Dan maar elektrisch: test SsangYong Korando

0

Waarom deze test?

SsangYong, eind vorige eeuw bekend geworden dankzij grote terreinwagens met een dieselmotor van Mercedes in hun neus, staat aan de rand van de afgrond. Het Indiase moederbedrijf Mahindra is niet langer bereid de jarenlange verliezen te dekken omdat men de handen vol heeft aan het ophouden van haar eigen broek. Er is een koper voor SsangYong, maar of die de financiële slagkracht heeft om de autofabrikant weer goed op de rails te zetten, is twijfelachtig. Toch geeft men in het Zuid-Koreaanse Pyeongtaek de moed niet op. SsangYong hoopt met een elektrische variant van het SUV model Korando het tij te kunnen keren. Weet dit model (die de extra typeaanduiding ‘e-Motion’ heeft) in tegenstelling tot de Tivoli, de Rexton en de conventioneel aangedreven Korando wel kopers te trekken in Nederland? Een test kan een eerste antwoord geven op die vraag.

 

Wat voor auto is het?

De Korando e-Motion is een typisch geval van ‘beter laat dan nooit’. SsangYong dreigt in eigen land vermorzeld te worden door Hyundai en Kia (omdat Zuid Korea blijkbaar geen ‘Autoriteit Consument en Markt’ kent). Het helpt dan niet als er nu pas de transitie naar fabrikant van elektrische auto’s wordt gemaakt. Hyundai en Kia zetten de eerste stappen daartoe al 5 jaar geleden. En ook als er gekeken wordt naar wat er in China tegenwoordig aan elektrische auto’s van de band rolt, heeft deze Korando e-Motion een hoog ‘mosterd na de maaltijd’ gehalte.

Compleet nieuw is de Korando e-Motion niet. Hij is afgeleid van de al langer bestaande vierde generatie van de SUV. Die stamt uit 2019 en was aanvankelijk alleen leverbaar met verbrandingsmotoren. Daar komt nu een versie met een accupakket van 62,5 kWh en een 190 pk / 360 Nm sterke elektromotor bij. De aandrijving vindt plaats op de voorwielen. Omdat de lithium/ion batterijen set in de bodemplaat van de Korando e-Motion zit, is er bij de ombouw van de SUV geen ruimte verloren gegaan. Maar omdat de elektromotor gewoon onder de motorkap zit, is er ook geen extra bagageruimte voorin (de zogeheten frunk).

Om de e-Motion uitvoering van zijn conventioneel aangedreven broers te onderscheiden (en om in een moeite door de stroomlijn te optimaliseren), heeft SsangYong het front van de 4,46 meter lange Korando hertekend en de grille dicht gemaakt. Lichtmetalen velgen met een lage luchtweerstand ronden de aanpassingen aan de buitenkant af, samen met een reeks blauwe details in de koplampen en op zowel de spiegelkappen als de bumpers. Vanzelfsprekend is er ook een laadpoort (voor een mode 2 aansluiting). Die zit links voor, onder de A stijl. Dat is bij fileparkeren niet altijd de handigste positie.

 

Is het wat?

De laadcapaciteit van de Korando e-Motion is allesbehalve spectaculair: aan een DC snellader kan hij stroom tanken met maximaal slechts 50 kW, al haast SsangYong zich om erbij te vertellen dat 54 minuten aan de stekker volstaan om van 20 naar 80 procent batterijlading te gaan. Maar een volledige laadbeurt thuis duur ongeveer 10 uur (mits men daar een laadstation van 32 ampère heeft). De interne omvormer is namelijk van het 1-fase type en kan maximaal slechts 6,6 kW aan. Toekomstige elektrische SsangYong modellen krijgen wel een 3-fase (11 kW) mogelijkheid, maar daar hebben kopers van de Korando e-Motion niets aan. Aan de laadsnelheid van modellen als de MG ZS EV, de Peugeot e-2008 en de Skoda Enyaq iV (laat staan die van de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6) kan hij dus niet tippen. In optimale omstandigheden breng je bij die auto’s in 18 minuten de ‘accuvulling’ van 10 tot 80 procent. Met volgeladen accu’s komt de Korando e-Motion volgens de WLTP meetcyclus 339 kilometer ver. Dankzij de standaard warmtepomp wordt de actieradius niet sterk aangetast wanneer er sprake is van lage buitentemperaturen en men het in de SsangYong behaaglijk wil maken. Tijdens de test bleef het rijbereik evenwel steken op 250 kilometer.

Gelukkig zijn er ook positieve verrassingen. Zo leent de Korando e-Motion zich prima voor het maken van veel kilometers. De zitpositie is goed, zelfs met het basismeubilair, terwijl het stuur in alle richtingen voldoende verstelbaar is. Alle bedieningsorganen zitten netjes binnen handbereik, inclusief de ‘transmissiehendel’ (met hoog BMW gehalte) die geflankeerd wordt door een knop voor de rij modi.

