Alfa Romeo probeert het opnieuw: 200.000 auto’s in 2027

0

Alfa Romeo en verkoopdoelstellingen: dat is doorgaans een recept voor teleurstellingen. Het is nog niet eens zo gek lang geleden dat de lat bij 400.000 klanten op jaarbasis werd gelegd, maar dat is er nooit van gekomen. Sterker nog: vorig jaar verkruimelden de verkopen tot slechts 55.000 auto’s, waarvan 26.322 exemplaren in Europa.

Maar het zijn andere tijden. De moeder van Alfa Romeo is getrouwd met een Fransman en dit tot Stellantis gedoopte huwelijk heeft een nieuwe gouvernante (lees: merkchef) opgeleverd: Jean-Philippe Imparato. Die denkt de verkoop in 2027 bijna verviervoudigd te kunnen hebben. Concreet betekent dit een wereldwijde afzet van 200.000 auto’s per jaar. Dat is weliswaar slechts de helft van de doelstelling uit een vorig leven van Alfa Romeo, maar toch.

Alfa Romeo heeft dus de reputatie zijn verkoopdoelstelling nimmer te halen, maar onder het bewind van Imparato zou dat kunnen veranderen. Dat komt vooral doordat er diverse nieuwe modellen in de pijplijn zitten. Naast de Tonale, die onder de Stelvio in het gamma komt, wordt er gewerkt aan een grote SUV waarmee Alfa Romeo de Porsche Cayenne wil gaan beconcurreren. Er wordt ook gewerkt aan een nieuwe instapper als verlate opvolger van de MiTo. Dat wordt een ‘urban SUV’ op basis van de DS 3 Crossback.

Imparato, voorheen de merkchef van Peugeot, denkt van de Tonale op jaarbasis 70.000 eenheden per jaar te kunnen verkopen. Hetzelfde aantal moet gerealiseerd kunnen worden met het nieuwe instapmodel, de Brennero. De rest komt dan voor rekening van de Giulia/Stelvio opvolger en de grote SUV. Imparato meldt dat Alfa Romeo sinds eind 2021 weer winstgevend is. Volgens hem zal het merk “nooit meer” geld verliezen.

 

Reageren is niet mogelijk.