Ouderwets rij plezier: test BMW M240i xDrive

0

Waarom deze test?

Sinds de 1-serie een brave voorwielaangedreven middenklasser is geworden, zijn alle blikken van de hardcore BMW fans gericht op de nieuwe 2-serie Coupé. Die houdt namelijk wel vast aan een architectuur met achterwielaandrijving. Op papier weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden waar BMW wereldberoemd om geworden is. Maar is dat in de praktijk ook het geval? Een test van de M240i xDrive uitvoering biedt een antwoord op die vraag.

 

Wat voor auto is het?

Toen de 1-serie nog achterwielaandrijving had, was de meerwaarde van de 2-serie Coupé beperkt. De 4 cilinder versies konden zelfs als enigszins tuttig worden bestempeld. Maar naarmate de jaren verstreken, ontstond er meer waardering voor de 6 cilinder modellen. Dat zijn stuk voor stuk klassiekers in worden. Deze nieuwe 2-serie is daar geen uitzondering op. Met name in M240i uitvoering oogt hij erg gespierd. De carrosserie lijkt versmolten te zijn met een body kit. Meer dan voorheen lijkt er sprake te zijn van een optische verwantschap van de originele 02-serie. Dat komt doordat de merk karakteristieke dubbele koplampen zijn vervangen door een enkelvoudige licht signatuur. En de achterlichtunits zijn misschien wel net zo opvallend als de ronde, in vakjes opgedeelde exemplaren uit 1966. Maar waar de originele 02-serie rank en slank was, is de nieuwe 2-serie gedrongen en gespierd. Met name de zeer brede wielkasten, zowel vóór als achter, vallen op.

Het resultaat is een auto met bovengemiddeld veel uitstraling. Hij ademt ook stilstaand al snelheid. Hij heeft duidelijk de looks van een echte pretauto. De afwezigheid van achterportieren of een grote bagageklep maakt hem allesbehalve praktisch, maar wel uniek in zijn soort. Ja, het is een 2-deurs coupé, maar is hij niet ook een volbloed sportwagen? Een Z4 in een wat andere verpakking?

BMW heeft de 2-serie Coupé duidelijk naar een hoger plan getild. Dat durfde het merk zelfbewust te doen omdat met name de 6 cilinder versies van zijn voorganger gewaardeerd werden. Dat er eigenlijk helemaal geen optische verwantschap met de 1-serie is, helpt natuurlijk ook. De 2-serie Coupé is een zelfstandig model binnen het BMW gamma geworden. Nou ja, met een interieur dat identiek is aan dat van de 3- en 4-serie. Maar er zijn slechtere goden om mee vergeleken te worden. Dat het binnenwerk eigenaren van een 3- of 4-serie bekend voor zal komen, is geen toeval. De nieuwe 2-serie Coupé beschikt ook over hetzelfde platform. Daarbij staat de aandrijflijn in lengterichting en vindt de aandrijving in de basis op de achterwielen plaats, al behoort xDrive vierwielaandrijving ook tot de mogelijkheden. In de testauto (M240i) is dat zelfs standaard. Daarmee verliest de BMW wat van zijn puurheid, maar steeds meer klanten (met name in Noord Amerika) vinden vierwielaandrijving nou eenmaal een veiliger idee.

Voor wie niet op het 6 cilinder geweld van de M240i zit te wachten, zijn er ook een 2-tal 4-pitters: eentje rijdt er op benzine (220i) en de ander op diesel (220d). Die zijn respectievelijk 184 pk / 300 Nm (0 – 100 km/u in 7,5 seconden, topsnelheid 236 km/u) en 190 pk / 400 Nm (6,9 seconden en 237 km/u) sterk, maar je doet jezelf tekort door niet ‘all the way’ te gaan bij de 2-serie Coupé oftewel de M240i uitvoering te bestellen. Die weet namelijk veruit het meeste te boeien. Ook in een tijdperk waarin elektrische aandrijving met een opmars bezig is, is de 3,0 liter 6 cilinder lijn motor van BMW nog steeds een krachtbron om je vingers bij af te likken. Hij komt rechtstreeks uit de organenbank van zijn grote broers 3- t/m 8-serie en X3 t/m X7. Een grote motor in een relatief compacte (4,55 x 1,84 x 1,40 meter) auto: dat is natuurlijk een perfect recept voor heel veel plezier. BMW heeft geprobeerd om de pijn van het gemis van een 6 cilinder motor in de jongste 1-serie te verzachten door dit modeltype te leveren met een opgepepte 2,0 liter in de M135i, maar die smaakt toch lang niet zo lekker als deze sportiefste 2-serie. De 6 cilinder motor tilt de 2-serie echt naar een hoger niveau waar de concurrentie niet aan kan tippen. Een vermogen van 374 pk is weliswaar geen recordwaarde, maar in combinatie met 500 Nm aan koppel en de standaard xDrive vierwielaandrijving heeft hij slechts 4,3 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten.

