat. Vorige maand ging Ghosn zelf in beroep tegen de uitspraak van een Nederlandse rechtbank die hem opdroeg 5,8 miljoen dollar terug te betalen aan een bedrijfsonderdeel van Nissan dat nog geld van hem te goed meent te hebben. Maar Ghosn zegt dat het geld hem is toegezegd: “Ik ben persoonlijk redelijk optimistisch over het beroep. Als er geen kwade trouw van mijn kant is, hoe kan ik geld terugbetalen dat mij verschuldigd is?”

Ghosn zegt aan een vervolg op zijn boek te werken in een poging zich te verdedigen voor meerdere rechters. Hij wil ook de aandelen in Renault terughebben. Die zijn na zijn arrestatie door de regering van Emmanuel Macron in beslag genomen. Ghosn is namelijk ook in Parijs aangeklaagd. Hij is door Frankrijk beschuldigd van het overhevelen van Renault fondsen om daarmee een jacht en het verjaardagsfeestje van het paleis van Versailles voor zijn vrouw te betalen. Aanklagers onderzoeken ook nog de betalingen die een Nederlandse dochteronderneming van Renault en Nissan heeft gedaan aan consultants verbonden met Ghosn. In 2019 schikte hij met de Amerikaanse toezichthouder SEC voor 15 miljoen dollar. Volgens die instantie had hij 94 miljoen dollar aan inkomsten buiten de boeken gehouden.

De hamvraag is nu: is de alliantie tussen Nissan en Renault inderdaad genoemd om te mislukken? Zonder één kapitein op het schip is de kans daarop inderdaad groter dan toen Ghosn het nog voor het zeggen had. Maar Nissan en Renault zijn meer tot elkaar veroordeeld. Daardoor is het misschien niet nodig om één kapitein aan te stellen die hen tot samenwerking dwingt. Nissan is zelfs met Mitsubishi in haar kielzog geen partij voor landgenoot Toyota, dat niet alleen een cluster vormt met Daihatsu (en Hino), maar ook met Mitsubishi, Subaru en Suzuki. Renault heeft sinds de creatie van het Stellantis concern onvoldoende slagkracht om in Europa in de voorste linie mee te spelen. Elke vorm van hulp is welkom, maar zolang een strategische alliantie met General Motors er niet in zit (dat zou echt de beste oplossing zijn), moeten de Fransen maar proberen te roeien met de Nissan riemen.

Dan nog dit: Ghosn presenteert zich nu min of meer als degene die Nissan op de rails wist te houden, maar niets is minder waar. Al in 1998 traden er haarscheurtjes op bij deze autofabrikant. Zo werden de verkopen op de Noord Amerikaanse markt kunstmatig opgepompt met kortingen. Dat is op de lange termijn niet vol te houden. In Europa trad het verval ook in als gevolg van blunders in de modellenpolitiek (Pulsar …, vorige generatie Micra) en door een verslechterende reputatie op het gebied van bouwkwaliteit. Ghosn moet dit hebben zien aankomen toen hij besloot om de leiding bij Nissan weer in handen van Japanners te geven. En Renault? de onder regie van Ghosn ontwikkelde Talisman zegt alles over het feit dat hij ook bij deze autofabrikant blunders beging ….

 

Reageren is niet mogelijk.