Exclusief: test Lexus RX 450e prototype

0

Elektrificatie is geen nieuw concept in de wereld van Lexus. Het Japanse merk is een hybride pionier, maar heeft tot nu toe geen speciaal voor volledig elektrische aandrijving ontworpen auto gebouwd. Dat verandert allemaal met de RZ 450e. Deze middelgrote SUV is gebaseerd op de e-TNGA architectuur van moederbedrijf Toyota voor elektrische voertuigen.

Dit platform deelt Lexus met het hoofdmerk. Toyota gebruikt dezelfde e-TNGA architectuur voor haar BZ4X. Dat is eveneens een middelgrote SUV. De BZ4X heeft dezelfde status als de RX 450e, in die zin dat het eveneens Toyota’s eerste op maat gemaakte elektrische auto is. Als gevolg hiervan integreert de Lexus dezelfde 71,4 kWh batterij in de vloer. Daarmee is een rijbereik van meer dan 400 kilometer mogelijk bij een volledige lading.

LexusRZ450ePrototypeTest2

Dat is een, om het zachtjes uit te drukken, redelijk conventionele, waarde. Vanaf de lancering zal er geen RZ met voorwielaandrijving zijn, dus ‘450e’ betekent vooralsnog altijd een opstelling met 2 motoren, waarbij het voorin gemonteerde exemplaar 204 pk levert en de aandrijfeenheid achter goed is voor 109 pk voor een totaal gecombineerd vermogen van 313 pk.

Nogmaals, dit soort technologie is redelijk conventioneel, maar voor de strijd die de RZ aangaat met volledig elektrische rivalen van Audi, BMW, Mercedes en Jaguar brengt Lexu een potentieel baanbrekend systeem in stelling; techniek die exclusief door Autointernationaal kon worden getest. Hier breekt de RZ wél met conventies. Indien uitgerust met de zogeheten One Motion Grip configuratie wordt de elektrische SUV geleverd met steer-by-wire technologie, wat betekent dat er geen fysieke verbinding is tussen het stuur en de voorwielen. In plaats daarvan interpreteren sensoren de commando’s van de bestuurder en geven deze elektronisch door aan een motor op het stuurhuis die de wielen laat draaien.

LexusRZ450ePrototypeTest3

Als gevolg hiervan is er geen conventioneel stuur nodig, dus modellen met One Motion Grip hebben in plaats daarvan een Yoke in vlindervorm. Het systeem kan de stuursnelheid veranderen, en een draai van 150 graden van de Yoke is voldoende om maximale wieluitslag te realiseren, dus men hoeft nooit de armen over elkaar te kruisen of de handen er van af te halen, aldus Lexus. Het bediening van de set-up was verrassend zwaar, maar voelde daardoor vleziger aan dan de standaard besturing van de RZ. De reactie op commando’s van de bestuurder is goed en na een paar bochten wordt het relatief natuurlijk omdat het systeem intuïtief te gebruiken is. Mijn test was beperkt tot een circuitsessie, dus ik kon niet volledig beoordelen hoe de feedback op de openbare weg zal zijn, maar je krijgt wel een beetje een idee van wat er aan de voorwielen gebeurt, net als bij een conventioneel systeem.

Bij lage snelheden laat de technologie zijn waarde pas echt zien, waardoor je snel van richting kunt veranderen met weinig input aan het stuur, waardoor de RZ verrassend wendbaar is. De respons is zo snel dat het gemakkelijk is om het te overdrijven. Totdat je gewend bent geraakt aan hoe het systeem is gekalibreerd, zal jouw stuurgedrag dat voor flink heen en weer bewegende hoofden van de passagiers kunnen zorgen, maar over het algemeen is de bediening gemakkelijk onder de knie te krijgen.

LexusRZ450ePrototypeTest4

Ik heb ook een exemplaar van de RZ geprobeerd met een normale stuurinrichting en hoewel de bediening zeker lichter was, voelde het ook omslachtiger aan, want het vergt meer inspanning en stuurinput voor een vergelijkbaar resultaat van de vooras. Ik denken dat er een markt is voor beide opstellingen in de line-up. Lexus moet nog aangeven hoeveel de One Motion Grip set-up gaat kosten, maar volstaat nu simpelweg door te zeggen dat het “waar voor je geld” zal bieden.

