Familietwist: nieuwe Peugeot 308 verslaat DS 4

0

De nieuwe DS 4 neemt het op tegen de jongste editie van de Peugeot 308. Eindigt deze vergelijkende test van compacte middenklassers van het voormalige PSA concern (dat met Fiat Chrysler Automobiles is gefuseerd tot Stellantis) in een broedermoord? Dit duel zal uitwijzen welk model van de Frans/Italiaans/Duitse groep het technische geavanceerde EMP2 platform het beste heeft benut.

De 2 neven en nichten delen hetzelfde platform en grotendeels ook de motoren. Om de DS 4 en de Peugeot 308 te vergelijken, heb ik niet gekozen voor de zeer dure 225 pk oplaadbare hybride versies, noch voor de 130 pk diesel die door particulieren wordt gemeden, maar hun meest voorkomende motorvariant: de kleine 3 cilinder 1.2 PureTech unit in 130 pk configuratie met automatische versnellingsbak. De DS 4 verlaagt zich niet tot de 110 variant van deze krachtbron, noch tot een handbak en de 308 klimt niet naar het niveau van de 1.6 PureTech motor met 180 pk.

Deze match vindt dus plaats met de 130 pk benzineversies. Voor zowel de DS 4 als de Peugeot 308 geldt dat een kleine cilinderinhoud gecombineerd wordt met een hoge prijs. Zo kost de eerste in Performance Line uitvoering 41.950 euro. Een 8-traps automaat is dan bij de prijs inbegrepen. Dat geldt trouwens voor alle varianten van de DS 4. De Peugeot 308 heeft standaard een handgeschakelde 6-bak, maar bij de GT Pack Business uitvoering (39.530 euro) is de eerder genoemde 8-traps automaat wel standaard.

In bovenomschreven uitvoering wordt de nieuwe Peugeot 308 standaard geleverd met een half autonoom rij systeem, Matrix koplampen, 360 graden camera’s met hoge resolutie en massagestoelen. De stoelen zijn bekleed met een prachtige combinatie van stof, kunstleer en Alcantara. Beschikbare opties zijn lederen bekleding (1.700 euro), een zonnedak (1.100 euro) en een verwarmde voorruit (200 euro).

Wat blijft er dan over voor de nieuwste DS 4, die de hoogste trede van Franse luxe zou moeten belichamen? Andere singulariteiten natuurlijk! De DS is dus de enige die rondrijdt met verzonken handgrepen die uitklappen als de sleutelhouder nadert. Het heeft ook de beroemde DS Active Scan gecontroleerde ophanging (een camera leest het wegdek om te anticiperen op hobbels), een nachtzichtsysteem (infraroodoptiek detecteert voetgangers), een head-up display (geprojecteerd op de voorruit, zoals dat hoort bij premium modellen), geventileerde voorstoelen en een handsfree te bedienen, gemotoriseerde achterklep.

De DS 4 pronkt bovendien met zijn Duitse bouwkwaliteit. Hij wordt namelijk geassembleerd in de Opel fabriek in Rüsselsheim (de Peugeot blijft trouw aan Franse montagehanden uit Sochaux). Dat is een eerste aanwijzing voor de prijspositionering van de DS 4, pompeus gemodelleerd naar de Duitse concurrentie genaamd Audi A3 Sportback, BMW 1-serie en Mercedes-Benz A klasse. Een tweede bewijs van de premium aspiraties is de meerprijs die gerekend wordt voor de verwarmde voorruit: 400 euro. Dat is dus dubbel zoveel als Peugeot doet. Bij DS ben je dus veel duurder uit, ondanks de minder complete uitrusting. Verwarmde en masserende voorstoelen, 360 graden parkeercamera’s, een achteruitrijradar, een rijstrook assistent, inductief opladen van smartphones, een premium geluidssysteem: ze worden allemaal extra in rekening gebracht bij DS en tillen het echte prijsverschil naar een bedrag van meer dan 7.000 euro in het voordeel van de 308. De laatste doet het weliswaar zonder head-up display en integreert minder geavanceerde apparatuur, zoals een Focal audiosysteem met 10 in plaats van 14 speakers, maar de DS 4 zal zijn meerprijs echt moeten rechtvaardigen in de vorm van superieure omgangsvormen …

