Nieuwe tegenvaller voor VDL Nedcar: order Canoo onzeker

0

Er dreigt een nieuwe tegenvaller voor VDL Nedcar. Het contract dat de Limburgse autofabriek met Canoo had, de Amerikaanse ontwikkelaar van elektrische lifestyle busjes, staat namelijk deels op losse schroeven. Canoo wil de productie van de eerste auto’s bij nader inzien niet in het Limburgse Born plaats laten vinden, maar in de Verenigde Staten.

Tijdens de presentatie van de derdekwartaalcijfers liet Canoo topman Tony Aquila zich ontvallen dat hij “meer fan is van een eigen fabriek, dan van een contractfabrikant met alle risico’s van dien. Je hebt er bovendien geen controle over”. Hij voert met name problemen rondom de pandemie, scheepvaart en belastingen aan om een eerder besluit (gedeeltelijk) te herzien. Als Aquila zijn voorkeur concreet maakt, dan zou dat een nieuwe tegenvaller zijn voor VDL Nedcar. De afgelopen maanden lag de productie bij de autofabriek al tientallen dagen stil vanwege chiptekorten. Daarnaast werd VDL Nedcar onlangs nog het slachtoffer van cyberaanvallen.

Een woordvoerder van de VDL Groep, wil niet inhoudelijk op de kwestie in gaan (“vanwege geheimhoudingsplicht”), maar stelt dat het conglomeraat “alle vertrouwen in de toekomst van VDL Nedcar heeft”. De Limburgse autofabriek zag in de eerste 6 maanden van dit jaar de omzet met 25 procent stijgen  tot 1,1 miljard euro. Gelukkig maar, want VDL Nedcar staat magere tijden te wachten. BMW kondigde vorig jaar aan dat zij eind 2023 stopt met het laten produceren van Mini’s en de eigen X1 in de fabriek in Born. Het Duitse autoconcern zegt zelf voldoende productiecapaciteit te hebben.

Het zoeken naar nieuwe klanten voor de fabriek van VDL Nedcar werd vervolgens geïntensiveerd. Met succes, want in juni maakte het bedrijf bekend dat het elektrische lifestyle busjes voor Canoo, een Amerikaanse nieuwkomer op de automarkt, gaat bouwen. Daarbij zou het gaan om zo’n 15.000 exemplaren in 2023, terwijl de productie ervan al op bescheidener schaal een jaar eerder zou starten. Canoo meldde in juni dat VDL Nedcar voor de Europese en Amerikaanse markt zou gaan produceren.

Maar nu blijkt toch te gelden: “America First”. Canoo heeft de afgelopen tijd omvangrijke nieuwe investeringen in de productiecapaciteit en R&D (onderzoek en ontwikkeling) aangekondigd in de Amerikaanse staten Arkansas en Oklahoma. Ook maakte het bekend dat het hoofdkantoor gaat verhuizen van Los Angeles naar Bentonville in Arkansas. Volgens het in 2017 opgerichte, maar nog steeds verlieslatende, bedrijf zal de werkgelegenheid bij de onderneming de komende tijd nog fors toenemen. Canoo heeft momenteel zo’n 800 werknemers. Dat kunnen er fors meer worden als zij haar busjes zelf gaat bouwen.

Reageren is niet mogelijk.