Hyundai geeft gas met brandstofcel auto’s

0

Hyundai blijft investeren in elektrische auto’s met brandstofcel technologie. Het jongste bewijs daarvan is deze Vision FK: een op waterstof rijdend prototype op basis van de Kia Stinger met een vermogen van 680 pk en een rijbereik van 600 kilometer.

Niet iedereen in autoland is overtuigd van het verkooppotentieel van elektrische auto’s met brandstofcel technologie. Hyundai zit duidelijk in het kamp van de believers, want het Zuid-Koreaanse bedrijf blijft waterstof personenwagens ontwikkelen. Deze Vision FK is daarvan het meest recente voorbeeld. Die is gebaseerd op de Kia Stinger en heeft een aandrijflijn met een systeemvermogen van 680 pk. Daarmee sprint deze Hyundai in minder dan 4 seconden naar 100 km/u. Het rij bereik van de achterwiel aangedreven Vision FK bedraagt meer dan 600 kilometer. Voor de ontwikkeling van dit prototype werkte Hyundai samen met Rimac, de Kroatische specialist op het gebied van elektrische supersportwagens en het bedrijf achter onder andere de Pininfarina Battista.

Hyundai doet geen mededelingen over eventuele productieplannen voor de Vision FK, al past een sportieve elektrische auto (onder de N badge bijvoorbeeld) natuurlijk uitstekend in de duurzame toekomstplannen van de Zuid Koreaanse autofabrikant. In 2030 moet het Europese modellenaanbod volledig elektrisch zijn. Hyundai zou wel plannen hebben om met de Vision FK te gaan racen, maar het is niet helemaal duidelijk in welke klasse het model zou kunnen meedoen.

De Vision FK maakt deel uit van het zogeheten Hydrogen Vision 2040 toekomstplan van Hyundai. Daarin wordt uitgebreid de route naar modellenaanbod van auto’s met brandstofcel technologie uitgestippeld. Hyundai verkoopt in dit segment (al kunnen wij beter spreken van een niche) alleen de 70 mille kostende Nexo. Waterstofauto’s moeten evenwel, als het aan de Koreanen ligt, omstreeks 2040 “voor iedereen en overal” toegankelijk zijn.

Hyundai introduceert de komende jaren nieuwe technieken en diensten om dat allemaal mogelijk te maken. Het accent ligt daarbij echter op bedrijfswagens met een brandstofcel. Die moeten al in 2028 beschikbaar zijn. Hyundai mikt er op dat zij medio 2030 jaarlijks 7 miljoen exemplaren van dergelijke voertuigen kan verkopen. In 2040 moeten er ook high performance auto’s met waterstoftechniek in de showroom staan. In 2023 introduceert Hyundai een nieuwe generatie brandstofcel modules die niet alleen goedkoper zijn (doel is om voertuigen met een brandstofcel omstreeks 2030 niet duurder meer te laten zijn dan een gewone elektrische auto met een batterijen set), maar ook 30 procent kleiner. Daarnaast leveren zij hogere prestaties en is er sprake van een langere levensduur. Op het aandrijfsysteem van de Nexo geeft Hyundai 160.000 kilometer garantie. De nieuwe generatie brandstofcel modules moet daar in personenwagens 240.000 à 320.000 kilometer van maken. In bedrijfsvoertuigen zou de techniek zelfs 500.000 kilometer lang mee moeten gaan.

 

Reageren is niet mogelijk.