Uitgerust met dezelfde 130 pk sterke 3 cilinder benzinemotor gekoppeld aan een identieke 8-traps automatische transmissie, beloven onze 2 acolieten vrij gelijkaardige mechanische sensaties. En inderdaad: ze openbaren snel dezelfde kwaliteiten: krachtige acceleraties in de lagere versnellingen, zeer correcte hernemingen als er niet al te veel volk in de auto zit en een automatische transmissie die goed bij de les is). Ook hebben zij dezelfde fouten: stedelijke ritten verlopen niet zo soepel met geactiveerd Stop & Start systeem en de motor produceert een rommelend geluid bij het accelereren. Maar naarmate er meer testkilometers worden gemaakt, laten de DS 4 en de Peugeot 308 eindelijk duidelijke verschillen zien. Het is niet verwonderlijk dat de in Sochaux gebouwde middenklasser in PureTech 130 uitvoering de favoriet zal blijven van autoliefhebbers. De ophanging houdt rolbewegingen beter tegen en de stoelen houden bestuurder en bijrijder beter vast in bochten. Het kleine stuur komt de wendbaarheid van de Peugeot ten goede, zowel in de stad als op bochtige wegen, waar de 308 gretig van koers veranderd met zijn kleine hoepel. Indien het ESP antislip systeem minder fanatiek zou zijn, dan zou de 308 perfect zijn! Dat de Peugeot steviger geveerd is, merk je goed op minder strak wegdek, maar ongemakkelijk wordt het in de 308 nooit. Integendeel: vooral tijdens lange reizen blijkt hij voor minder vermoeidheid te zorgen.

Tegen bovenomschreven ‘sportwagen temperament’ biedt de DS 4 de kwaliteiten van … een vliegend tapijt. De optionele DS Active Scan ophanging lijkt de ‘4’ boven de 50 km/u te doen zweven en de sensaties verder te filteren. Die worden sowieso ook verzacht door een minder directe besturing. Verder is er sprake van royalere carrosseriebewegingen en een enigszins verhoogde zitpositie.

De Peugeot was tijdens de heuvelachtige snelweg rit soberder met een verbruik van 8,2 liter per 100 km op de boordcomputer, oftewel een halve liter minder dan de DS bij dezelfde snelheid (130 km/u) verbruikt. Bij dit tempo is de 308 bovendien opvallend stiller dankzij een betere controle van het windgeruis rond de spiegels. De DS 4 testauto had echter de optionele gelaagde zij beglazing van 250 euro, die standaard wordt geleverd in de Peugeot 308.

In de DS 4 zit de bestuurder tegenover een enorm dashboard dat zowel pluspunten (Alcantara bekleding, ‘onzichtbare’ ventilatieroosters) als nadelen (digitale display voor het instrumentarium van slechts 7 inch, zeer donkere atmosfeer) heeft. Het 10 inch centrale scherm is identiek aan dat van de 308, maar herbergt een extra klein touchpad tussen de stoelen wat bijdraagt ​​aan de luxe uitstraling. Hoewel je 6 functies via snelkoppeling kunt oproepen of configureren (bijvoorbeeld boordtemperatuur of favoriete radiozender), houdt de meerwaarde van het touchpad daar op omdat je het klassieke scherm moet gebruiken om door te gaan met bladeren in de menu’s. Bovendien blijkt de bediening erg onnauwkeurig als het gaat om het vergroten of verkleinen van de GPS kaart, of het herkennen van een teken dat op de index is getekend. De ergonomie van de DS 4 lijdt ook onder de vreemd geplaatste bedieningselementen, zoals te lage deurgrepen of te hoog gemonteerde knoppen voor de raambediening. Hier prevaleerde design duidelijk boven gebruiksgemak.

