Lightyear haalt 93 miljoen euro op bij investeerders

0

Lightyear heeft weer nieuwe investeerders aan boord gehaald. Dit keer gaat het om verzekeraar Dela en om industrieel (en kunstverzamelaar ) Joop van Caldenborgh die vooral bekend is van het Museum Voorlinden.

Het totale bedrag dat de in Helmond gevestigde ontwikkelaar van zonne-energie auto’s dit jaar heeft opgehaald, is daarmee opgelopen tot 93 miljoen euro. “Het is geweldig om de erkenning van investeerders te zien. Dat is een bewijs van het vertrouwen dat zij hebben in Lightyear”, aldus CEO en medeoprichter Lex Hoefsloot.

Dat bedrag wordt gebruikt voor de verdere ontwikkeling en productie van de Lightyear One, die in 2022 leverbaar wordt, en voor de verdere uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten. De jonge onderneming kijkt momenteel voor een nieuw kantoor naar locaties in Amsterdam en Utrecht, maar ook in Duitsland en Groot-Brittannië.

Eerder dit jaar meldde Lightyear al een samenwerking met handelsonderneming SHV die 20 miljoen euro investeerde. Daarnaast zijn er participaties van een aantal kleinere beleggers, zowel institutioneel als privaat. Verder kondigde het bedrijf aan dat het haar zonne-energie auto’s laat bouwen in een fabriek van Valmet Automotive in Finland.

“Door de eerste auto’s op de markt te brengen die hun batterij rechtstreeks en volledig via de zon opladen, lopen wij voorop met historische mogelijkheden op de markt”, aldus Hoefsloot. “Dankzij dat vertrouwen en de financiering die wij van onze investeerders hebben ontvangen, kunnen we als bedrijf verder groeien en ons exclusieve model Lightyear One in 2022 op de markt brengen”.

Frank Eizinga, Chief Investment Officer bij Deka, zegt over de investering die de verzekeraar gedaan heeft. “Wij investeren daarom graag in Lightyear’s missie om schone mobiliteit voor iedereen mogelijk te maken en zo een bijdrage te leveren aan een schonere, meer duurzame toekomst. Dat is een van de kernwaarden voor ons investeringsbeleid”.

Reageren is niet mogelijk.