Volvo roept elektrische XC40 terug vanwege ‘unintended acceleration’

0

Tussen 8 september 2020 en 13 augustus 2021 gebouwde exemplaren van de volledig elektrische Volvo XC40 hebben een defect deel van de zogeheten kabelboom. Omdat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden, worden in Nederland ruim 3.800 auto’s teruggeroepen.

Door corrosie kan er water in de bundel kabels binnendringen, met als mogelijk gevolg verstoorde signalen, bijvoorbeeld voor een ongewilde acceleratie. Ook kan het zijn dat de XC40 in sommige gevallen niet start of tijdens het rijden (nagenoeg) stilvalt. Het gevaarlijkst is natuurlijk als de Volvo versnelt zonder dat de bestuurder dat wil. Gelukkig hebben de getroffen exemplaren volgens Volvo een ‘ingebouwde veiligheidsfunctie’. Deze moet er voor zorgen dat bij het ontvangen van verstoorde signalen de acceleratie vermindert, waardoor de elektrische Zweed nog steeds bestuurbaar is.

Volvo ontdekte de problemen recentelijk doordat verschillende klanten klaagden over problemen met de bediening van het gaspedaal. De Nederlandse importeur heeft de eigenaren van een volledig elektrische XC40 uit bovengenoemde bouwperiode nog niet op de hoogte gesteld. “Momenteel treft Volvo Car Nederland de laatste voorbereidingen met betrekking tot communicatie en logistiek om de klanten, samen met de dealers, zo snel mogelijk van dienst te zijn”, aldus een woordvoerder.

Ongewilde acceleratie oftewel ‘unintended acceleration’ is een berucht probleem in autoland waar ook Audi over mee kan praten. In de jaren ’80 en ’90 klaagden Amerikaanse eigenaren van een ‘5000’ (onze ‘100’) over dit verschijnsel. Audi stelde dat zoiets technisch onmogelijk was, oftewel dat die klanten uit hun nek lulden. Dat heeft het Duitse merk vervolgens veel kopers gekost. In de jaren ’70 verkocht Audi in de Verenigde Staten meer auto’s dan BMW, maar door dit gevalletje van ‘de klant niet serieus nemen’ draaiden de rollen om. Van die situatie is het merk met de 4 ringen nog steeds niet hersteld, ondanks dat de Amerikaanse pers doorgaans lovend is over de modellen uit Ingolstadt.

In Nederland kan Marco Bakker meepraten over ‘ongewilde acceleratie’. Die veroorzaakte met zijn op die manier Opel Omega een ernstig ongeval. De politie heeft een stuur- of rem fout in dit geval echter nooit willen uitsluiten.

Reageren is niet mogelijk.