Auto parkeren bij kantoor wordt steeds lastiger

0

Jouw auto vlakbij kantoor parkeren is straks misschien wel verleden tijd. Vanaf 2025 moeten bedrijven met meer dan 100 werknemers de uitstoot van hun woon/werk verkeer en zakelijke ritten terugdringen. De overheid wil met deze maatregel 1 megaton aan CO2-uitstoot besparen. “Dat zal soms met pijnlijke maatregelen gepaard gaan”, zegt Hugo Houppermans, directeur van stichting Anders Reizen. Het kan zijn dat jij jouw parkeerplaats bij kantoor straks zelf moet gaan betalen. Of dat jij daar niet niet meer kan parkeren.

Energiebedrijf Eneco probeert het woon-werkverkeer van haar 3.000 werknemers te vergroenen. Dat lukt alleen met “stevige ingrepen”, waarschuwt HR manager Jeroen Overgoor. De parkeergarage van Eneco komt men inmiddels niet zomaar meer binnen. Ook niet als men daar werkt. Het energiebedrijf probeert werknemers te stimuleren om op een groene manier naar hun werk te gaan. Daarom gaan de slagbomen van het hoofdkantoor in Rotterdam alleen nog maar omhoog voor werknemers die kunnen bewijzen dat het reistijdverschil tussen trein en auto vanaf hun huis groter is dan 35 minuten. Ook moeten ze een auto hebben die niet meer dan 150 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dat is niet veel: iemand met een Opel Zafira komt er bijvoorbeeld niet meer in. Na 2030 zijn alle auto’s met een verbrandingsmotor niet meer welkom. “We vinden dit belangrijk want met elkaar hebben we een enorme opgave als het gaat om het klimaat. Als energiebedrijf willen wij bijdragen door onze CO2-uitstoot helemaal naar nul te brengen en mobiliteit hoort daarbij”, zegt Overgoor.

Volgens directeur Hugo Houppermans van Anders Reizen is het belangrijk dat bedrijven die zo’n impopulaire maatregel nemen, daar ook iets tegenover stellen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stootte het Nederlandse vervoer over land (spoor- en wegvervoer) in 2020 afgerond 6 miljard kilo aan CO2 of andere broeikasgassen uit. Het streven van de overheid nu is om per 2030 1 megaton (1 miljard kilo) aan CO2-uitstoot te besparen. Dat is dus een kleine 17 procent in vergelijking tot de uitstoot van 2020. Anders Reizen is een samenwerkingsverband van zo’n 70 grote bedrijven en overheden in Nederland (waaronder NS, Shell, Unilever, KPN, de provincies). De stichting zoekt naar de beste manier om in 2030 de CO2-uitstoot van zakelijk reizen (inclusief woon-werkverkeer) te halveren. “Je moet daarbij zoet en zuur samen presenteren”, zo legt hij uit. “Het Havenbedrijf Rotterdam is een mooi voorbeeld. Dat is gestopt met het huren van parkeerplaatsen voor de werknemers. Als men de auto naast het kantoor wil parkeren, moet men daar zelf voor betalen. Maar daar staat tegenover dat je een gratis Openbaar Vervoer kaart kunt krijgen”. Ook Eneco trakteert haar werknemers daar op.

Andere bedrijven zoals waterbedrijf Vitens bieden mensen die fietsen naar hun werk een 2 keer zo hoge kilometervergoeding als mensen die met de auto komen. Toch blijft er altijd een grote groep die beweert niet zonder de auto te kunnen komen. “Mensen die in de late avond en nacht in ploegendiensten werken, kunnen we het openbaar vervoer niet in krijgen”, zegt Houppermans. “Maar iemand met het excuus dat hij of zij in een buitengebied woont, kun je laten rijden tot aan een station waar geparkeerd kan worden. Om vervolgens verder te reizen met het openbaar vervoer”. Het gedrag van werknemers veranderen, is volgens Houppermans DE uitdaging voor bedrijven. Het initiatief daarvoor moet wel van de bedrijven komen, vindt hij. “Onbekend maakt onbemind. Maar als je een alternatief biedt, wil een medewerker best. Zo hebben ABN Amro en Triodos Bank nieuwe werknemers een Openbaar Vervoer kaart gegeven om 2 maanden te proberen. Het heeft daarna voor een verdubbeling van het gebruik gezorgd in die groep”.

De overheid geeft bedrijven tot in 2025 de kans om zelf met goede maatregelen te komen. Als dat niet opschiet, krijgen ze vanaf dat jaar een verplichting om hun werknemers slimmer en zuiniger te reizen. “Belangrijk is waar je als werkgever naartoe wil met dit thema”, zegt Houppermans. “Het is nu nog vaak niet belangrijk genoeg voor het bedrijf en veel gaat nog stroperig”. Hij verwacht dat bedrijven ook over de locatie van hun kantoor anders gaan denken. “Een locatie langs de snelweg kan dan alleen nog als die ook goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Vodafone geeft een goed voorbeeld. Die hebben jaren terug alweer gekozen voor een kantoor op Utrecht Centraal. Meer bedrijven zullen kiezen voor hun kantoor op een openbaar vervoer knooppunt”.

 

 

Reageren is niet mogelijk.