Premium zonder de Franse slag: test DS 4

0

Met het merk DS meent autoconcern Stellantis (of eigenlijk de Franse tak: Peugeot SA) een wapen in handen te hebben in de concurrentiestrijd met vooral de Duitse fabrikanten van premium auto’s. Nederlandse consumenten (en hun Chinese collega’s trouwens ook) lijken daar niet echt van overtuigd te zijn. Terwijl Audi, BMW en Mercedes-Benz in een licht krimpende markt hun verkopen alle drie hebben weten op te voeren, halveerde de afzet van DS vrijwel. De rommelige marktintroductie van de 9 E-Tense (te laat, debuutuitvoering nu alweer gesaneerd) belooft weinig goeds. Alle blikken zijn daarom gericht op de nieuwe DS 4: biedt dit model wél een mix van design, interieurpresentatie, afwerking, verfijning en comfort waarmee tegenstand kan worden geboden aan de Duitsers die hun marktaandeel nog steeds gestaag weten op te voeren?

Om dit te bepalen nam ik plaats achter het stuur van de nieuweling in Chantilly, in de Oise. De debuutmodellen 3 Crossback en 7 Crossback bleken een hoog ‘veel geblaat, weinig wol’ gehalte te hebben. Althans, de laatste werd gepositioneerd als alternatief voor de Audi Q5 en dat kan natuurlijk helemaal niet met een model dat genetisch nauw verwant is aan de Opel Grandland. De 3 Crossback werd voor tenenkrommend hoge prijzen in de markt gezet. Pas recentelijk is het besef bij DS doorgedrongen dat dit instapmodel voor die tarieven niet te verkopen valt. Vanuit deze optiek kunnen we opgelucht ademhalen dat de Fransen een beetje terughoudendheid hebben betracht bij het ontwerp van de 4. Hoewel de nieuweling duidelijk laat zien dat hij bij het merk hoort, doet hij dit op een veel subtielere en elegantere manier.

De voorkant blijft expressief met zijn brede grille omringd door projectoren die een scherp uiterlijk vormen, de zijkanten hebben uitstekende spieren en het aflopende dak geeft de DS 4 een dynamische uitstraling. Het design geheel is zeer goed uitgewerkt, met veel details die je gaandeweg ontdekt, maar de lijn is tegelijkertijd veel minder geforceerd dan bij bovengenoemde 3 Crossback en 7 Crossback. Onder de streep levert dit een bijzonder product op dat qua visueel plezier lichtjaren verwijderd lijkt van de trieste Duitse nuchterheid. 

En dat is gelukkig ook het geval binnenin, waar DS voor een keer niet heeft toegegeven aan een ‘over the top’ barokke aankleding. Bij de 3 Crossback en 7 Crossback is feitelijk sprake van klatergoud met een mix van materialen, kleuren en textuur die het netvlies weliswaar volledig verzadigen, maar die een resultaat opleveren die in een ergonomische nachtmerrie is. Nee, hier is de cursor veel beter geplaatst: het dashboard heeft een strak en omhullend design, met behoud van zijn originaliteit en de bijzondere aandacht voor de materialen. En de bedieningselementen zitten waar ze verwacht worden, zoals die voor de elektrische ramen: eindelijk zitten de knoppen in de deuren.

Uitrusting staat bij de DS 4 hoog in het vaandel met een 7 inch digitaal instrumentarium aangevuld met een kolossaal 10 inch head-up display dat een indrukwekkende hoeveelheid informatie weergeeft, evenals een multimediasysteem met een 10 inch scherm. De nieuwe software is zowel praktisch en mooi als vloeiend te bedienen via een touchscreen op de middenconsole. Maar dat is niet alles, want de DS 4 kan ook worden uitgerust met een nachtzichtsysteem, een camera gestuurde ophanging of een Focal audiosysteem met 14 luidsprekers.

Qua ruimte is de DS 4 in zijn klasse (C segment) een forse auto met een lengte van 4,40 meter, maar hij verwent vooral de inzittenden op de eerste rij. Knieruimte achterin is hooguit gemiddeld voor zijn klasse, niets meer, en de zeer esthetische dak daling is van binnenuit een beetje benauwend voor grote passagiers. Wat het koffervolume betreft: de aangeboden 430 liter is een respectabel cijfer en het volume is nog steeds acceptabel bij de plug-in hybride versie die genoegen moet nemen met 390 liter. 

