Elektrische auto’s maken wereldwijd een opmars

0

In 2021 zijn wereldwijd 6,6 miljoen elektrische auto’s verkocht. Daarmee waren dergelijke personenwagens goed voor bijna 9 procent van de mondiale automarkt. Het resultaat is een verdubbeling in vergelijking met 2020. Ten opzichte van 2019 is er sprake van een ruime verdrievoudiging van de verkoop van elektrische auto’s, zo meldt het International Energy Agency (IEA) in haar rapport.

In 2012 werden er wereldwijd 130.000 elektrische auto’s (EV’s) verkocht. Vandaag gaat dat aantal in een week tijd over de toonbank. De groei is vooral sinds 2020 opmerkelijk. Toen begon de afzetmarkt voor conventionele auto’s door de wereldwijde pandemie te krimpen. Vervolgens kregen de fabrikanten te maken met een schaarse toelevering van onderdelen. Maar desondanks nam de wereldwijde verkoop van auto’s in 2021 toe. Dat is te danken aan elektrische exemplaren.

ElektrischWereld2021

Volgens het IEA rijden er nu wereldwijd ongeveer 16 miljoen elektrische auto’s rond. Zij verbruiken circa 30 terawattuur elektriciteit per jaar. Dat is het equivalent van het hele elektriciteitsverbruik van Ierland. Elektrische auto’s zorgden zo voor een daling van het olieverbruik en de CO2-uitstoot van het totale wagenpark in 2021, maar dat effect werd tenietgedaan door de gelijktijdige stijging van de verkoop van conventionele SUV modellen. Dergelijke auto’s stoten meer dan 900 miljoen ton CO2 uit. Er zijn wereldwijd maar 5 landen met een hogere emissie.

China voerde in 2021 de wereldwijde groei aan met een verkoop van 3,4 miljoen elektrische personenwagens; een verdrievoudiging van de afzet in vergelijking met 2019 toen er 1,1 miljoen exemplaren werden verkocht. Er werden in China in 2021 meer elektrische personenauto’s verkocht dan mondiaal in 2020. Een van de factoren van de sterk groeiende vraag op de Chinese markt is dat Peking de subsidies voor elektrische auto’s heeft verlengd. Ook genieten zijn van een voorkeursbehandeling door lokale overheden. Een andere factor is de uitbreiding van het aanbod van kleine emissievrije modellen: de piepkleine Wuling Hongguang Mini EV komt niet in aanmerking voor subsidies, maar dat is bij een vraagprijs van nog geen 6.000 euro voor de Chinese autoconsument blijkbaar geen enkel probleem. Die bestelde het model met 27 pk motor, een topsnelheid van 100 km/u en een rijbereik 170 km vaker dan de Tesla Model 3. Al met al ging de Wuling Hongguang Mini EV bijna 400.000 keer over de toonbank in China.

ElektrischWereldEuropa2021

In Europa steeg de verkoop van elektrische auto’s vorig jaar met 70 procent, waarvan de helft werd gegenereerd door plug-in hybride modellen. De sterke groei was deels te danken aan de CO2-emissienormen die ‘Brussel’ heeft opgesteld en een verhoging van de aankoopsubsidies voor dergelijke personenwagens op in de meeste grote Europese markten. In totaal waren elektrische auto’s in 2021 goed voor 17 procent van de totale Europese verkoop, maar er zijn wel grote regionale verschillen: In Noorwegen hadden zij een marktaandeel van 72 procent. In Nederland koos 30 procent van de kopers voor een (deels) elektrisch model en in Duitsland 25 procent.Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk met rond de 15 procent, Italië met 8,8 procent en Spanje met 6,5 procent. In de Verenigde Staten werden vorig jaar meer dan een half miljoen elektrische auto’s verkocht. Dat resultaat is meer dan een verdubbeling in vergelijking met het saldo van 2020. In de Verenigde Staten heeft Tesla een marktaandeel van meer dan 50 procent in het segment voor elektrische auto’s.

China, Europa en de VS zijn samen goed voor ongeveer twee derde van de totale automarkt, maar namen vorig jaar 90 procent van de verkoop van elektrische auto’s voor hun rekening. In de meeste andere landen vertegenwoordigen elektrische auto’s minder dan 2 procent van de totale verkoop. Belangrijke in economisch opzicht opkomende markten als Brazilië, India en Indonesië zitten nog steeds onder de 1 procent. Maar ook in Japan bleef het marktaandeel van elektrische auto’s onder de 1 procent steken.

De toekomst ziet er voor elektrische personenwagens rooskleurig uit, maar de autofabrikanten wordt geconfronteerd met stijgende prijzen voor bulkmaterialen. Zo werd staal vorig jaar 2 maal zo duur, aluminium ging 70 procent in prijs omhoog en koper noteerde een prijsstijging van 30 procent. Dit heeft gevolgen voor de prijzen alle auto’s. Voor elektrische exemplaren komen daar nog moeilijkheden met de productie van batterijen bij: de prijs van lithiumcarbonaat steeg met 150 procent, die van grafiet met 15 procent en die van nikkel met 15 procent.

 

Reageren is niet mogelijk.