BMW XM: monster SUV met 750 pk

0

De M GmbH divisie van BME heeft haar eerste eigen model sinds de M1 uit 1978 in conceptvorm klaar. Dat is in veel opzichten precies het tegenovergestelde van wat je zou verwachten van een dergelijk bedrijfsonderdeel: een SUV in plaats van sportwagen, massief en hoog in plaats van wendbaar en laag, sterk maar zwaar. Is dat hoe de M GmbH divisie haar beste beentje voor wil zetten?

De productieversie van de XM, die nu gepresenteerd wordt als conceptstudie, zal in 2023 de weg op gaan, vooral in de Verenigde Staten, China en het Midden Oosten. Klanten kunnen dan rekenen op heel veel vermogen en een bijzonder luxueus interieur, een fors gewicht (en dat is zacht uitgedrukt), 2 motoren, 8 versnellingen en 4 aangedreven wielen.

Nee, de verschillen konden niet groter zijn dan tussen deze XM en de originele M1 waarmee de BMW dochtermaatschappij, die in 1972 als Motorsport GmbH werd geboren, zich presenteerde als zelfstandig autoproducent. Maar het zijn andere tijden. De gloriejaren van de sportwagen lijken voorbij te zijn. Vandaag de dag is het heel trendy om in een SUV te rijden. Daar kunnen autofabrikanten mee scoren. Dat muntje is inmiddels bij bijna alle sportieve merken gevallen. Kijk maar in de showroom van Aston Martin (DBX), Lamborghini (Urus) of Porsche (Cayenne).

De bijna productierijpe BMW Concept XM zal boven hen allemaal uittorenen: met de wielbasis van een X7 (3,10 meter), is de XM 5,11 meter lang (slechts 4 centimeter minder dan de X7) en 2,20 meter breed (buitenspiegels meegerekend). De hoogte bedraagt 1,73 meter. Daarmee is hij bijna 60 centimeter hoger dan de M1 uit 1978 en de XM is slechts 7 centimeter lager dan de X7. Hij onderscheidt zich van het voormalige SUV opperhoofd van BMW door zijn, om het zachtjes uit te drukken, extraverte design. Talrijke randen en kralen, een torenhoge voorkant met een enorme dubbele nieren grille en een relatief platte voorruit maken de XM, samen met zijn enorme afmetingen, tot een opvallende verschijning.

Het ontwerp illustreert ook dat M GmbH het onderwerp luxe heeft ontdekt: de ultra platte koplampen en de verlichte gigantische nier zullen ook worden gedragen door de nieuwe 7-serie, die in 2022 wordt uitgebracht. Het front van die sedan zal zeker niet zo hoog zijn, maar wel een grote nieren grille en kleine koplampen hebben.

De royale afmetingen maken achterin een hoeveelheid beenruimte mogelijk waar elke luxe sedan slapeloze nachten van krijgt. “Zo interpreteren wij het high performance autosegment op een geheel nieuwe manier!”, zegt Franciscus van Meel, de nieuwe directeur van BMW M GmbH. Dit ontwerp onderstreept het eigen vermogen van de sportieve divisie om met conventies te breken en grenzen te verleggen. Dat is in ieder geval gelukt, want wie conventioneel denkt, zal zo’n blok metaal niet als sportief beschouwen.

Fluweel op de stoelen, diamanten in de plafond: ja, de BMW XM ademt een en al luxe. Omdat de cabine achterin er niet alleen extreem ruim uitziet, maar ook heel ‘luchtig’ is ontworpen, is de door BMW gekozen aanduiding “lounge” niet vergezocht lijkt: de gevormde zetels zijn bekleed met benzinekleurig, doorgestikt fluweel (oftewel stof waar koningin Maxima vast wel een jurk van wil hebben) en op de vloer ligt een diep, hoogpolig tapijt. 

De passagiersruimte en de hemelbekleding tonen een driedimensionale prismatische structuur die dankzij indirecte en directe verlichting op een reliëf zou moeten lijken. Voor wat betreft het omgevingslicht kan worden gekozen uit de 3 BMW M kleuren (rood, paars, blauw).

In tegenstelling tot de achterzijde hebben de cockpit en de voorstoelen een meer klassieke, sportieve vormgeving: zwaar bruin leer overspant de sportstoelen, evenals grote delen van het dashboard en de deurpanelen. Een kopertint voor het carbon op de middenconsole creëert een kleurenbrug tussen carbonfiber en dierenhuid. Net als de keuzehendel en de iDrive controller (die in zwart en aluminium zijn uitgevoerd) doet het bedieningspaneel denken aan de huidige M modellen, terwijl het grote gebogen display rechtstreeks uit de iX elektrische SUV lijkt te komen.

