Toyota presenteert de nieuwe Aygo X, de opvolger van de succesvolle Aygo. Het meest compacte en toegankelijke Toyota model heeft in vergelijking tot zijn voorganger een ware gedaanteverwisseling ondergaan. Voortaan is er geen sprake meer van een hatchback, maar van een opvallend gelijnde urban cross-over. De Aygo X kan worden uitgerust met grote 17- of 18-ich wielen en wordt leverbaar in catchy carrosseriekleuren in combinatie met tweekleurige lak. De Aygo X is ontworpen en ontwikkeld in Europa en wordt hier ook geproduceerd, speciaal voor de Europese consument en de eisen die hij of zij aan een A segment auto stelt. De compacte cross-over voldoet volgens Toyota daarmee aan alle wensen die Europese inwoners van stedelijke gebieden aan een A-segment auto stellen. De Aygo X wordt in Nederland leverbaar voor een vanafprijs onder 16.000 euro.
Toyota bewijst dat het met de introductie van de nieuwe Aygo X (uitgesproken als: “Aygo cross”) geen afscheid neemt van het voor consumenten meest toegankelijke gedeelte van de automarkt, namelijk het A segment. Andere automerken doen dit wel. Om de nieuwe Aygo X de beste auto in zijn segment te maken, heeft Toyota grondig onderzocht welke eisen het Europese stadsverkeer stelt aan auto’s. Ook heeft de autofabrikant naar eigen zeggen zorgvuldig onderzoek gedaan naar de wensen van klanten, die veelal een stijlvolle, compacte auto willen die zelfvertrouwen uitstraalt. Het begon met de conceptstudie Aygo X Prologue waarmee de Toyota designers lieten zien dat compacte auto’s in het A-segment gewaagd, opwindend en tegelijkertijd stijlvol kunnen zijn. Het was Toyota er alles aan gelegen het uiteindelijke productiemodel zo veel mogelijk op het studiemodel te laten lijken. “Iedereen verdient een coole auto. Als ik de Aygo X Prologue zie, dan kan ik met trots zeggen dat ons designteam inderdaad een écht coole auto heeft ontworpen. Het is geweldig dat het productiemodel, de Aygo X, een revolutie zal veroorzaken in het A segment”, aldus Ian Cartabiano, designdirecteur bij Toyota European Design and Development. “Het A-segment is heel belangrijk voor Toyota. Niet alleen hebben we daar al veel nieuwe klanten gewonnen, in dit segment bewijzen we ook dat Toyota iedereen kan voorzien van een passende mobiliteitsoplossing; ‘mobility for all’ zoals we bij Toyota zeggen”, aldus Andrea Carlucci, vice-president Product & Marketing bij Toyota Motor Europa.
Het resultaat is een volledig nieuw ontwikkelde, compacte doch van binnen ruime cross-over met een hogere zit (+ 55 mm) en wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie, wat een extra krachtige look geeft. De letter X in zijn naam verwijst naar het avontuurlijke cross-over design van de Aygo X en zet daarbij de signatuur van het model voort dat in 2014 werd geïntroduceerd met de huidige, tweede generatie Aygo. De Aygo X is gebaseerd op het GA-B platform. Op dit onderstel staan ook de Yaris en de Toyota Cross. Dankzij aanpassingen aan het GA-B platform is de Aygo X een cross-over in het A-segment geworden met opvallend korte overhangen aan voor- en achterzijde. Met zijn lengte van 3.700 mm is de Aygo X 235 mm langer dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis 90 mm is gegroeid. De extra ruimte komt vooral ten goede van de bestuurder en zijn passagier: uit eigen Europees onderzoek blijkt dat 95 procent van de keren dat een A-segment auto in gebruik is alleen de voorstoelen bezet zijn. De achterbank wordt vaak gebruik om boodschappen of andere spullen op te leggen. De maximale wielmaat is toegenomen tot 18 inch. Omdat de Aygo X mede is ontwikkeld voor urban gebruik, behoort zijn draaicirkel tot de kleinste in zijn klasse.