Als het gaat om prestaties, rijgedrag en verfijning, bieden beide stuurinstallatie varianten dezelfde ervaring. Met een koppel van in totaal 435 Nm accelereert de RZ 450e in 5,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en dankzij het soepele versnellen voelt hij vlot genoeg aan. Er zijn 4 rem regeneratiemodi om uit te kiezen, maar desondanks zou een nog sterker vertragingsniveau (in de hoogste instelling) welkom zijn omdat het nu niet mogelijk is om volledig met één pedaal te rijden.

LexusRZ450ePrototypeTest5

Volgens de hoofdingenieur van de RZ, Takashi Watanabe, is er sprake van een bewust gekozen filosofie. En het moet gezegd worden: qua verfijning zit het bij de RZ wel degelijk snor. De modellen met verbrandingsmotor van Lexus behoren tot de soepelste en stilste op de weg, maar deze elektrische auto tilt de zaken naar een ander niveau. Het merk scoort regelmatig hoog qua verfijning in tevredenheidsonderzoeken en dat lijkt zo te blijven in het elektrische tijdperk; zelfs dit preproductie model is daar het bewijs van.

De eerste indruk is dat de verfijning van de elektrische aandrijflijn wordt geëvenaard door een onderstel dat een soepele vering biedt. Je voelt de auto wel wat rollen vanwege de massa, maar de zachte set-up wijst erop dat dit een comfortabele auto is. Dat maakt van de RZ een aangename kameraad om dagelijks te gebruiken. Daarbij speelt ook het opladen een rol. Hoewel Lexus de definitieve laadsnelheden nog moet bevestigen, biedt zijn BZ4X broertje dezelfde technologie en die auto kan een maximale DC laadsnelheid van 150 kW aan, wat neerkomt op een tijd van iets minder dan een half uur voor 80 procent oplading van de batterij. Concurrenten als de nieuwe Genesis GV60 bieden meer dan het dubbele van deze laadsnelheid.

LexusRZ450ePrototypeTest6

Binnenin voelen zelfs bij deze preproductie auto de materialen en de afwerking briljant aan, terwijl de RZ de nieuwste infotainment technologie van het merk gebruikt. Er is een laag geplaatst dashboard om het zicht op de weg te vergroten en een 14 inch centraal touchscreen. Het draait op het Lexus Link multimediasysteem dat zijn debuut maakte op de NX, met Android Auto, Apple CarPlay, cloud gebaseerde satellietnavigatie en een nieuwe ‘Hey Lexus’ spraakbedieningsfunctie. Over-the-air updatecompatibiliteit betekent dat er ook op tijd nieuwe functies kunnen worden toegevoegd.

Die lay-out voelt aan als een stap vooruit voor het merk, en het nieuwe e-TNGA platform betekent dat er achterin voldoende ruimte is (het formaat van de bagageruimte moet nog worden bevestigd, maar zou ongeveer 500 liter moeten zijn). Er is veel beenruimte en een goede hoeveelheid hoofdruimte, ondanks een nieuw panoramisch dak met een slimme coating om warmte te reflecteren of binnen te houden (afhankelijk van de temperatuur) dankzij foto chromatische dim technologie. Er zijn ook ‘stralers’ voorin die de benen van de inzittenden verwarmen. Beide stukjes techniek verminderen de belasting van het klimaatbeheersing systeem en verbeteren de efficiëntie.

LexusRZ450ePrototypeTest7

 

80%
80%
Awesome

De Lexus RZ 450e brengt slimme technologie in de vorm van het steer-by-wire systeem naar het segment voor premium SUV modellen. Het is misschien niet naar ieders smaak, maar er is ook een conventionele stuuroptie als deze nieuwlichterij niet jouw kopje thee is. Maar de technologie werkt goed en geeft de RZ karakter; iets dat bij veel veel elektrische auto's ontbreekt (inclusief de BZ4X van moederbedrijf Toyota ...), dus ik zeg: goed gedaan Lexus voor het proberen van iets nieuws!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (12)
    8

Reageren is niet mogelijk.