BMW overweegt om te stoppen met voorwielaangedreven modellen

0

BMW twijfelt of zij nog wel wil investeren in kleine modellen met voorwielaandrijving. Het is dus onzeker of de huidige 1-serie in 2027 afgelost gaat worden door een nieuw model.

BMW beschouwt de kleine modellen met voorwielaandrijving als technisch minder relevant. Ook is de winstmarge een stuk kleiner. De huidige 1-serie is net zoals de 2-serie Active Tourer gebaseerd op het met Mini gedeelde UKL platform. Deze architectuur, dat dus uitgaat van voorwielaandrijving, wordt bij BMW niet als ‘heilig’ beschouwd. Het UKL platform laat zich moeilijk elektrificeren, waardoor het een uitdaging wordt om de CO2-normen te halen. Ook kan er alleen tegen hoge kosten een elektrische actieradius van 60 à 65 kilometer gerealiseerd worden (de nieuwe norm). De UKL architectuur kenmerkt zich verder door productiekosten.

Dit zou kunnen betekenen dat de 1-serie en 2-serie Active Tourer geen opvolgers krijgen. In 2027 is het platform 12 jaar oud en zal het voor een hypothetische opvolger van de 1-serie moeten worden vernieuwd of vervangen om te voldoen aan de minimumeisen qua emissie en elektrificering. Over 5 jaar zullen modellen met een volledig elektrische aandrijflijn naar verwachting een dominante plaats innemen op de automarkt. Deze techniek laat zich echter niet optimaal combineren met een compacte architectuur met voorwielaandrijving omdat er dan weinig plek is voor een batterij met voldoende capaciteit. Dit probleem speelt ook bij stekker hybride varianten. De hierbij behorende verbrandingsmotor (die als basisunit moet fungeren) dient te voldoen aan de toekomstige Euro 7 norm. Dat vereist een montage van een ruimtevretende katalysator, met als gevolg ook bij deze aandrijfvariant weinig plek voor een batterij met voldoende capaciteit voor een ‘volwassen’ emissievrije actieradius.

Indien BMW stopt met de 1-serie en 2-serie Active Tourer dan zal dat zeker leiden tot verlies aan klanten. Maar vanuit strategisch oogpunt is dat een verantwoord offer aangezien ook Audi gaat snijden in het modellenaanbod aan de onderkant van het gamma. Mercedes zal eveneens de bezem door haar aanbod aan compacte modellen halen. Dus tot een verzwakking van de concurrentiepositie hoeft het schrappen van de 1-serie en 2-serie Active Tourer niet te leiden, helemaal niet als met deze ingreep de winstmarge van BMW kan worden vergroot. Daar komt bij dat er buiten Europa onvoldoende vraag is naar deze kleine modellen. In China begint het BMW leven (ook) pas bij de 3-serie. De Covid-19 pandemie en de daarmee samenhangende schaarste aan microchips heeft autofabrikanten doen realiseren dat zij zich niet moeten blindstaren op verkoopgroei maar dat zij meer te winnen hebben bij duurzame winstgroei. Dat betekent een focus op grotere modellen met meer vermogen en een betere uitrusting, en dus meer marge.

Reageren is niet mogelijk.