Verstandig: Mercedes stopt met de ontwikkeling van plug-in hybride modellen

0

Mercedes heeft tijdens de IAA van München haar eerste plug-in hybride AMG model gepresenteerd, maar de liefde voor deze aandrijfvorm zit bij de Duitsers niet er diep. Mercedes’ ontwikkelingschef Markus Schäfer laat namelijk nu weten dat zij vanaf nu geen euro meer in de ontwikkeling van PHEV techniek zal steken.

De mededeling van Schäfer betekent niet dat Mercedes-Benz op korte termijn de stekker uit de verkoop van haar plug-in hybride modellen trekt. De komende jaren blijven die gewoon verkrijgbaar. Ook zullen er nog nieuwe modellen met PHEV techniek op de markt worden gebracht waarvan de ontwikkeling reeds deels is voltooid. Maar daarna is het schluß. Volgens Schäfer is het voor Mercedes-Benz minder complex om zich op het gebied van elektrificatie volledig op de modellen te richten die geen verbrandingsmotor aan boord hebben, maar alleen nog maar een groot accuapakket.

Los van deze interne overwegingen zal de ontwikkelingschef ook met een schuin oog naar het marktpotentieel hebben gekeken. Nederland en Groot-Brittannië zijn niet voor niets gestopt met het subsidiëren van de verkoop van stekker hybride modellen. Het milieu schiet er namelijk amper iets mee op, zo leert de praktijk. Dat komt omdat de consument lang niet altijd tijd of zin heeft om regelmatig op te laden. Of dit terecht te duur te vindt als hij zelf thuis niet over een laadvoorziening beschikt.

Dat Duitsland en Frankrijk de verkoop van stekker hybride modellen wel subsidieert, heeft alles te maken met de lobby van de auto-industrie in eigen land. Fabrikanten als BMW, Peugeot, Renault en Volkswagen willen zoveel mogelijk verkopen dus elke vorm van subsidie door de overheid is dan welkom. Dat het eigenlijk grotendeels weggegooid geld is omdat het milieu er weinig mee opschiet, is hun zorg niet. Ondanks mooie woorden over duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid, gaat het uiteindelijk om winstmaximalisatie. En dat is ook wel begrijpelijk, want daar worden mannen als Carlos Tavares en Herbert Diess op afgerekend.

Stekker hybride auto’s opereren in een grijs middengebied. Hun verbruik- en milieuvoordelen zijn schimmig. Dan toch liever een volledig elektrische auto zodat je zeker weet dat er nul CO2 uitstoot is. Anders gezegd: de elektrische auto is boven elke discussie verheven. Aantasting van de inruilwaarde, zoals dat bij de Mitsubishi Outlander PHEV is gebeurd, is dus niet aan de orde. Steeds meer particuliere rijders zullen zich dat realiseren. En laten we niet vergeten dat dit juist een van de klassieke kernwaarden van een Mercedes is: een hoge waardevastheid.

Dat imago van Mercedes laat Schäfer niet om zeep helpen het discutabele stekker hybride techniek. Heel verstandig. Mercedes-Benz wil vanaf 2025 in elk segment een volledig elektrisch model kunnen aanbieden. Met de EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, eCitan/EQT en EQV is het merk in ieder geval al een heel eind. Of anders gezegd: niet op een dwaalspoor maar op de juiste weg.

Reageren is niet mogelijk.