Lof verdient ook de 8-traps automaat van ZF die nog steeds tot de beste transmissies in de branche hoort. Er zit ook een elektronisch sper differentieel in deze M240i. Dat kan de BMW goed gebruiken. Van nature heeft deze top uitvoering namelijk een achterwiel aangedreven karakter. Voor wie het stoort dat de voorwielen ook aangedreven worden, komt er heel binnenkort nog een M240i versie waarbij de 6 cilinder motor enkel de achterwielen aandrijven (en het prijs gat met de 220i gaat gedicht worden met de 230i; een extra potente 4 cilinder variant).

 

Is het wat?

Zodra je in de bestuurdersstoel plaatsneemt, voel jij je op jouw gemak. Dat gevoel wordt versterkt als jij de startknop in duwt en het 6 cilinder beest in het vooronder laat ontwaken. De 3,0 liter motor komt als vanouds met een aangename klank tot leven. Het geluid is heel karakteristiek voor de autofabrikant uit München, zonder overdreven aanwezig te zijn. Bij lage snelheden klinkt hij heel beschaafd maar het echte akoestische plezier treedt pas op als jij het gaspedaal dieper indrukt.

Dan rolt deze Duitser zijn spierballen en hogere toerentallen vertalen zich vrijwel zonder vertraging in veel extra snelheid. De M240i zal zich echter nooit ontpoppen als een ontembaar monster of een bruut die niet weet hoe hij het woord ‘comfort’ moet schrijven. Dat is ook te danken aan de goede geluiddemping. Als er al een adder onder het gras zit bij deze BMW, dan is het zijn vermogen dat smeekt om benut te worden. Maar dat betekent dus al snel een illegaal tempo. Ja, verleiding en gevaar zijn begrippen die vaak in één zin genoemd kunnen worden.

De remmen worden bediend door een pedaal dat bijtgraag is zonder overdreven nerveus te zijn. Over zijn hele slag behoudt het pedaal zijn gevoel en dat is natuurlijk geruststellend. De besturing kan worden omschreven als “levendig” en “precies”, maar de installatie geeft helaas te weinig informatie door. Maar menigeen zal er blij mee zijn dat deze M240i echt als een achterwielaandrijver rijdt ondanks de aanwezigheid van xDrive techniek.

Met een zware voet aarzelt de achterkant van de M240i niet om van de ingezette koers af te wijken. Gelukkig verloopt alles heel geleidelijk en zijn het de xDrive techniek en de elektronica die er voor zorgen dat de bestuurder toch op het rechte pad blijft. Zij grijpen dus wel in, maar doen dat zo subtiel dat hun tussenkomsten onmogelijk als ‘ongepast’ kan worden bestempeld. overkomen. Ook op tempo voelde ik mij dus zeer op mijn gemak in deze M240i. Dat vergroot de mogelijkheden om hem dagelijks te gebruiken. De vering is weliswaar stug, maar verre van oncomfortabel.

Officieel is de 2-serie Coupé een 4-zitter. Maar achterin is het interieur zó krap dat volwassenen aldaar weinig te zoeken hebben. Maakt niet uit, want in/uitstappen is voor hem sowieso een crime. De aanwezigheid van een achterbank maakt deze BMW wel voor meerdere doelen inzetbaar. Bijvoorbeeld om een paar vrienden eventjes naar het station te brengen. Hun bagage zal moeiteloos in de kofferbak van 390 liter passen. Die heeft een voldoende praktische opening.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

BMW vraagt 75.336 euro voor de M240i. De 4 cilinder uitvoeringen van de 2-serie Coupé zijn ruim 25 mille goedkoper, maar die bieden lang niet zoveel plezier. Hoewel het prijskaartje stevig is, kan je de M240i niet als te duur bestempelen want daarvoor heeft hij te weinig directe concurrenten. Het is niet eenvoudig om een ander model te bedenken dat evenveel plezier, motorkracht en dagelijkse bruikbaarheid annex veelzijdigheid biedt voor een min of meer vergelijkbare prijs.

Ja, voor wie het bij zijn budget en huissituatie past, is deze BMW dus een aanrader. In ieder geval tot de komst van de nieuwe M2, die ongelooflijk belooft te worden zodat het advies tegen die tijd 'doorsparen!' zou kunnen luiden. Sommige BMW modellen hebben het 'Freude am Fahren' een beetje uit het oog verloren, maar dat geldt niet voor deze M240i. Hij sluit misschien wel het best aan bij de reclameslogan van het Duitse merk. Maar voor een auto met uiterlijke kenmerken van de beroemde 02-serie is dat misschien helemaal niet zo verbazingwekkend ...

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (13)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.