Ford moet wereldwijd 5.655 exemplaren van de Kuga terugroepen. Ook ons land wordt getroffen door de terugroepactie.
Begin 2023 moest Ford voertuigen naast de Kuga en de Escape (de Amerikaanse versie van de SUV) ook de Bronco terugroepen vanwege kapotte brandstofinjectoren. De Amerikaanse autofabrikant was genoodzaakt een aftapslang te installeren op de getroffen voertuigen. Het gaat om exemplaren met de 1,5 liter benzinemotor. De aftapslang moet de lekkende brandstof veilig afvoeren van hete oppervlakken. Indien deze ingreep niet wordt gedaan, is er brandgevaar. Er heeft ook een software-update plaatsgevonden. Buiten Europa zijn in totaal 43 materiële schades met 4 gewonden bekend.
Nu zorgt een nieuwe terugroepactie met ogenschijnlijk hetzelfde onderwerp voor veel Ford klanten voor problemen. Deze keer hoeven echter alleen exemplaren van de Kuga uit 2022 en 2023 de werkplaatsen in. Wereldwijd zijn 5.655 voertuigen getroffen. Bij deze terugroepactie installeert Ford ook een afvoerleiding in de cilinderkop van de motor en programmeert zij de voertuigsoftware opnieuw.
Zolang de fabrikant geen voorzorgsmaatregelen neemt, bestaat er ook dit keer brandgevaar.
