Autoverkopen Frankrijk: catastrofale situatie

0

In een automarkt die geplaagd wordt door het tekort aan halfgeleiders, deden alleen Dacia en Hyundai het goed. Er is namelijk sprake van een catastrofale situatie op de Franse automarkt. Vorige maand werden 118.521 nieuwe personenwagens geregistreerd, een daling van 30,7 procent ten opzichte van oktober 2020 en 37,3 procent minder dan het aantal auto’s dat in dezelfde maand van 2019 op kenteken werd gezet. Fabrikanten hebben echter volle orderboeken!

De markt is verlamd door het tekort aan halfgeleiders. Het ontbreken van deze elektronische componenten dwingt autofabrikanten er toe hun productie te verminderen of zelfs te stoppen, met als gevolg dat zij geen leveringen kunnen garanderen. Terwijl de autofabrikanten juist dachten dat zij eind dit jaar weer licht aan het einde van de tunnel zouden zien. Maar de situatie verslechterde in september met een hervatting van de epidemie in landen die deze componenten produceren. De afzet, die zich in de eerste helft van het jaar goed had hersteld, daalde opnieuw fors. Zozeer zelfs dat over de eerste 10 maanden van het jaar de verkoopstijging ten opzichte van 2020 slechts 3,1 procent bedraagt, terwijl de gegevens van vorig jaar gebukt gingen onder de strikte corona inperkingen!

Zoals al geruime tijd wordt gezegd, is het in dit kader moeilijk om conclusies te trekken uit de verkoopcijfers. De autofabrikanten navigeren momenteel op zicht volgens de (schaarse) leveringen van halfgeleiders. Ze willen hun winstgevendheid veilig stellen door de productie te bevorderen van voertuigen die betere marges genereren. Een voorbeeld daarvan is Renault met de Arkana. Dat model staat inmiddels aan de poorten van de top 10 van bestsellers in Frankrijk. Maar in zijn geheel zakten de verkopen van Renault in met 38,1 procent. Het merk staat opnieuw achter Peugeot, dat bijna even veel daalt (37,6) procent. Het lijkt er op dat Peugeot de merkkampioen van 2021 wordt. Zijn 2008 was het best verkochte auto in Frankrijk in oktober.

Terwijl sommige fabrikanten een nachtmerrie hebben, bijvoorbeeld Volkswagen met een verkoopdaling van 45 procent en Ford met 51 procent, doen andere het goed. De afzet van Dacia steeg in oktober met 2,8 procent. Dat is niet alleen te danken aan het succes van de Sandero, want er is ook een begin gemaakt met de levering van de Spring, waarvan een grote partij in oktober in Frankrijk arriveerde. Dacia is daardoor aan het bumper kleven bij Citroën voor wat betreft de derde positie in de Franse verkoopstatistieken op merkniveau. Het merk met het visgraatlogo leverde in oktober 36,9 procent in. Een andere topprestatie kwam van Hyundai, dat haar verkopen met 10 procent zag stijgen in oktober en met 29 procent sinds het begin van het jaar, vooral dankzij nieuwe Tucson. Dit merk wist in oktober de 9de plek in de Franse Top 15 te bemachtigen. De ‘ruimte’ tussen Citroën en Dacia enerzijds en Hyundai anderzijds werd ingevuld door Toyota, Volkswagen, Kia en Mercedes. Na Hyundai volgden BMW, Fiat, Audi, Ford, Nissan en Skoda.

De Peugeot 2008 was zoals gezegd in oktober het meest in trek bij de Fransen met 7.766 registraties (61.730 op jaarbasis). Daarna volgden de Renault Clio (6.156 en 68.977 exemplaren), de Peugeot 208 (6.031 en 71.361), de Citroën C3 (5.054 en 54.633), de Dacia Sandero (4.864 en 62.638), de Renault Captur (3.636 en 46.319), de Peugeot 3008 (2.860 en 43.799), de Dacia Duster (2.502 en 25.098), de Renault Zoé (2.348 en 17.852), de Renault Mégane (2.331 en 23.761), de Renault Arkana (2.330 en 12.544), de Dacia Spring (2.204 en 5.704), de Fiat 500 (2.198 en 20.885), de Toyota Yaris (1.961 en 29.572) en de Citroën C4 (1.757 en 16.723).

Reageren is niet mogelijk.