Veel meer dan de gaspedaalrespons daarmee aanscherpen (of laten dimmen) kan je daar niet mee veranderen, waardoor je de knop net zo goed in de Comfort stand kan houden. Die omschrijving is op zich goed gekozen, want met zijn passieve schokdempers is de vering van de Korando e-Motion prettig vergevingsgezind. Sturen doet hij vrij licht, maar de installatie mist wel scherpte.

Op een sporadische resonantie in de deuren na lijkt de 39.990 euro kostende Korando e-Motion degelijk in elkaar geschroefd te zijn, wat de solide indruk die ik al van deze SsangYong had verder versterkt, al zijn er de nodige goedkope materialen in het interieur te vinden. Bedieningsgemak en ergonomie zijn verrassend goed. De standaarduitrusting omvat zaken als een achteruitrijcamera en Keyless Entry.

De meest luxe Korando is de Titanium uitvoering ter waarde van 46.590 euro. Die is voorzien van onder meer verwarmde en geventileerde stoelen, lederen bekleding en een systeem dat actief (maar nogal opdringerig) meehelpt met het verwisselen van rijstrook.

Vergeleken met de Hyundai Kona Electric heeft de SangYong meer ruimte in de aanbieding. Er is rianter plek voor hoofd en benen achterin en een zeer fatsoenlijke kofferbak van minimaal 511 liter. De achterbak is handig van vorm en voldoende hoog. Dit neemt niet weg dat de ongeveer even dure Aiways U5 nóg ruimer is.

Het motorvermogen van 190 pk is goed afgestemd op het formaat en het gewicht van deze elektrische SUV. De prestaties passen goed bij het gezinsgerichte karakter van de Korando e-Motion: dit is geen auto die jou diep in de zetel zal duwen, maar hij presteert wel soepel en vlot. SsangYong communiceert geen 0-tot-100-km/u tijd, maar de test leerde dat de prestaties zeker toereikend zijn. Bij 156 km/u is het uit met de pret, maar dat is in Nederland natuurlijk geen probleem. De remmen zijn goed te doseren en ook de interactie met de instelbare remenergie recuperatie is verfijnd. Wijzigingen breng je aan met de peddels achter het stuur. Er kan worden gekozen uit diverse standen, variërend van mild tot ‘one pedal’ in de meest fanatieke setting. De overgangen van de motorrem naar de voetrem verloopt onmerkbaar, wat lang niet bij alle elektrische auto’s het geval is.

Alleen is het jammer dat de opdringerige spoorassistent het algehele verfijningsniveau wat fnuikt met zijn constante rukjes aan het stuur en bijbehorende audiomeldingen als je over een (stippel)lijn rijdt. Verder zijn de gemonteerde banden van het merk Nexen geen hoogvliegers qua grip en tractie. Het Roadian GTX rubber kreeg het (tijdens de winterse testomstandigheden) geregeld moeilijk bij vol gas, met als gevolg dat het ABS vroegtijdig geactiveerd werd. Nu is 190 pk en 360 Nm niet niks voor een stel voorwielen, maar A merk Europese banden zouden de koppelreacties in het stuur kunnen verminderen. Omdat dit ook zorgt voor een betere tractie is aangepast rubber met name tijdens de wintermaanden welkom.

Wie een aanhanger achter een elektrische auto wil hangen, zit bij deze SsangYong goed: de Korando e-Motion trekt maximaal 1.500 kilo, terwijl de meeste compacte concurrenten de helft (of nog minder) aan hun trekhaak mogen hangen. Ook de garantie is prima voor elkaar: SsangYong geeft maar liefst 7 jaar of 150.000 kilometer garantie op de Korando e-Motion. Netjes. Al met al is er sprake van een auto waarvan de aanschaf met jouw verstand goed te verantwoorden is. Maar of hij ook het hart sneller doet slaan, is twijfelachtig. Wat dit betreft is de naam ‘e-Motion’ niet zo goed gekozen …

 

70%
70%
Awesome

De SsangYong Korando e-Motion heeft mij positief verrast. Het model ziet er niet heel sexy uit, maar is een goed voorbeeld van een auto die boven zichzelf uitstijgt nu de klassieke verbrandingsmotor vervangen is door een elektrische aandrijflijn. Hier en daar laat hij nog wat steekjes vallen (bescheiden laadcapaciteit, opdringerige spoorassistent, gedateerd infotainment systeem), maar desondanks is er bij een basisprijs van 39.990 euro sprake van een goede allrounder met een netjes verzorgd, ruim interieur.

Wel is het zo dat de concurrentie de afgelopen jaren niet stil heeft gezeten, waardoor er qua verhouding prijs-prestaties en prijs-uitrusting verleidelijke alternatieven zijn, zoals de Chinese nieuwkomer Aiways U5 en de (compactere) MG ZS EV. Per saldo is de SsangYong Korando e-Motion geen auto om het aanbod van de concurrentie voor te laten staan, maar het geplaagde Zuid Koreaanse merk verdient zeker een nieuwe kans.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    4.6

Reageren is niet mogelijk.