Wel kijken, niet kopen: Toyota GR Corolla

0

Anders dan bij veel concurrenten ligt de focus bij Toyota niet volledig op de lancering van elektrische modellen. De Japanners investeren ook in sportieve modellen met een verbrandingsmotor. Toyota heeft die ‘luxe’ omdat zij dankzij haar populaire hybride auto’s op rozen zit voor wat betreft toekomstige emissienormen. Na de beroemde GR Yaris hebben de Japanners nu de Über-Corolla geïntroduceerd. Europese fans zullen echter moeten afwachten of deze ‘hot hatch’ naar Europa komt.

Akio Toyoda, hoofd van de Japanse autofabrikant Toyota, benadrukt herhaaldelijk hoe belangrijk sportieve auto’s voor hem zijn. Als je kijkt naar het recente verleden, dan volgt Toyoda zijn woorden met daden. De GT86 was de eerste, daarna verfijnde de eigen sportafdeling Gazoo Racing (GR) eerst de nieuwe Supra en later de Yaris als een uitloper van de huidige WRC rallyauto. Alleen de hybride hyper sportwagen, die al lang aangekondigd is, laat nog een tijdje op zich wachten; dit project is om verschillende redenen tot stilstand gekomen.

ToyotaCorollaGRlive2

In plaats daarvan komt Toyota nu met de GR Corolla, die de afgelopen weken en maanden met veel plaagfoto’s is aangekondigd. De concurrent van de Hyundai i30 N en de Volkswagen Golf R is visueel nog verbluffender dan zijn minder introverte broertje, de GR Yaris, ook al neemt hij het basislichaam van de nogal saaie Corolla Hatchback over. De nieuwe voorbumper heeft een verkoelende inlaatopening met een honingraatrooster. De uitlopende spatborden hebben aan de voorzijde meerdere sleuven. Ze verbreden de GR Corolla met 20 millimeter vóór en 30 millimeter achter ten opzichte van het basismodel. De motorkap van het speciale model “Circuit Edition”, dat in de VS verkrijgbaar is, heeft ook luchtuitlaten.

ToyotaCorollaGRlive3

In deze beperkte modelvariant eindigt het dak gedeelte van carbon in een spoiler, terwijl de standaard GR Corolla hier een zwarte spoiler lip presenteert. In beide varianten pakt de achterbumper, die in het midden zwart is, het uiterlijk van de voorkant van het voertuig op. In het onderste gedeelte bevindt zich een diffuser die waarschijnlijk het meest opvallende ontwerpdetail van de Toyota GR Corolla omlijst: de 3 pijpen van het uitlaatsysteem, waarvan de buitenste vertegenwoordigers klassiek rond van vorm zijn, terwijl het centrale element een ovaal is.

ToyotaCorollaGRlive7

Verschillende GR emblemen zijn verdeeld over de carrosserie; het opschrift ‘GR-Four’ is in het achterste gedeelte van de dorpels in reliëf aangebracht. De driecilinder 1,6 liter turbobenzinemotor levert 304 pk en een maximumkoppel van 370 Newtonmeter. Een verwijzing naar de variabele vierwielaandrijving met elektronische lamellenkoppeling die Toyota schonk aan de nieuwe GR Corolla. De koppelverdeling kan in 3 fasen worden aangepast: 60:40 ten gunste van de voorwielen, 50:50 of met een zwaar accent achter in een verhouding van 30:70.

ToyotaCorollaGRlive6

De 4WD techniek is niet de enige technische analogie met de GR Yaris. De grotere broer neemt ook zijn 1,6 liter driecilinder over, maar dan in getunede vorm. Dankzij turbocompressor en intercooling levert de benzinemotor 304 pk en een maximumkoppel van 370 Newtonmeter. Overigens zou vooral de uitlaat verantwoordelijk zijn voor het extra vermogen dat wordt behaald ten opzichte van de GR Yaris (261 pk en maximaal 360 Nm). De bestuurder maakt zelf de keuze uit de 6 gangen. Toyota heeft de prestaties nog niet gecommuniceerd.

ToyotaCorollaGRlive4

Torsen sper differentiëlen op beide assen zijn ontworpen om de tractie te optimaliseren. Die zijn standaard op de Circuit Edition en in de basisversie Core tegen meerprijs verkrijgbaar. De basislay-out van het onderstel, overgenomen van de Corolla Sport, werkt met MacPherson veerpoten op de vooras en dubbele draagarmen aan de achterkant en is voorzien van verbeterde veren, dempers en kogellagers. De spoorbreedte is aan de voorkant 60 millimeter groter en aan de achterkant bedraagt het verschil 85 millimeter met de standaard Corolla. Gazoo Racing trakteert zijn nieuwkomer op 3 rij modi die onder meer invloed hebben op de reactie van het gaspedaal en de besturing. Extra stutten aan de achterkant zijn ontworpen om de torsiestijfheid te optimaliseren. De velgen zijn rondom 18 inch en dragen Michelin Pilot Sport 4 banden in de maat 235/40 R18.

ToyotaCorollaGRlive5

Reageren is niet mogelijk.