Komst Microlino opnieuw vertraagd

0

Het duurde reeds lang voordat de productieversie van de Microlino zijn première vierde op de IAA in München in september 2021. Maar de productie wordt opnieuw uitgesteld. Gelukkig is er al wel een prijsindicatie.

Op de IAA in München (7-12 september 2021) kondigde de fabrikant van e-scooters Micro, geleid door de Zwitserse familie Ouboter, de start van de serieproductie van zijn Microlino elektrische microauto aan. De 2,51 meter korte 2-zitter met voordeur doet visueel denken aan de Isetta die BMW in de jaren 50 onder licentie van de Italiaanse koelkast- en voertuigfabrikant Rivolta bouwde. Volgens de destijds aangekondigde plannen zou de productie van de Microlino in 2021 beginnen. Micro heeft de lancering van het model nu echter opnieuw uitgesteld, tot medio maart. Als reden noemt het bedrijf “de wereldwijde chaos in de toeleveringsketen”.

MicrolinoProductieversie

De eerste voertuigen worden in april of mei in Zwitserland afgeleverd. Volgens de plannen volgt kort daarna Duitsland. Het is nog niet bekend wanneer Nederland aan de beurt is. “De vertraagde start van de productie zullen we later goedmaken door de output hoeveelheden sneller te verhogen”, zo valt te lezen in een verklaring. In februari moet de online configurator starten en zullen de eerste proefritten gemaakt kunnen worden. De prijzen zijn nog niet definitief, maar volgens Merlin Ouboter zou het basistarief “rond de 12.500 euro” moeten liggen. Er zijn 3 uitrustingslijnen gepland: Urban, Dolce en Competizione. Standaard op alle uitvoeringen zijn led verlichting en verwarming. Het basismodel Urban is verkrijgbaar in oranje of wit en heeft een vast dak. Dolce en Competizione zijn elk bovendien uitgerust met een vouwdak en sportmodus, hebben vegan leer op het stuur en een brede led licht strip in de voordeur. De Dolce zou er meer retro uit moeten zien met felle kleuren als blauw, rood en mint, terwijl de Competizione versie een ‘koele’ look heeft met matte afwerkingen zoals Gotham Anthracite. Bovendien zou er in eerste instantie alleen een introductie-editie van 500 stuks moeten verschijnen genaamd Pioneer Series , maar daarvan is de uitrusting en aankleding nog niet bekend.

MicrolinoProductieversie2

De Microlino accelereert in 5 seconden vanuit stilstand naar 50 km/u. De elektromotor heeft een vermogen van 118 Nm en 17 pk. Daarmee haalt de 2-zitter een topsnelheid van 90 km/u; genoeg voor de rechterrijstrook van de snelweg. Voor het voertuig, dat zonder accu’s 435 kilogram weegt, biedt de fabrikant 3 batterijformaten aan: 6 kWh, 10,5 kWh en 14 kWh. Die laatste zou vanaf juli beschikbaar moeten zijn. Micro specificeert het rij bereik als 95, 175 en 230 kilometer. De Microlino laadt op met 230 volt aan huishoudelijke stopcontacten. Dit duurt ongeveer 4 uur, afhankelijk van de grootte van de batterij.

MicrolinoProductieversie3

De Microlino wordt gebouwd in Turijn, namelijk door de joint venture Microlino Italia. Die is opgericht door de Zwitsers en hun productiepartner CECOMP. Eerder was het de bedoeling om samen met Artega serieproductie op te zetten. Maar de partners kregen ruzie, wat culmineerde in een maandenlange juridische strijd. “De bedrijven gaan met onmiddellijke ingang hun eigen weg”, legt Micro uit in een persbericht. De minnelijke schikking werd bereikt in november 2019. Artega mag haar eigen kajuitscooter Karo op de markt brengen. Dit betekent dat beide bedrijven een elektrische micro-auto in Isetta look kunnen verkopen. Micro nam afgelopen september Peter Müller aan als hoofdingenieur. Hij zat onder meer in de Raad van Bestuur van BMW en Porsche en moet helpen de Microlino serieproductierijp te maken.

KaroArtegaTazzari

Artega nam in het najaar van 2018 de Microlino ontwikkelingspartner TMI/Tazzari over. Als gevolg hiervan moest de elektrische brommobiel worden herzien en gereed gemaakt voor serieproductie. Artega had zo’n 3 miljoen euro geïnvesteerd in de productie en kondigde aan dat het 50 banen zou creëren. In Delbrück zouden per jaar 8.000 voertuigen moeten worden geproduceerd. Volgens de zeer vroege planning had de productie begin 2018 in Tazzari in Italië moeten beginnen; daarna zou de eerste Microlino in januari 2019 in Delbrück gebouwd moeten worden. Maar eerst was er een dispuut over de kwaliteit, daarna over de juridische vraag of Artega een eigen micro elektrische auto genaamd Karo kon bouwen en verkopen.

Reageren is niet mogelijk.