De Aygo X betekent een grote stap voorwaarts op het gebied van veiligheid in het A segment, want de omvangrijke veiligheidsuitrusting van Toyota Safety Sense behoort tot de standaarduitrusting. Dat omvat een combinatie van een monoculaire camerasensor en millimetergolf radar. Daarbij is Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie actief op hogere snelheden. Pedestrian Detection (voetgangersdetectie overdag en bij duisternis) debuteert in de Aygo X, net als Intelligent Adaptive Cruise Control, Cyclist Detection (fietsersdetectie) overdag, automatisch groot licht, verkeersbordenherkenning, Collision Mitigation Support, Lane Trace Assist en Emergency Steering Assist.
De Aygo X wordt aangedreven door de van de Aygo en Yaris bekende 1,0 liter driecilinder benzinemotor. Het brandstofverbruik ligt naar verwachting op slechts 4,7 l/100 km met een CO2-emissie van 107 g/km (WLTP). Ter vergelijking: de kleinere Aygo heeft met dezelfde krachtbron een emissiewaarde van 110 à 120 gram/km.
De 2-kleurige uitvoering van de conceptversie, de Aygo X Prologue, is ook terug te vinden op de nu onthulde Toyota Aygo X. Het zorgt volgens Toyota voor een opvallende uitstraling die direct de aandacht trekt. De oplopende daklijn geeft de cross-over extra dynamiek en een sportieve uitstraling. De led verlichting aan de voorzijde (dagverlichting, koplampen en knipperlichten) sluit aan de bovenzijde nauw aan op de motorkap en doet qua vorm denken aan een vleugel. De grote, lage grille, de ronde mistlampen en de zogeheten ‘skidplate’ borduren voort op de dubbele trapeziumvorm die de huidige Aygo kenmerkt. “Ze geven de Aygo X de uitstraling van een auto die zich door niets laat tegenhouden”, aldus Toyota. De naam Aygo X komt ook terug in de koplampen.
Met het elektrisch opvouwbare canvas cabriodak is in de Aygo X ‘the sky the limit’. De opening van het dak is in vergelijking tot de Aygo 40 mm breder geworden. En dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen, die gewoonlijk alleen in premium modellen worden toegepast, is het cabriodak nog beter bestand tegen water en vuil.
Toyota heeft de carrosseriekleuren van de Aygo X geïnspireerd op de kleuren van specerijen. Dit heeft geleid tot een uniek kleurengamma, dat het karakter van de auto en de smaak van zijn eigenaar weergeeft. ‘Cardamom’ (kardemom): verbeeldt stijl en elegantie en zorgt voor een verfijnde en beschaafde uitstraling met een groene tint.‘Chilli’ (Spaanse peper): een vurige, expressieve kleur die omstanders doet omkijken vanwege de warme tint en de diepe reflecties door de toevoeging van fijne blauwe metaaldeeltjes in de rode lak. ‘Ginger’ (gember): een verfijnde, maar stoere tint beige met een twist, die verwijst naar het avontuurlijke karakter van de Aygo X. ‘Juniper’ (jeneverbes): een jeugdige kleur blauw met een beetje extra stoerheid. Deze kleur is speciaal voor de Aygo X ontwikkeld om hem een ijzige coolheid te geven met een roodachtige schaduw. Elk van de bovengenoemde carrosseriekleuren contrasteert sterk met het zwarte dak en de achterzijde van de Aygo X Bi-tone. “Daardoor is de Aygo X in een fractie van een seconde herkenbaar”, aldus Toyota.
Het specerijenthema is bovendien terug te vinden in het interieur. Bepaalde details hebben dezelfde kleur als de carrosserie, zodat het onderscheidende karakter van de Aygo X ook tot uitdrukking komt in onder meer het dashboard en de middenconsole. En wie goed kijkt, ziet een discrete letter X in de stoelbekleding geborduurd.
De breedte van de carrosserie is ten opzichte van de huidige Aygo met 125 mm toegenomen tot 1.740 mm. Daardoor kon Toyota de voorstoelen 20 mm verder uit elkaar plaatsen en is de schouderbreedte met 45 mm toegenomen wat het comfort ten goede komt. De bagageruimte is 60 liter groter en bedraagt nu 231 liter, een toename van liefst 35 procent in vergelijking tot de Aygo. Maar goed, daar paste ook niet veel meer in dan anderhalve weekendtas. “Verder zorgt de pagode vorm van het dak voor een comfortabel en ruim interieur bij compacte buitenafmetingen”, zo meldt Toyoya. De Aygo X is met 1.510 mm precies 50 mm hoger dan de Aygo.
