Volvo blijft lichtpuntjes zien

0

Volvo meldt verkoop van 42.067 auto’s in februari. Het afzetaandeel van geëlektrificeerde exemplaren is gestegen tot 33 procent.

De verkoop van 42.067 auto’s betekent een daling van 17,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Volvo blijft echter lichtpuntjes zien. In Nederland was Volvo met 1.686 registraties in februari nog steeds het nummer 1 stekkermerk. “Nu de beperkingen in de toeleveringsketen langzaam afnemen, verbetert de productie van maand tot maand”, zo valt in het persbericht te lezen. Maar er is een reële kans dat de situatie weer gaat verslechteren, dit keer met de Oekraïne oorlog als oorzaak.

Volvo nadert naar eigen zeggen zijn productieniveau van vorig jaar, maar de output blijft nog steeds achter bij de ambitie. De volumes zullen normaal gezien de leveringen aan derden beïnvloeden met een vertraging van 2 tot 3 maanden. De Zweden hebben door dat er sprake is van een nieuwe kink in de kabel: “Toeleveringstekorten zullen een beperkende factor blijven voor Volvo en de auto-industrie. Het escalerende militaire conflict in Oekraïne kan een negatief effect hebben op de bevoorradingsketen, aangezien militaire conflicten het vervoer en de economische activiteit in de omliggende regio’s verstoren. De onderneming volgt de situatie nauwlettend”, zo staat in het persbericht.

De verkoop van de Recharge modellen van Volvo was goed voor 33,0 procent van de afzet die afgelopen maand wereldwijd werd gerealiseerd. De levering van volledig elektrische varianten steeg met 229,5 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Dit type auto’s was goed voor 7,9 procent van de totale verkoop. In de eerste 2 maanden van het jaar verkocht Volvo 89.628 personenwagens; een daling van 18,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van oplaadbare auto’s steeg in januari en februari met 7,0 procent. Zij waren in deze periode goed voor 32,3 procent van de totale verkoop. De afzet van volledig elektrische auto’s steeg met 174,9 procent. Zij waren goed voor 7,2 procent van de totale verkoop in de eerste 2 maanden van het jaar.

De Europese verkoop daalde in februari met 18,6 procent tot 19.512 auto’s. Daarbij waren de Recharge modellen goed voor meer dan de helft van de totale afzet in deze regio. In de eerste 2 maanden van het jaar heeft Volvo in Europa 38.203 auto’s verkocht; een daling van 21,8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In Nederland is Volvo met 1.686 registraties nog steeds het nummer 1 stekkermerk in de totale Nederlandse automarkt. Het marktaandeel bevindt zich met 4,7 procent bijna op het niveau van vorig jaar. Hiermee staat Volvo op plek 10 in de totale ranking en zijn de Zweden het nummer 2 premium merk van Nederland, achter BMW. De XC40, de XC60 en de V60 zijn qua registraties momenteel koploper in hun segment. De XC90 heeft een gedeelde koppositie.

Care by Volvo, het flexibele auto abonnement van het merk, heeft in februari qua verkoop en registraties nieuwe records gevestigd. In China daalde de afzet met 13,8 procent tot 8.691 auto’s in februari. In de eerste 2 maanden van het jaar verkocht Volvo 23.320 personenwagens in dit Aziatische land; een daling van 20,3 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de Verenigde Staten werden in februari 6.219 auto’s verkocht; een daling van 32,1 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. In de eerste 2 maanden noteerde Volvo 13.329 orders in dit Noord Amerikaanse land; een daling van 23 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volvo deed het daarmee slechter dan de markt als geheel. Oorzaak zijn mogelijk de stuitend slechte scores van het Zweedse automerk in klanttevredenheid onderzoeken.

In februari was de XC60 het best verkochte model van het bedrijf met 13.503 exemplaren (2021: 14.463 eenheden), gevolgd door de XC40 met 12.611 stuks (2021: 15.818) en de XC90 met een afzet van 5.582 auto’s (2021: 6.808). Van de laatste zal op afzienbare termijn de opvolger worden gepresenteerd. Dat SUV model gaat Embla heten. De ‘oude’ XC90 zal echter nog enige tijd worden doorgebouwd. Voor de S90 is een grondige facelift gepland. Een compleet nieuwe editie van de grote sedan heeft echter (nog) geen groen licht gekregen. Mogelijk wacht de V90 hetzelfde scenario.

Reageren is niet mogelijk.