Want ja, ontwikkeld op het EMP2 platform genaamd V3 zoals de kersverse Opel Astra en Peugeot 308, is de DS 4 voor het eerst verkrijgbaar met een dubbele benzine / elektrische E-Tense motor met in totaal 225 pk. De technische fiche is bekend omdat hij al in veel modellen van de Stellantis Groep is aangetroffen: als basisunit fungeert een 1,6 liter turbobenzine 4 cilinder van 180 pk die samenwerkt met een elektromotor van 110 pk die zijn stroom betrekt uit een batterij van 12,4 kWh. Met de standaard ingebouwde lader van 7,4 kW kan deze in 1 uur en 45 minuten worden gevuld en het geadverteerde elektrische bereik is 55 km volgens de WLTP cyclus.

Voor de meer conservatief ingestelde klanten is er een 3 cilinder 1,2 liter turbobenzinemotor van van 130 pk of bovengenoemde 4-pitter zonder elektrische assistentie. Elders in Europa is de DS 4 ook verkrijgbaar in 225 pk sterke benzine uitvoering en als 1.5 BlueHDi met 130 pk, maar die laat de Nederlandse importeur links liggen. De DS 4 is alleen verkrijgbaar met een 8-traps automaat, maar in 2024 wordt een volledig elektrische versie verwacht. De prijzen beginnen bij 35.450 euro en eindigen bij 48.350 euro. Het instaptarief is daarmee vergelijkbaar met die van de Audi A3 Sportback. Die is echter 20 pk minder sterk en heeft in basisvorm geen automatische transmissie.

Onderweg biedt de DS 4 veel comfort en valt er best plezier te beleven in deze nieuwe Fransman. Mijn testmodel was de plug-in hybride E-Tense uitvoering die dus in totaal 225 pk biedt. Daarnaast is er maximaal 360 Nm aan koppel beschikbaar. Het is natuurlijk de bedoeling dat je met een goed gevulde accu van huis of werk vertrekt, maar als die eenmaal leeg is, schakelt het systeem over op aandrijving door louter de 1,6 liter benzinemotor. Dan verdwijnt het verbruiksvoordeel weliswaar als sneeuw voor de zon, maar toch kan je zonder al te veel moeite onder een gemiddelde van 6 liter per 100 blijven. Echter, in hybride modus had de benzineconsumptie nog lager kunnen zijn door andere energieterugwinningsmodi aan te bieden, aangezien we nu genoegen moeten nemen met een enkele B modus die de regeneratie weliswaar verhoogt, maar niet genoeg (activering doe je via een veel te kleine knop naast de schakelaar voor de automaat).

Met zo’n stekker hybride installatie is de massa van het geheel voor een compacte middenklasser kolossaal, zelfs als je er rekening mee houdt dat de DS 4,40 meter lang is: 1.653 kilo. Dat is 230 kilo meer dan de PureTech 180 versie! De prestaties lijden daar onder. Accelereren van 0 naar 100 km/u doet de DS 4 E-Tense volgens de folder weliswaar in 7,9 seconden, hetgeen op zich een respectabel cijfer is, maar in relatie tot het systeemvermogen valt die score toch wat tegen. Maar massa verklaart niet alles, aangezien de Mercedes A 250e met een vergelijkbaar vermogen en gewicht dezelfde oefening uitvoert in 6,6 seconden en de Audi A3 Sportback 40 TFSI e in 7,6 tellen met 21 pk minder.

 

Ook in andere opzichten is de DS 4 niet de meest dynamische auto in zijn klasse, zowel in een rechte lijn als in bochten (waarschijnlijk is het de taak aan Peugeot om met de soortgelijke uitvoering van de nieuwe 308 sportief ingestelde automobilisten te bedienen), maar per saldo doet hij zijn werk goed. De camera gestuurde ophanging, uniek in het segment, bewees zijn kwaliteiten al in de 7 Crossback en maakt de weg letterlijk glad door de demping in een fractie van een seconde aan te passen aan de onvolkomenheden van het asfalt. Dat moet de indruk wekken dat je achter het stuur zit van een vliegend tapijt; een beleving die wordt versterkt door een bijzonder geavanceerde geluidsisolatie en een rijpositie die bijna perfect is.

Dit maakt het interieur van de DS 4 tot een echte cocon waarin je je omhuld en sereen voelt; een ambiance die je nog nooit in een compacte middenklasser hebt gezien en die buitengewoon is voor het segment. Deze uitrusting, DS Scan Active Suspension genaamd, is standaard op de plug-in hybride versie en op de La Première gelimiteerde introductieversie. Anders is het een optie van 1.100 euro, maar beslist een aanrader!

