Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Nio, Nissan, Opel, Ora)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

Nio

EL6

100 kWh: 0,73 (4)

+: ruim, verzorgde afwerking, comfortabele voorstoelen (bijrijder: met ligfunctie), prijs, grote actieradius, praktisch

-: laad niet heel snel op, laag trekgewicht, rijdt afstandelijk, bediening vergt gewenning, weinig energie-efficiënt

EL7

0,62 (12)

+: hoogwaardig, bloedsnel, praktisch, rijdt fijn, biedt veel waar voor zijn geld, riante uitrusting, accuwissel kan interessant zijn

–: HMI werkt matig, potentieel batterijwissel techniek is onzeker, matige actieradius, Nomi vooral irritant

ET5 (Touring)

0,58 (14)

+: fraai interieur, voelt degelijk en ‘af’ aan, bloedsnel, comfortabel, royaal uitgerust, goed onderstel, snel en uitgebreid infotainment

-: niet zo ruim, prijzig, software van assistentiesystemen hebben een update nodig, weet concurrentie niet te verontrusten

ET7

0,7 (10)

+: extreem complete uitrusting, ruim interieur, comfortabel, snelle batterijwissel mogelijk

-: prijs, merkonbekendheid, kleine kofferbak, laad niet snel op, geen one pedal driving, breedsprakige multimedia, korte zittingen

Nissan

Ariya

0,68 (33)

+: rijdt goed, snel, oog voor detail, bouwkwaliteit, ruim en functioneel, complete (veiligheids)uitrusting, zuinig, knus interieur

-: prijs 87 kWh uitvoering, onrustige vering, weinig hoofd- en kofferruimte, concurrentie laadt sneller op en komt verder

GT-R

alle uitvoeringen: 0,69 (7)

+: racewagen die (bijna) geschikt is voor dagelijks gebruik, rijplezier

-: ruw, dorstig, prijs, veercomfort, inmiddels verouderd

Juke

DIG-T 117: 0,63 (36)

+: slim interieur, uitrusting, veiligheid, stuurt direct, goede wegligging, veel fysieke knoppen

-: onrustige stugge vering, rumoerig, infotainment zozo, concurrentie praktischer, turbo gat

Hybrid: 0,65 (14)

+: verhouding verbruik : prestaties, connectiviteit, geringe meerprijs, dynamisch weggedrag

-: kleinere kofferruimte, veercomfort met 19 inch wielen, voor een SUV nogal onpraktisch, , kleine achterramen

Leaf

40 kWh: 0,53 (13)

+: royale uitrusting, plezierige bediening, stil, niet duur, rijdt prettig

-: kleine actieradius, goedkope interieurmaterialen, beperkte laadmogelijkheden

62 kWh E+: 0,57 (18)

+: eenvoudige bediening

-: laadprestaties, gevoelloze besturing, actieradius ook met groter accupakket niet bijzonder

Qashqai

DIG-T 140 / 160: 0,67 (20)

+: prettige eigenschappen, nette afwerking, eenvoudige bediening, royale (veiligheid)uitrusting

-: korte zittingen, concurrentie verfijnder, harde vering, krap interieur, motor weet niet te plezieren

e-Power: 0,76 (17)

+: bouwkwaliteit, voor een benzine auto stil, zuinig, meerprijs valt mee, zinvol PHEV alternatief, comfort

-: niet zo stil als een echte elektrische auto, CVT gevoel, te veel instelling voor remenergie terugwinning, anders maar ook beter?

X-Trail

e-4orce: 0,76 (22)

+: presteert prima, prijs valt mee, comfortabeler en praktischer dan de Qashqai

-: niet zo zuinig als stekker hybride modellen van de concurrentie, geen alternatief voor een elektrische SUV

Opel

Astra (Sports Tourer)

1.2 Turbo 130: 0,69 (25)

+: uitgebalanceerd weggedrag, uitstekende stoelen, fijne motor, rijdt comfortabel

-: materiaalkeuze niet overal top, had achterin ruimer mogen zijn, lange slag koppelingspedaal

1.6 Hybrid: 0,68 (10)

+: non-nonsense, praktisch, soepele en stille aandrijflijn, goed afgewerkt verzorgd overzichtelijk interieur, goede onderstelafstelling