De bodemvrijheid van de nieuwe Toyota Aygo X is 11 mm groter in vergelijking tot de Aygo. “Mede hierdoor straalt de cross-over zelfverzekerdheid uit”, zo schrijft Toyota in haar persbericht. De zitpositie is 55 mm hoger dan in de Aygo, zodat de bestuurder eenvoudig oogcontact kan leggen met andere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Verder is de hoek van de A-stijl van de carrosserie met 10 procent toegenomen tot 24 graden voor een beter zicht op de weg.
De grotere wielen en banden werken volgens Toyota optimaal samen met de hogere rol stijfheid en beperktere neiging tot overhellen. De besturing is aangepast aan het rijden in Europese stedelijke gebieden terwijl de nieuwe S-CVT transmissie een snelle respons biedt. De overbrengingen zorgen volgens Toyota hierbij voor lineaire prestaties en een uitstekende verhouding tussen power en verbruik. Toyota verwacht een flinke toename van deze automatische transmissie in de verkoop mix, omdat ‘S-CVT’ een grote technische verbetering geeft ten opzichte van de huidige X-shift techniek.
De Aygo X is uitgerust met de nieuwste voorzieningen. Eigenaren kunnen altijd met internet verbonden zijn en met hun Aygo X via Toyota Smart Connect en de MyT smartphone app. Het centrale punt van Toyota Smart Connect is het 9 inch touchscreen met een hoge resolutie. Met de bijbehorende MyT-app kunnen gebruikers hiermee voertuiginformatie inzien, waaronder een rijstijl analyse, de brandstofvoorraad en de locatie van de auto. Ook het draadloos opladen van smartphones en over-the-air updates behoren tot de mogelijkheden. In de luxere uitvoeringen van de Aygo X biedt het nieuwste multimediasysteem van Toyota ook cloud-based navigatie met live verkeersinformatie. Nieuwe diensten worden in de loop der tijd via over-the-air updates aangeboden, zodat nieuwe software en diensten automatisch in het systeem terechtkomen, zo belooft Toyota. Toyota Smart Connect biedt ook draadloze connectiviteit van de smartphone met Apple CarPlay en Android Auto. Toyota en JBL werkten voor de Aygo X samen aan een premium audiosysteem. Dit omvat 4 speakers, een 300W versterker en een 200 mm grote subwoofer in de bagageruimte voor een krachtige weergave van bastonen, dynamische speaker response en een heldere geluidsweergave met een breed bereik. Het is extra genieten van het JBL audiosysteem doordat Toyota in de Aygo X een uitgebreide en optimale geluidsisolatie heeft toegepast. Dit heeft ertoe geleid dat de zogenoemde Articulation Index (de mate waarin achtergrondgeluid gesprekken verstoort) met 6 procent is verbeterd en nu tot de beste in het segment behoort.
De nieuwe Aygo X voldoet volgens Toyota aan alle verwachtingen van Europese consumenten die in de markt zijn voor een onderscheidende compacte auto in het A segment. “Een goede A segment auto onderscheidt zich zowel in de stad als op buitenwegen, met compacte afmetingen en een optimale wegligging. De auto moet zijn bestuurder een goed gevoel, vertrouwen en rijplezier geven. Tegelijk moet de auto technologische vooruitgang bieden én zuinig in gebruik zijn. De nieuwe Aygo X voldoet hier allemaal aan”, aldus Andrea Carlucci.
Toyota’s nieuwe compacte cross-over in het A-segment verschijnt aan het begin van het tweede kwartaal van 2022 op de Nederlandse markt. De Aygo X zal leverbaar zijn voor een vanafprijs onder 16.000 euro. Vóór het eind van dit jaar zullen de volledige prijslijst en de Toyota Private Lease tarieven worden gecommuniceerd.