Elektrisch Passat alternatief: Volkswagen ID.Aero

0

Spionagefotografen hebben gemerkt dat Volkswagen momenteel druk bezig is met het testen van het Aero B ontwerp. De computertekeningen die je hier ziet, geven het beste beeld van de Duitsers voor de Tesla Model 3.

Het beeldmateriaal laat zien dat de nieuwe volledig elektrische sedan, die in 2023 in productie moet gaan, een soortgelijk ontwerp zal hebben als de andere modellen uit de ID reeks van Volkswagen. Aan de voorkant is de neus kort en laag om de aerodynamische prestaties te bevorderen, terwijl het uiterlijk van de onderste grille en koplampen doet denken aan de ID.4.

VolkswagenIDaeroComputertekening2

De ID.Aero, die volgend jaar in de verkoop gaat, werd in 2018 op de autosalon van Genève voor het eerst getoond als een conceptstudie, ID.Vizzion genaamd. Autointernationaal verwacht dat Volkswagen voor wat betreft de naam van de productieversie zal vasthouden aan de huidige ID naamgevingspolitiek. In 2018 beloofden de bazen van Volkswagen dat de sedan 600 km zou kunnen afleggen op een enkele lading, maar met het geüpdatete MEB platform van het merk in aantocht, zou de ID.Aero dit kunnen overtreffen. Tijdens een presentatie op de UBS Paris Electric Car Day vorige maand, onthulde Volkswagen “verbeteringen” voor het MEB platform, waarvan de ID.Aero als eerste zou profiteren. Het nieuwe batterij- en motorsysteem zal een bereik van 735 kilometer opleveren, terwijl de maximale laadsnelheid van het MEB platform wordt verhoogd van 150 kW naar 200 kW. Dit betekent dat verhoging van de stroomhoeveelheid van 10 procent naar 80 procent van de maximale capaciteit minder dan een half uur moeten duren. Gezien de relatief lange wielbasis van de ID.Aero, zou Volkswagen zonder problemen zijn grootste 77 kWh batterij moeten kunnen inbouwen. De prestaties moeten ook worden verbeterd, met het potentieel voor een hete vierwielaangedreven GTX versie die in een tijd van ongeveer 5,5 seconden naar 100 km/u moet kunnen sprinten. De huidige ID.4 GTX en ID.5 GTX leveren 299 pk / 310 Nm koppel, en dit is de set-up die het meest waarschijnlijk zal verschijnen in een soortgelijke variant van de Aero B.

Volkswagen zal ook een stationwagen versie van de ID.Aero lanceren, waarvan de op de 2019 editie van de Los Angeles Motor Show getoonde ID.Space Vizzion conceptstudie een voorproefje is. Deze auto was uitgerust met een 2-motorige elektrische aandrijflijn, die een krachtigere 340 pk produceert, maar het valt nog te bezien of die in productie zal gaan. Binnenin verwacht Autointernationaal dat de ID.Aero hetzelfde compacte digitale dashboard en 10 inch infotainment systeem zal hebben als de rest van de Volkswagen modellen die op het MEB platform zijn gebaseerd, met het potentieel voor een groter 12 inch scherm op luxueuzere versies.

Reageren is niet mogelijk.