MG 4 zet het C segment onder spanning

0

MG zal later dit jaar zijn gamma in Europa uitbreiden met een compacte elektrische hatchback, bedoeld voor het C segment. Van dit compleet nieuwe model hebben de Britten, pardon, Chinezen, inmiddels al een paar plaagafbeeldingen verspreid. MG meldt dat het nieuwe familielid tegen het einde van 2022 officieel zal worden voorgesteld.

Hoewel er geen officiële bevestiging is, suggereren gegevens op de Britse website van het merk dat het voertuig MG 4 EV zal heten. Met dit getal communiceert de fabrikant dat het een compacte middenklasser zal zijn: kleiner dan de ruim 4,5 meter lange MG 5, maar groter dan de bij ons onbekende MG 3 (een hatchback van Ford Fiesta formaat). Reken op een lengte van 4,3 meter, waardoor de MG 4 de concurrentie aangaat met de Volkswagen ID.3, de Citroen ë-C4 en de nagelnieuwe Renault Mégane E-Tech Electric, zij het met een meer budgetvriendelijk ethos.

MG4computertekening2

Uitgelekte patentafbeeldingen uit China vormden de basis voor de computertekeningen die je hier ziet. Het ontwerp van de auto kenmerkt zich door een volledig gemoderniseerde look, en dat is een goede zaak want de MG 5 EV, die nog moet worden geïntroduceerd op de Europese markt, oogt nu al verouderd. In plaats van inspiratie op te zoeken bij dit model en/of bij de ZS EV, is de verwachting dat MG voor de 4 EV designelementen zal overnemen van de Marvel R. Op de in de inleiding genoemde plaagafbeeldingen waren flanken te zien met een dikke zwarte plastic bekleding, wat suggereert dat de nieuweling een verhoogde hatchback zal zijn in de trant van de Volkswagen ID.3 en de nieuwe Renault Mégane E-Tech Electric, in plaats van een lager rijdende, meer conventionele familie hatchback, zoals het geval zal zijn bij de volgend jaar te introduceren, volledig elektrische e-308 van Peugeot.

Aan de achterkant krult een nieuwe led achterlichtbalk over de volledige breedte rond de achterklep, vergelijkbaar met het ontwerp dat Kia voor de EV6 heeft gebruikt. Er zijn geen technische specificaties genoemd, maar de afmetingen van de MG 4 overlappen met die van de ZS, dus het is mogelijk dat de nieuweling hetzelfde platform, dezelfde batterij en dezelfde elektromotor technologie zal krijgen als de goedkope elektrische SUV van het merk. MG heeft zojuist deze ZS EV een grote update gegeven, inclusief nieuwe batterijen, en er is een nieuwe Long Range versie van de auto met een batterij van 73 kWh die 473 km kan afleggen op één lading (volgens de WLTP meetnorm). Een versie met standaard batterij maakt gebruik van een pakket van 51 kWh en biedt een actieradius van 320 km, hoewel dit in de kleinere, lagere MG 4 de auto waarschijnlijk voorbij de 330 km zal kunnen brengen. De kans is groot dat de nieuweling daarnaast van de MG 5 EV de 100 kW snelle laadtechnologie overneemt. Het motorvermogen van de MG 4 is nog niet bekend, maar reken op minimaal 156 pk.

MG zegt dat de nieuwe auto “ontwikkeld is met de Europese consument in gedachten”. Verdere details zullen worden verstrekt dichter bij de onthulling van de auto, die tegen het einde van het jaar zal plaatsvinden. Gezien de focus van MG op betaalbaarheid, verwacht Autointernationaal echter dat het veel goedkoper zal zijn dan zijn rivalen. Als de MG 4 qua aanschafkosten onder de ZS moet blijven, dan lijkt een startprijs van ongeveer 30.000 euro voor de basisversie met standaardbatterij waarschijnlijk.

Reageren is niet mogelijk.