Bentley: zware auto’s maken een nieuw rijbewijs noodzakelijk

0

Leeg weegt een Bentley tegenwoordig al snel 2,5 ton. De nieuwe BMW i7 is veel zwaarder en dat geldt ook voor de nieuwe Hummer en Lucid Air. Bentley sluit niet uit dat haar toekomstige elektrische modellen de grens van 3 ton wagengewicht zullen naderen of passeren. Dat leidt tot een debat over de status van het B rijbewijs in Europa. Daarmee mag men geen voertuig besturen dat zwaarder is dan 3,5 ton.

Helaas kunnen sommige (elektrische) auto’s, eenmaal geladen met passagiers en bagage, deze limiet gaan overschrijden. Dit probleem speelt nu reeds bij campers. Daarom is de International Federation of Motorhome Clubs (FICM) momenteel bij de Europese Unie aan het lobbyen om de limiet op te trekken tot 4,5 ton. Deze belangenorganisatie heeft nu een “gewichtige” bondgenoot gekregen: Bentley. Die wil ook dat de gewichtslimiet voor auto’s waarmee mensen met een rijbewijs B verhoogd wordt. Volgens de fabrikant is dat veel simpeler (‘een pennenstreek’) dan om de auto’s lichter te maken.

De Engelse fabrikant staat niet bekend om een vedergewicht van haar voertuigen, wat niet echt een zorg is in een segment waar de overvloed aan toeters en bellen of geluidsisolerende materialen in de cabine voorrang hebben op de rest. Alleen nu, met de elektrische transitie in het vooruitzicht, vreest Bentley dat we iets te gevaarlijk de grens van 3.500 kg naderen. Autofabrikanten hebben enige tijd, toen er nog geen elektrisch wolkje aan de lucht was, serieus geprobeerd om het gewicht van hun door benzine- of diesel motoren aangedreven modellen te beperken. Dit vooral om zo het verbruik en dus de CO2 uitstoot te beperken. Maar die stok achter de deur ontbreekt bij elektrisch auto’s. Dat is in die zin opvallend omdat het beperken van het verbruik van elektrische energie natuurlijk ook belangrijk is.

Maar Bentley denkt dus dat de omschakeling naar elektrisch rijden onvermijdelijk zal leiden tot zwaardere auto’s. Daardoor kan het inderdaad, zoals de Britse autofabrikant, voorspelt, nodig zijn om de clausules van rijbewijs B te herzien. Ernstiger is het feit dat zwaardere auto’s tot meer slijtage van het wegdek leiden. We rijden straks misschien niet allemaal in een Bentley, maar bij wijze van spreken wel in een Volkswagen. En daar waar de Kever nog 770 kilo woog, is de ID.3 minimaal 1.812 kilo zwaar ….

Reageren is niet mogelijk.