Van een duidelijke verandering van omgeving is sprake als je aan boord van de 308 stapt die veel scherpere interieurlijnen heeft. Een paar details verraden het lagere niveau van Peugeot binnen de merk hiërarchie van Stellantis (geen tapijt in de deurvakken, zonnekleppen niet bedekt met stof), maar het geheel geeft toch een goede kwaliteitsindruk, hetgeen mede te danken is aan de aluminiumstijl inzetstukken en het meervoudige gekleurde stiksels die bij het GT Pack uitrustingsniveau horen. Bevrijd van het beroemde touchpad tussen de stoelen, is de interface van het infotainment systeem eindelijk gemakkelijker te gebruiken, aangezien de 6 aanpasbare snelkoppelingen zich direct onder het scherm bevinden, dat bovendien dichter bij de bestuurder staat. Maar net als in DS 4 is het beter om de tijd te nemen om jouw startpagina’s en snelkoppelingen te configureren om zo te voorkomen dat jij jouw blik te veel van de weg af moet halen tijdens het rijden. Dat is met name belangrijk omdat voor de klimaatregeling geen fysieke knoppen beschikbaar zijn (behalve voor luchtrecycling). Minstens net zo vervelend: het uitschakelen van de overactieve rijstrook correctie vereist 4 keer drukken op het display. De talrijke opbergvakken, ruim en wat toegankelijker dan bij de vorige generatie 308, compenseren echter niet de eeuwige discussie rond de i-Cockpit. Hoewel de 3D tellers en de meerdere displays zonder meer een moderne indruk maken, blijft rij informatie in bepaalde zitposities verborgen achter de bovenkant van het stuur. Het probleem zal niet iedereen treffen: alleen degenen die met de stoel op het laagste en het roer op het hoogst, zal hier onder lijden.

De ruimte achterin de 308 is iets verbeterd ten opzichte van de vorige generatie, maar het evenaart nog lang niet de benchmarks in het segment, de Seat Leon en de Volkswagen Golf. De toegang aan boord en de beenruimte zijn dan ook niet erg royaal, terwijl het ontwerp van de zitbank met zijn te verticale rugleuning en zijn wat korte, harde zitting geen rustgevende houding garandeert op een lange reis. Helaas imiteert de DS 4 op dit punt de Peugeot 308 vrijwel helemaal.

Ondanks hun goede kofferbak formaat (412 liter voor de 308, 430 liter voor de DS 4) vertonen de 2 neven dezelfde tekortkomingen op het gebied van modulariteit door het ontbreken van de o zo praktische dubbele laadbodem. Hierdoor is er geen vlakke laadruimte met neer geklapte rugleuning mogelijk, noch is er sprake van een aparte opbergruimte om kleine voorwerpen vast te klemmen.

In tegenstelling tot de 308 profiteert de kofferbak van de DS 4 van een gedeeltelijk afgedekte aluminium dorpel. Jammer dat wel dat de drempel 5 cm hoger is.

 

Conclusie

Victorie voor de Peugeot 308. Tenzij jij gewoon verliefd bent op de bijzondere lijnen van de DS 4, heet de beste huidige compact middenklasser van Stellantis “Peugeot 308”. Hij rijdt beter, maakt minder ergonomische fouten, heeft een lager brandstofverbruik op de snelweg en een nog effectiever geluidsisolatie. De 1,2 liter 3 cilinder uitvoering van de 308 is in GT Pack configuratie geen koopje, maar de prijsstelling is wel realistischer dan die van de DS 4 Performance Line +, die zijn meerprijs van bijna 7.000 euro bij een vergelijkbare uitrusting moeilijk kan rechtvaardigen.

De DS 4 charmeert weliswaar met zijn zachte comfort dankzij de gecontroleerde vering, de originele en kwalitatief hoogwaardige uitstraling, de geavanceerde technologische apparatuur (waaronder scrollende richtingaanwijzers), maar voor vrijwel alle toeters en bellen die deze auto leuk maken moet worden bijbetaald. Bovendien is het touchpad tussen de stoelen lastig om te bedienen. De Peugeot 308 zet daar een minder intimiderende prijs tegenover, evenals een goed gekozen compromis tussen comfort en dynamiek, een royalere standaarduitrusting (in GT Pack uitvoering) en een iets betere ergonomie. Maar ook dit Stellantis product heeft nadelen: de afleesbaarheid van de meters is in bepaalde zitposities slecht en de ruimte achterin is beperkt. Dat geldt ook voor de modulariteit (al scoort de DS 4 op dit punt geen haar beter).

 

 

Reageren is niet mogelijk.