Nieuwe Renault Captur wordt altijd (deels) elektrisch

0

Renault bereidt de volgende editie van de Captur voor. De derde generatie komt in 2025 op de markt en kenmerkt zich door een volledig nieuwe design en verbeterde prestaties.

Onder de motorkap vinden we enkel hybride motoren (stekkerloos en plug-in) maar de derde generatie zal ook in een volledig elektrische uitvoering op de markt komen. De zogeheten ElectricCity divisie, die de fabrieken van Douai, Maubeuge en Ruitz verenigt, zal verantwoordelijk zijn voor de productie van de elektrische Captur.

Maar de derde generatie zal zoals gezegd ook verkrijgbaar zijn met hybride aandrijflijnen. Er komen in ieder geval 2 motoren van dit type: een eenvoudige E-Tech hybride met 145 pk en de oplaadbare Plug-in variant die goed is voor 160 pk. Dit is omdat Renault niet alle eieren in één mand wil leggen in de periode tot 2035, wanneer de Europese Commissie van plan is de verkoop van thermische voertuigen te verbieden.

De in de vorige alinea genoemde hybride varianten kennen wij nu ook al, maar Renault zal de komende 3 jaar gebruiken om de techniek te verbeteren. Dat moet leiden tot optimalisering van de prestaties, met name op elektrisch gebied. De klant zal dan kunnen profiteren van een grotere ‘zero emissie’ actieradius dan nu het geval is. Bijeffect daarvan is dat de gemiddelde CO2-uitstoot ook zou moeten afnemen.

De elektrische variant van de nieuwe Captur gaat gebruik maken van het CMF-B EV platform, dat een aangepaste versie is van de huidige CMF-B architectuur. Die is reeds geschikt voor hybride aandrijflijnen. Deze basis, die werd ingehuldigd door de Mégane E-Tech EV40 en EV60, zal de nieuwe Captur in staat stellen te beschikken over een krachtige, volledig elektrische motor. Op het instapniveau zouden we straks een elektromotor van 130 pk moeten vinden, terwijl een krachtigere versie (160 pk) de SUV in staat moet stellen om tot 450 km emissievrij te rijden indien de Renault voorzien is van een batterij met hoge capaciteit (60 kWh).

Aan de buitenkant zou de nieuwe Captur zijn design aangepast moeten zien en een minder druk ontwerp vertonen waarbij veel styling elementen worden overgenomen van de Mégane E-Tech Electric. De SUV gaat zelfs het dashboard van zijn grote zus gebruiken. En daar is niks mis mee. Het bestaat uit 2 prachtige digitale panelen (eentje dat dienst doet als instrumentarium en de andere voor het infotainment) van elk 12 inch. Het tweede display wordt aangestuurd door de nieuwe Open R Link interface van Google. Die maakt het mogelijk om dit scherm op een intuïtieve en snelle manier als een smartphone te gebruiken. Maar zelfs als digitalisering alomtegenwoordig is, zullen er nog altijd enkele fysieke knoppen zijn voor zaken als ventilatie en luchtrecycling.

De grootte van de Captur moet met een paar centimeter in lengterichting iets krimpen om zo meer afstand tot de Austral (de Kadjar opvolger) te creëren. Dit verandert echter niets aan de bewoonbaarheid van het interieur die zeer correct zal blijven. Ook het toch al royale koffervolume zou dezelfde capaciteit moeten vertonen. Praktisch gezien behoudt de nieuwe Captur zijn verschuifbare zitbank en de lade van het dashboardkastje.

Voor Renault zal dit model verkooptechnisch erg belangrijk zijn. De huidige Captur verkoopt niet zo goed als zijn formidabele rivaal, de Peugeot 2008, die nu al verkrijgbaar is in een volledig elektrische uitvoering. Met de derde generatie wil Renault een inhaalslag maken. Vanaf 2025 zal de Captur niet alleen schouder aan schouder staan ​​met de Peugeot 2008 / e-2008, maar ook met toekomstige compacte SUV modellen van Alfa Romeo, Fiat en Jeep. Die worden allemaal leverbaar in een elektrische versie. De derde generatie Captur gaat ook de degens kruisen met de toekomstige Volkswagen ID.2 Urban en ID.2X; elektrische cross-overs waarvan de prijs zeer aantrekkelijk moet zijn (22.000 euro voor de instapuitvoering. Voor Renault is er geen sprake van zulke lage prijzen voor een Captur E-Tech Electric omdat hij een halve klasse groter zal zijn dan de 2 modellen van Volkswagen. De prijzen zouden moeten beginnen bij 29.000 euro voor de stekkerloze hybride versie en oplopen tot 36.000 euro voor de simpelste elektrische versie.

Reageren is niet mogelijk.