Hyundai toont Ioniq 7, een grote elektrische SUV, in München

0

Hyundai kwam op de IAA van München met nieuws over de toekomstige Ioniq 7, met als illustratie een sculptuur van de elektrische SUV die in 2023 op de markt zal worden gebracht, na het sedan model Ioniq 6.

De IAA van München werd door Hyundai gebruikt om haar nieuwste elektrificatie plannen in detail te beschrijven. De Zuid-Koreaanse fabrikant is van plan om in 2035 in Europa volledig overgeschakeld te zijn op ‘zero emissie’ voertuigen en vervolgens in 2040 ook op haar andere belangrijke markten. Daarbij gaat het met name om brandstofcel auto’s, maar natuurlijk ook om de elektrische modellen uit de Ioniq reeks. Het in Seoel gevestigde bedrijf heeft nu het silhouet onthuld van de Ioniq 7: de grote SUV op batterijen die voor 2023 is aangekondigd. Op de Hyundai stand in München geeft een structuur, gemaakt van transparante platen, een idee van de verhoudingen van de Ioniq 7. De SUV belooft imposant te worden en zal een familieroeping hebben omdat er 7 zitplaatsen zijn. De Ioniq 7 zal gebaseerd worden op het E-GMP modulaire platform van de Hyundai Groep ((Electric Global Modular Platform), ingehuldigd door de Ioniq 5 en diens technische neef de toekomstige Kia EV7.

Bezoekers van de Hyundai stand op de IAA moeten de juiste hoek vinden om het silhouet van het voertuig te zien. Naast de sculptuur presenteerde de Koreaanse autobouwer in het halfduister een nieuwe illustratie van de Ioniq 7. Er loopt een licht strip over de breedte van het voorpaneel boven verticale pixel effectlichten die aan weerszijden van de bumper zijn geplaatst. De voorruit gaat vloeiend over in een boogvormig dak en loopt dan heel zachtjes af naar de achterklep. De achterste zijruit lopen omhoog om dynamiek aan het profiel toe te voegen. 

Op de eerste plaagfoto was de Ioniq 7 alleen te zien met een hoekig front inclusief doorlopende ledstrips onder de motorkap en led dagverlichting in een L vorm. De licht oplopende motorkap met een groot Hyundai logo leidt het oog naar de torenhoge voorruit. In de meest recente plaagfoto herkennen we het silhouet met een licht naar achteren hellend dak, een horizontale raamlijn en een korte overhang aan de voorkant. De motorkap lijkt welvingen te hebben. Op basis van deze foto’s bracht een Koreaanse computertekenaar de Ioniq 7 tot leven (zie hoofdfoto).

De accu set bevindt zich in de wagen bodem van het platform tussen de assen. Zo creëerden de ingenieurs van Hyundai een ​​”intelligente leefruimte”. Hierdoor kunnen de stoelen worden versteld, connectiviteitsfuncties royaal worden geïmplementeerd en speciale uitrustingen zoals een lade-handschoenenkastje worden geïnstalleerd. Er is ook een vlakke voertuigvloer en aanzienlijk meer ruimte voor passagiers dan in een conventioneel aangedreven SUV van vergelijkbaar formaat. De Ioniq 7 heeft net als de Santa Fe 3 rijen stoelen, een groot panoramadak en kan op niveau 3 autonoom rijden. Er is ook een snelwegassistent aan boord. Afhankelijk van de markt wordt de elektrische SUV geleverd met cameraspiegels aan de buitenkant die hun beelden weergeven op 2 monitoren in het dashboard. Het platform specificeert ook de oplaadtechnologie. Met een 800 volt accusysteem maakt dit een laadvermogen van 150 kW mogelijk. Het mag duidelijk zijn dat de SUV gelanceerd zal worden met vierwielaandrijving, dat wil zeggen één elektromotor per as.

De accucapaciteit van de Ioniq 7 bedraagt 100 kWh. Ondanks het forse gewicht van de elektrische SUV ligt de actieradius rond de 500 kilometer. Het systeemvermogen moet minimaal 306 pk zijn. De oplaadtijd is 18 minuten voor 80 procent en 5 minuten voor 100 kilometer. De laadtechniek is gebaseerd op 800 volt, kan de Ioniq modellen kunnen ook zonder adapter worden opgeladen bij 400 volt stations. Bidirectioneel laden (Vehicle-2-Load) lam met 3,5 kW. Aangezien de marktintroductie pas in 2023 is gepland, zal Hyundai waarschijnlijk daarvoor nog een overeenkomstige conceptversie van de Ioniq 7 presenteren.

Reageren is niet mogelijk.