Mercedes steelt de show in thuisstad BMW

0

Covid heeft misschien de autoshows in Tokio en New York uitgedoofd, maar de International Auto Show in München, die deze maand live ging, was gastheer voor tal van grote onthullingen. Maar ondanks dat dit BMW’s thuisstad was, was het aartsrivaal Mercedes, ruim 220 kilometer verderop gevestigd in Stuttgart, die alles uit de kast haalde. Dit was de show van Mercedes, duidelijk en simpel. En voor BMW een gemiste kans.

Het nieuwe productoffensief begon nog voordat de persdag zelfs maar was gestart, en nu, terwijl het stof neerdaalt op de lanceringen van de andere autofabrikanten die volgden, zijn het nog steeds de prestaties van Mercedes-Benz die vers in het geheugen blijven liggen. BMW kwam niet ongewapend opdagen, maar met de volledig recyclebare i Vision Circular blikt deze autofabrikant vooruit naar 2040. Het gaat dus duidelijk om een model dat volgende week niet te koop zal zijn en dat is voor menig autoconsument een domper. Hopelijk zullen we wat van zijn DNA terugzien in modellen die BMW de komende 5 jaar zal lanceren, zoals de opnieuw ontworpen grille en het scherpe zij profiel, maar echt spannend is die i Vision Circular niet.

De iX5 Hydrogen, die BMW volgend jaar op kleine schaal wil gaan produceren, toont voor nerds interessante elektrische technologie zonder batterij, maar de verkoopcijfers van waterstofauto’s spreken boekdelen: zonder goede laadinfrastructuur laat de consument modellen met een brandstofcel links liggen. Verder toont BMW de onlangs gefacelifte iX3, de i4 M50 in de Safety Car specificaties van de autosport, de gefacelifte X3M en X4M en de nieuwe 2-serie. Belangrijke auto’s op hun eigen manier, hoewel ze niet allemaal per se nieuw zijn, omdat ze al eerder waren onthuld.

Mercedes, aan de andere kant, gaf ons een stapel gloednieuwe voertuigen om over te kwijlen. Waar zal ik beginnen? Misschien wel bij de 840 pk sterke Mercedes-AMG GT 63 E-Performance, de krachtigste auto ooit. Of de 761 pk krachtige EQS 53 4 Matic, de eerste elektrische auto van de AMG divisie. Wat de impact in de echte wereld betreft, is de EQE elektrische sedan, die in veel grotere aantallen zal verkopen dan elk van de AMG modellen, een nog grotere primeur, terwijl de EQG conceptstudie duidelijk maakt dat de G klasse niet zal worden gedwongen om met pensioen gaan uit noodzaak om uitlaatemissies te elimineren.

Wacht even, we zijn nog niet klaar. Aan die lijst kan je ook de Maybach EQS conceptstudie toevoegen: een nauwelijks verhulde versie van de SUV die in 2023 in productie gaat. Verder pronkt Mercedes met een heel anders uitziende Smart SUV, de EQB (een compacte elektrische SUV die eerder in Shanghai te zien was), de C klasse All-Terrain, de gepantserde S 680 Guard 4Matic, de AMG One met prachtige carbonwielen … en zo kan ik nog wel even doorgaan.

En dan, voor het geval jij er nog steeds niet absoluut van overtuigd bent dat Stuttgart in München echt de mediamacht heeft overgenomen, kwam collega Porsche uit Stuttgart op de proppen met de Mission R, een 1.073 pk sterke elektrische racer die een voorproefje geeft van de volgende Cayman. Er is geen twijfel over mogelijk: ondanks het feit dat BMW een aantal solide producten en ideeën presenteerde, kwam deze autofabrikant er in zijn thuisstad niet aan te pas. Echt een gemiste kans.  

Reageren is niet mogelijk.