Hyundai Ioniq 5 wint World Car award

0

Wat op Europees niveau niet gelukt is, krijgt Hyundai op mondiaal niveau nu wel voor elkaar: het winnen van een prestigieuze prijs. De Ioniq 5 is namelijk uitgeroepen tot ‘World Car of the Year’.

New York is de thuisbasis van de jaarlijkse World Car prijsuitreiking en dit jaar was er voor Hyundai nogal wat te vieren. Zijn Ioniq 5 EV neemt namelijk een aantal serieuze onderscheidingen mee naar huis. Naast de felbegeerde algemene ‘2022 World Car of the Year’ prijs, won de Koreaan ook in de categorieën design en elektrische auto’s.

“We zijn echt vereerd met het ontvangen van deze prestigieuze prijzen, die een erkenning zijn van het talent en het harde werken van al onze mensen en zakenpartners bij de Hyundai Motor Groep. Het is onze visie om Progress for Humanity mogelijk te maken, en deze bekrachtiging van onze aanpak zal onze inzet om deze visie werkelijkheid te laten worden”, zegt Jaehoon Chang, president en CEO van Hyundai.

Officieel is de Ioniq 5 de 2022 World Car of the Year, World Electric Car of the Year en World Car Design of the Year, Hyundai won dus 3 van de 6 uitgereikte awards. Mercedes-Benz (EQS; World Luxury Car of the Year), Audi (e-Tron GT; World Performance Car of the Year) en Toyota (Yaris Cross; World Urban Car of the Year) namen er elk 1 prijs mee naar huis.

 

Hyundai gaat een fabriek voor elektrische auto’s en batterijen bouwen in de VS

De chief operating officer van Hyundai, Jose Muñoz zei woensdag op de New York Auto Show dat het bedrijf een assemblagefabriek in de VS zal bouwen voor elektrische auto’s  en de hiervoor benodigde batterijen. De beslissing is onderdeel van het 7,4 miljard dollar kostend Amerikaanse investeringsplan van het bedrijf om extra faciliteiten te bouwen en om bestaande productie infrastructuur te upgraden. Muñoz zei dat een locatie voor de nieuwe fabriek dit jaar zal worden aangekondigd. Bovendien zal Hyundai elektrische voertuigen (EV) toevoegen aan de assemblagelijn in Montgomery, waarmee de productie van de eerste elektrische Hyundai een kwestie van tijd is geworden.

Muñoz zegt dat het van plan is om 300 miljoen dollar te investeren en 200 extra werknemers in dienst te nemen om de geëlektrificeerde Genesis GV70 crossover en hybride versie van de Santa Fe te bouwen in de bestaande Amerikaanse fabriek. De Santa Fe gaat in oktober in productie en de GV70 voordat het jaar uit is.

Reageren is niet mogelijk.