Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Nio, Nissan, Opel, Ora)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

Nio

EL7

0,8 (2)

+: hoogwaardig, bloedsnel, praktisch, rijdt fijn, biedt veel waar voor zijn geld

– HMI werkt matig, potentieel batterijwissel techniek is onzeker

ET7

0,74 (7)

+: extreem complete uitrusting, ruim interieur, comfortabel, snelle batterijwissel mogelijk

-: prijs, merkonbekendheid, kleine kofferbak, laad niet bijzonder snel op, geen one pedal driving

Nissan

Ariya

0,8 (18)

+: rijdt goed, snel, oog voor detail, bouwkwaliteit, ruim en functioneel, compleet, zuinig

-: geen koopje (met name in 87 kWh uitvoering), onrustige vering, weinig hoofdruimte

GT-R

– / Black Edition: 0,83 (2)

Nismo: 0,82 (4) +: racewagen die (bijna) geschikt is voor dagelijks gebruik, rijplezier, hardcore -: ruw, dorstig, prijs, veercomfort

Juke

DIG-T 117: 0,63 (35)

+: slim interieur, uitrusting, veiligheid

-: onrustige vering, rumoerig, infotainment zozo, concurrentie praktischer

Hybrid: 0,63 (14)

+: verhouding verbruik : prestaties, connectiviteit, geringe meerprijs

-: kleinere kofferruimte, veercomfort met 19 inch wielen, voor een SUV nogal onpraktisch

Leaf

40 kWh: 0,58 (9)

+: uitrusting, plezierige bediening, stil

-: kleine actieradius, goedkope interieurmaterialen, beperkte laadmogelijkheden

62 kWh E+: 0,57 (18)

+: eenvoudige bediening

-: laadprestaties, gevoelloze besturing, actieradius ook met groter accupakket niet bijzonder

Micra

I-GT 0,59 (14)

+: zuinig, pittige motor, goed onderstel, optiemogelijkheden, complete uitrusting

-: mist verfijning, concurrentie praktischer, matig comfort, overzichtelijkheid achterzijde

NV200 e Evalia

0,63 (2)

Qashqai

DIG-T 140 / 160: 0,69 (16)

+: prettig onderstel, nette afwerking

-: weinig sprankelende motor, korte zittingen, concurrentie verfijnder en ruimer

e-Power: 0,78 (9)

+: bouwkwaliteit, voor een benzine auto stil, zuinig, meerprijs valt mee, zinvol PHEV alternatief, comfort

-: niet zo stil als een echte elektrische auto, CVT gevoel, te veel instelling voor remenergie terugwinning, anders maar ook beter?

X-Trail

e-4orce: 0,74 (11)

+: presteert prima, prijs valt mee, comfortabeler en praktischer dan de Qashqai

-: niet zo zuinig als stekker hybride modellen van de concurrentie, geen echt alternatief voor een elektrische SUV

Opel

Astra (Sports Tourer)

1.2 Turbo 130: 0,72 (16)

+: uitgebalanceerd weggedrag, uitstekende stoelen, fijne motor

-: materiaalkeuze niet overal top, had achterin ruimer mogen zijn, lange slag koppelingspedaal

1.6 Hybrid: 0,67 (8)

+: non-nonsense, praktisch, soepele en stille aandrijflijn, goed afgewerkt verzorgd overzichtelijk interieur, goede onderstelafstelling

-: ondermaats infotainment, krap interieur, rempedaal lastig te doseren, accupakket vreet ruimte

GSe: 0,7 (7)

+: vlot, royaal uitgerust, rijdt relaxt, oogt zowel sportief als chique, prettige bediening

-: niet sportief, mag pittiger, prijzig, zwaar, hoge afschrijving?

Combo

e: 0,77

Corsa

1.2 Turbo 100: 0,63 (18)

+: krachtige soevereine motor, gebruiksvriendelijk, veiligheidsuitrusting

-: krap interieur,dure opties,prijzig, kleine kofferbak

1.2 Turbo 130: 0,69 (7)

+: fijne motor, rijdt goed, prima veercomfort

-: achterin krap

e: 0,74 (19)

+: doet volwassen aan, voldoende snel

-: rijplezier, actieradius valt tegen, oogt saai naast Peugeot 208, achterin krap

Crossland

1.2 Turbo 110: 0,56 (3) +: praktisch, ruim -: duurdere, maar modernere Mokka smaakt mogelijk beter

1.2 Turbo 130: 0,55 (17) +: flinke bagageruimte, veel zitruimte, krachtige motor, wegligging, zit comfortabel -: uitrustinglacunes, wat gedateerd

1. 5 CDTI: 0,7 (2)

Grandland

1.2 Turbo: 0,62 (14)

+: ruim, grote kofferbak, lichte bediening, rijeigenschappen

-: veercomfort, weinig assistentiesystemen, handbak zozo

1.5 CDTI: 0,55

+: fijne stoelen

-: prijs, bescheiden multimedia systeem

1.6 Turbo Hybrid (4): 0,64 (21)

+: rijdt soepel in elektrische modus, verbruik, fijne stoelen

-: prijs, rumoerig als de benzinemotor actief is, sponzige remmen

GSe: 0,67 (4)

+: prijs valt mee, in rechte lijn snel, royale uitrusting

-: loopt een ontwikkelingsgeneratie achter bij Kia Sportage PHEV en Toyota RAV4 Plug-in, niet echt sportief

Insignia

2.0 CDTI: 0,7

+: rijdt goed, uitrusting, praktisch, prijs

Mokka

1.2 Turbo: 0,66 (18)

+: hoogwaardig interieur, goed uitgebalanceerde rijeigenschappen

-: ruimte achterin, kleine kofferbak, bediening infotainment

e: 0,74 (12)

+: stil, prettige besturing, prijs, uitrusting

-: actieradius, weinig bruisende aandrijflijn, wat bonkerig onderstel, traag multimedia

Rocks

e: 0,65 (2)

+: eenvoudige bediening, prima ruitenwisser, prijs

-: harde vering, rumoerig, afwerking, bescheiden prestaties

Zafira Life

e: 0,5 +: relatief betaalbaar -: bescheiden actieradius, onhandig groot formaat

Ora

Funky Cat: 0,7 (3)

+: volwassen rijgedrag, onderscheidend interieur & exterieur, relatief snel

-: stomme naam, styling niet ieders kopje thee, besturing en demping te licht – daardoor geen ‘rijdersauto’

Reageren is niet mogelijk.