Debuteert binnenkort: de nieuwe Mazda CX-60

0

Mazda biedt momenteel 2 achterwiel aangedreven voertuigen aan: de MX-5 sportwagen en de BT-50-pick-up. Maar in de eerste helft van 2022 zal de in Hiroshima gevestigde automaker een derde model aan de line-up toevoegen in de gedaante van de CX-60.

Afgelopen oktober bevestigde de Japanse autofabrikant de introductie van 4 gloednieuwe toevoegingen in de vorm van de CX-60 en CX-80 voor Europa, evenals de CX-70 en CX-90 voor Noord-Amerika. Iets groter dan de CX-50 voor de Verenigde Staten en CX-5 die we allemaal kennen en waarderen, is de CX-60 het eerste modeltype dat gebruikmaakt van de zogeheten Large Architecture. Dat platform is bestemd voor grotere (D segment en hoger) achter- en vierwielaangedreven auto’s met 5 of 7 zitplaatsen (op 2 respectievelijk 3 zitrijen) en plug-in hybride hulp voor 4 cilinder krachtbronnen.

Later zal Mazda de optielijst opfleuren met 6-pitters uit de Skyactiv-X- en Skyactiv-D families. Die beschikken over 48 volt technologie. De verwachtingen rondom deze 3,0 liter grote Skyactiv-X motor zijn hooggespannen. Het is inmiddels bekend dat Mazda ook een 8-traps automaat zal introduceren voor de modellen uit de Large Architecture reeks. Mocht de RX-9 op de een of andere manier werkelijkheid worden, hoewel ik mijn adem niet zou inhouden tot de komst van zo’n opwindende toevoeging aan het Mazda gamma, kan de sportwagen met rotatiemotor die versnellingsbak ook krijgen.

De CX-60 zeker nieuwe klanten naar het merk brengen. De doelgroep omvat autoconsumenten die anders een BMW of Mercedes-Benz zouden hebben overwogen. Over het merk met het ster embleem gesproken: de overstap naar een line-up van louter viercilindermotoren voor de volgende generatie GLC zal zeker leiden tot vervreemding van menige klant. Mazda kan daar met de CX-60 mooi op in spelen.

Reageren is niet mogelijk.