Volvo V90 opvolger wordt volledig elektrisch

0

Volvo zal dit jaar de opvolger van de XC90 presenteren. Dat wordt een volledig elektrische SUV. Ter illustratie van het feit dat Volvo daarmee een nieuw tijdperk betreedt (verbrandingsmotoren worden immers in de ban gedaan), zal dat model niet meer aangeduid worden met een combinatie van letters en cijfers, maar met een echte naam: Embla; de eerste vrouw in de Noorse mythologie (à la de Bijbelse Eva).

Van de XC90 weten we dat in diens kielzog de S90 en V90 werden voorgesteld. Dus nu de SUV een opvolger krijgt, hoef je er geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben om te kunnen voorspellen dat ook de sedan en de stationwagon op afzienbare termijn zullen worden vervangen. Die behoren immers ook tot de 90-serie. Voor alle 3 de carrosserie varianten geldt dat zij op het modulaire SPA2 platform gebouwd zullen worden. Omdat er geen sprake meer is van verbrandingsmotoren of van een mechanische verbinding met de achteras, kunnen er ongeacht het koetswerktype korte overhangen en vlakke vloeren worden gecreëerd. Ook belooft de keuze voor louter elektrische aandrijving fors meer interieurruimte. Dat is mede te danken aan een enorme wielbasis.

Ondanks de grote wijzigingen die de eind 2023 te lanceren opvolger van de V90 te wachten staat, blijft de stationwagon toch zeer herkenbaar als Volvo. Dat is op deze computertekening goed te zien. Herkenningspunt zijn vooral de koplampen die wederom van een ‘Thorhamer’ signatuur zullen worden voorzien. Verder valt op dat de opvolger van de V90 een gesloten grille krijgt, maar daarop komt het merklogo niet minder tot zijn recht.

Onder de motorkap zit de eerste elektromotor; het tweede exemplaar bevindt zich op de achteras. Gezamenlijk leveren zij 408 pk. Dat leek Volvo, dat niet langer de ambitie heeft haar auto’s harder dan 180 km/u te laten rijden, voldoende, maar dochter Polestar denkt daar anders over. Mogelijk dat van dit merk een 600 pk sterke elektrische aandrijflijn als optie wordt aangeboden. De nieuwe generatie aandrijftechniek zal veel efficiënter moeten zijn, want op dat vlak staat Volvo op achterstand in vergelijking met de concurrentie. Dat geldt ook voor de laadsnelheid.

Een minstens even sterk koopargument als de aandrijfspecificaties wordt het nieuwe infotainment systeem van de V90 opvolger. Dat zal worden gebaseerd op Google software. Niet iedereen heeft de huidige infotainment systemen van Volvo qua bedieningsvriendelijk hoog zitten, maar de nieuwe techniek moet die kritiek doen verstommen. Concreet betekent dit ook een naadloze samenwerking met de smartphone van de bestuurder. Hightech biedt de V90 opvolger ook als het gaat sensoren plus lidars. Daarmee moet de nieuwe Volvo in staat zijn om om een veel hoger niveau autonoom te rijden.

Reageren is niet mogelijk.