De gevolgen van het wereldwijde tekort aan microchips raakt ook de leasebranche. Vrijwel alle autofabrikanten hebben inmiddels productielijnen geheel of gedeeltelijk moeten stopzetten omdat er onvoldoende onderdelen beschikbaar zijn. Sommige merken hebben al te kennen gegeven dat bepaalde modellen dit jaar helemaal niet meer geleverd kunnen worden. Het aanhoudende chiptekort stelt het geduld van de klant, en dus ook van de leasebranche, op de proef. Waar de levertijd normaliter 2 maanden was, is dat nu zeker 6 maanden. Maar het kan ook zijn dat autofabrikanten helemaal geen datum voor de levering kunnen noemen.
Vrijwel alle leasemaatschappijen zeggen hinder te ondervinden van de leveringsproblemen. Contracten moeten nu noodgedwongen verlengd worden omdat er geen zicht is op de leverdatum van een nieuwe auto. En daar waar de contracten niet kunnen worden verlengd, moeten dure zogeheten voorloop auto’s ingezet worden (als die überhaupt al gevonden kunnen worden). Voor leaserijders die elektrisch (willen gaan) rijden, speelt een extra probleem: de bijtelling. Voor mensen die nu een emissievrije auto van de zaak willen bestellen, geldt waarschijnlijk dat het voertuig pas volgend jaar geleverd kan worden. Dan gelden er nieuwe, hogere bijtellingsregels.
De lange levertijden voor nieuwe auto’s plus de schaarste op de occasionmarkt, leidt wel tot hoge restwaarden, maar dat voordeel valt alleen ten gelde te maken als de auto’s die uit de lease komen, kunnen worden verkocht. Nu moeten ze langer worden ingezet, met als gevolg dit jaar minder verkoopopbrengsten. Leasemaatschappijen liggen daar overigens niet echt wakker van. Want nu weinig nieuwe auto’s betekent over 4 jaar op de occasionmarkt minder aanbod. Dat heeft een positieve uitwerking op de inruilwaarde.
Bij de Aziatische automerken, en dan met name bij het Zuid-Koreaanse Hyundai en Kia, zijn de problemen een stuk minder groot. Die hebben namelijk kortere lijnen met chipfabrikanten die met name in Taiwan en Zuid-Korea gevestigd zijn. Vooral bij het Hyundai concern zijn er nauwelijks problemen omdat dit bedrijf dichterbij chipproducenten als Samsung SDI zitten. De verwachting is dat westerse autofabrikant heel 2022 last zullen houden van het chiptekort. Vanwege de duur van de schaarste, kan er hierdoor een ander pijnpunt ontstaan, namelijk dat auto’s op een gegeven moment afgestoten moeten worden omdat de onderhoudskosten te hoog worden. De beperkte aanvoer van nieuwe auto’s betekent dat het wagenpark gemiddeld ouder wordt.
De autofabrikanten proberen vanwege de CO2-emissienormen momenteel wel zoveel mogelijk elektrische modellen af te leveren. Dat kan betekenen dat wij aan het eind van dit jaar toch nog een eindspurt zien.