-: ondermaats infotainment, krap interieur, rempedaal lastig te doseren, accupakket vreet bagageruimte, onrustige vering

Electric: 0,71 (17)

+: vlotte soepele aandrijflijn, als Sports Tourer ruim, stil, uitrusting, rijdt goed, intuïtieve bediening, degelijke afwerking

-: hard gedempt, bestuurdersstoel te hoog, prijs, concurrentie biedt voor hetzelfde geld meer, matige remmen

GSe: 0,67 (11)

+: vlot, royaal uitgerust, rijdt relaxt, oogt zowel sportief als chique, prettige bediening, grote kofferbak

-: niet sportief, mag pittiger, prijzig, zwaar, onprettige gezapige aandrijflijn met te dominante automaat, hoge afschrijving?

Combo

e: 0,77

Corsa

1.2 Turbo 100: 0,64 (26)

+: krachtige soevereine motor, gebruiksvriendelijk, veiligheidsuitrusting, rijdt prima

-: krap interieur, dure opties, kleine kofferbak, geen koopje, rumoerig

1.2 Turbo 130: 0,69 (7)

+: fijne motor, rijdt goed, prima veercomfort

-: achterin krap, blinkt nergens in uit

1.2 Turbo Hybrid: 0,8

+: rijplezier, zuinig

-:

Electric 136 pk: 0,7 (22)

+: doet volwassen aan, voldoende snel

-: rijplezier, actieradius valt tegen, oogt saai naast Peugeot 208, achterin krap

Electric 156 pk: 0,71 (6)

+: goede verhouding tussen formaat van accu en auto, eenvoudige bediening, prima motor, prettig onderstel

-: geen frunk, harde kunststoffen, bescheiden interieurruimte, veercomfort, sponzige remmen, kleine kofferbak, prijs

Crossland

1.2 Turbo 110: 0,56 (3)

+: praktisch, ruim

-: duurdere, maar modernere Mokka smaakt mogelijk beter

1.2 Turbo 130: 0,54 (18)

+: flinke bagageruimte, veel zitruimte, krachtige motor, wegligging, zit comfortabel

-: uitrustingslacunes, wat gedateerd

Grandland

1.2 Turbo: 0,63 (16)

+: ruim, grote kofferbak, lichte bediening, rijeigenschappen, complete comfortuitrusting, pittige motor

-: veercomfort, weinig assistentiesystemen, handbak zozo

1.2 Turbo Hybrid: 0,7

+: zuinig, rijplezier

-:

1.6 Turbo Hybrid (4): 0,63 (24)

+: rijdt soepel in elektrische modus, verbruik, fijne stoelen

-: prijs, rumoerig als de benzinemotor actief is, sponzige remmen, kleine elektrische actieradius, geen hoogvlieger

GSe: 0,73 (6)

+: prijs valt mee, in rechte lijn snel dankzij krachtige schokvrije aandrijflijn, royale uitrusting, goede recuperatie

-: relatief hoog stroomverbruik, niet echt sportief ondanks te harde vering/demping, concurrentie vaak ruimer, traag multimedia

Mokka

1.2 Turbo: 0,66 (18)

+: hoogwaardig interieur, goed uitgebalanceerde rijeigenschappen

-: ruimte achterin, kleine kofferbak, bediening infotainment

Electric: 0,71 (13)

+: stil, prettige besturing, prijs, uitrusting

-: actieradius, weinig bruisende aandrijflijn, wat bonkerig onderstel, traag multimedia

Rocks

e: 0,65 (2)

+: eenvoudige bediening, prima ruitenwisser, prijs

-: harde vering, rumoerig, afwerking, bescheiden prestaties

Zafira Life

e: 0,47 (6)

+: veel ruimte voor passagiers en bagage

-: bescheiden actieradius, onhandig groot formaat, ondermaatse prestaties, hoog verbruik, slappe vering, verouderde multimedia

Ora

Funky Cat: 0,62 (6)

+: volwassen rijgedrag, onderscheidend interieur & exterieur, relatief snel, 3 recuperatiesyanden

-: stomme naam, styling niet ieders kopje thee, besturing en demping te licht – daardoor geen ‘rijdersauto’, inruilwaarde onzeker

Lightning Cat: 0,4

+: praktisch interieur, royale uitrusting

-: rijdynamiek, bescheiden motorvermogen

Reageren is niet mogelijk.