De DS 4 wordt in Nederland geleverd in 4 uitrustingsniveaus (de Cross varianten niet meegerekend). In Nederland begint het gamma bij de Bastille+ (elders in Europa is ook een versie zonder ‘+’ te koop). Die biedt een centrale airbag tussen de voorstoelen, front / zij / gordijn airbags voor de inzittenden voorin, gordijn airbags op de achterbank, actieve waarschuwing bij onvrijwillige rijstrookoverschrijding, automatische ontsteking van de verlichting, automatische klimaatregeling met 2 temperatuurzones, een 7 inch digitaal instrumentarium, een 10 inch touchscreen, automatische ruitenwissers, 3D achterlichten, led koplampen plus dag verlichting, handsfree starten, draadloze koppeling van de smartphone, verkeersbordenherkenning, cruisecontrol / snelheidsbegrenzer, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een rij modus keuzeschakelaar, een analoog audiosysteem met 6 luidsprekers. 17 inch lichtmetalen velgen en parkeerhulp achter.

Vervolgens kan worden gekozen voor meer luxe of voor sportiviteit. In het eerste geval bedient DS haar klanten met de Trocadéro versie die 4.500 euro duurder is. Zijn uitrusting omvat een naderingssensor met verzonken deurgrepen, parkeerhulp vóór, een achteruitkijkcamera, ventilatieopeningen achterin, een head-up display, een navigatiesysteem, spraakbediening, een touchscreen, 19 inch wielen en voorstoelen met lendensteun verstelling.

Wie nog meer luxe wenst, dient de DS 4 Rivoli te bestellen. Die is nog eens 3.500 euro duurder en beschikt over een midden armsteun achterin met skiluik, Matrix verlichting, techniek waarmee op niveau 2 half autonoom kan worden gereden, 3D achterlichten met ‘rollende richtingaanwijzers, achterverkeer waarschuwing en dodehoekbewaking. Sportief wordt de DS 4 als je hem bestelt als Performance Line. Die is 2.500 à 2.700 euro duurder dan de basisversie en biedt achter de centrale armsteun met skiluik, parkeerhulp vóór, de achteruitrijcamera , ventilatieopeningen achterin, Alcantara bekleding, specifieke Performance Line decorstukken (ook voor de exterieur presentatie), 19 inch lichtmetalen velgen en lendensteun verstelling voor de stoelen voorin.

 

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Nog niet zo heel lang geleden zou de DS 4 moeten hebben concurreren met de Alfa Romeo Giulietta, de Infiniti Q30, de Lexus CT en de Volvo V40 maar die hebben allemaal het premium kamp verlaten. Dit betekent dat de wedstrijd nu gespeeld wordt tegen de gebruikelijke concurrenten van Duitse premium makelij: de Audi A3 Sportback, de BMW 1-serie en de Mercedes-Benz A klasse. De DS 4 heeft geen moeite om in dit gevecht overeind te blijven op het gebied van afwerking en materiaalkeuzes, met name omdat Audi bij de jongste A3 reeks in dit opzicht wat steken heeft laten vallen. Niet slecht, maar ook niet bijzonder is het ruimteaanbod achterin en het prestatieniveau. Maar de DS 4 onderscheidt zich wel op 2 andere gebieden: zijn buitengewone comfort en een persoonlijkheid waartegen de Duitsers bleekjes afsteken. Op beide niveaus kunnen zij niet wedijveren.

Na een niet bepaald vlekkeloze start heeft het Franse premium merk zijn plek gevonden met deze tweede generatie DS 4, en is het er eindelijk in geslaagd om een krachtige persoonlijkheid en een elegant design te combineren met praktische aspecten, een indrukwekkende materiaalkeuze en een ergonomie waar goed mee te leven valt. Toegegeven, de DS 4 is verre van de meest dynamisch rijdende auto in zijn categorie, maar aan de andere kant is hij zeker met afstand de meest comfortabele aanbieding. En dat tegen heel aanvaardbare prijzen. Daarmee hebben de Fransen echt succes bereikt.

Ja, deze nieuwe DS 4 zal zijn voorganger (gebaseerd op de sowieso al erg matige Citroën C4 en verpakt in een ronduit onpraktische en niet eens aantrekkelijke carrosserie) in een split second doen vergeten. De Fransen hebben hun les duidelijk geleerd!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (29)
    8

Reageren is niet mogelijk.