Het gewicht dat hoort bij zoveel luxe en ruimte plus het voertuigtype zou kunnen oplopen tot waarden die voorheen geassocieerd zouden worden met de bedrijfswagen branche. Zelfs een X7 M50i met een V8 motor weegt 2.565 kg. De upgrade van ‘M50i’ naar ‘M’ voegt daar bij de X5 afgerond 85 kilogram aan toe, terwijl de X5 plug-in hybride (met 6 cilinder motor) 100 kilogram zwaarder is. De batterij alleen al (met een nettocapaciteit van 21,58 kWh) en de e-drive techniek voegen 335 kilogram toe aan het gewicht in vergelijking met de versie die wordt aangedreven door dezelfde 6-cilinder. Onder de streep levert dit een gewicht op dat kan oplopen tot 2,9 ton.

Misschien zal het de M divisie lukken om de XM in productievorm wat kilo’s te laten verliezen, maar 2 keer zoveel als 43 jaar geleden de M1 woog (1.300 kilogram), zal het zeker wel worden. Naast de corpulente maatvoering zijn de vele kilo’s ook te danken aan het aandrijfsysteem dat nodig is voor sportieve rijprestaties: de grondig opnieuw ontworpen, dubbel geblazen V8 wordt ondersteund door een “highperformance e-machine”. Met 750 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm belooft het in München gevestigde bedrijf het krachtigste M model ooit in serie te gaan bouwen.

Dat het ook de zwaarste is, komt vooral door de accu van de XM, die in tegenstelling tot die van Mercedes-AMG (6,1 kWh bruto) ruim 20 kWh capaciteit heeft. Daardoor kan deze plug-in hybride “bijna” 80 kilometer kan geruisloos “puur elektrisch” rijden (0f glijden). Andere M modellen moeten dit in de toekomst ook kunnen: de aandrijflijn wordt gebruikt in de opvolger van de M5 (2023/24) en zal daar zelfs met een kleinere batterij voldoende elektrisch bereik bieden.

BMW heeft nog geen details over de aandrijftechniek bekendgemaakt. Een ding is duidelijk: de herziene V8 moet voldoen aan de Euro 7 emissienorm en zal daarbij waarschijnlijk geen vermogen verliezen, maar de batterij zal in vergelijking met die van X5 xDrive40e wel krachtiger worden, al was het maar omdat de batterijtechnologie vooruitgang boekt . BMW zal zich waarschijnlijk beperken tot de montage van 1 elektromotor (in de bekende 8-traps automaat van ZF), ook al zouden 2 op de achteras gemonteerde exemplaren voor meer wendbaarheid via koppel vectoring kunnen zorgen zonder al te grote technische aanpassingen. Maar dat zou extra kilo’s kunnen toevoegen die de M divisie juist zoveel mogelijk wil besparen. Daarnaast wordt in het persbericht uitdrukkelijk melding gemaakt van een (1) e-machine.

De gewichtsverdeling zal worden geoptimaliseerd door de accu’s achterin de auto te plaatsen, zoals bij de X5 PHEV het geval is, en de bekende vierwielaandrijving van M GmbH zal voor voldoende tractie zorgen. Over het gewicht hoeft de XM zich waarschijnlijk niet al te veel zorgen te maken, want BMW ziet als belangrijkste afzetmarkt de Verenigde Staten waar hij vanaf eind 2022, het jaar van de 50ste verjaardag van M GmbH, in de verkoop gaat. Daar zullen klanten met de XM niet opvallen vanwege het formaat, maar waarschijnlijk wel met het design, dat aan de achterkant het enige detail heeft dat de nieuwe BMW M gemeen heeft met de M1: 2 naast elkaar geplaatste BMW logo’s.

De BMW XM zal niemand onverschillig laten: de belangrijkste specificaties polariseren net zo goed als het ontwerp: vermoedelijk meer dan 2,6 ton leeggewicht, 750 pk, 1.000 Nm in een verpakking die met zijn grootte duidelijk maakt dat klanten kunnen rekenen op een cabine type balzaal. Het is echter moeilijk voor te stellen dat dit ontwerp veel vrienden in Europa zal opleveren. Maar: de klanten van M GmbH zijn de afgelopen 50 jaar zeker niet jonger geworden, stellen navenant hogere eisen aan luxe en rijden mogelijk niet meer zo snel en zo ver als vroeger. Daarom is de (deels) elektrische aandrijving van de XM voldoende.

Overigens is de volgende levensfase van M GmbH puur elektrisch. En dan wordt het repertoire mogelijk weer aanzienlijk sportiever, met 4 elektromotoren en zeker een veel kleiner frontaal oppervlak.

Reageren is niet mogelijk.