Ineos: en nu komt er een kleine volledig elektrische 4×4 aan

0

De Grenadier is het allereerste model van het merk Ineos. De groep bestaat al heel lang en verdiende zijn geld vooral in de chemiesector. Als grote fan van de Land Rover Defender, wilde de CEO van Ineos, Sir Jum Ratcliffe, een eigentijdse versie produceren: moderner dan de originele Land Rover (Defender), blijft de Grenadier een rustiek voertuig. Van de Britse terreinwagen komt binnenkort een tweede versie beschikbaar.

De Grenadier zal binnenkort ook te koop zijn in pick-up uitvoering met lange wielbasis. En tegen het einde van het jaar moet er begonnen worden met het testen van een versie met een brandstofcel. Maar de elektrificatie stopt daar niet. Ineos kondigt namelijk de toekomstige release van een volledig elektrische ‘baby Grenadier’ aan.

IneosGrenadierPrototype

Dit betekent dat het debuutmodel Grenadier straks niet meer de enige echte vertegenwoordiger van het merk Ineos is. De fabrikant bereidt zoals gezegd een tweede terreinwagen voor die compacter en vooral emissievrij is. De voortvarendheid van Ineos is verrassend want de productie van haar allereerste terreinwagen, de Grenadier dus, is nog niet eens begonnen. Pas in juli zullen de eerste exemplaren in de voormalige Smart fabriek in het Franse Hambach aan de Moezel van de band lopen.

De kleinere elektrische terreinwagen gaat geproduceerd worden in dezelfde fabriek als de Grenadier. Deze aankondiging werd gedaan door Ratcliffe zelf in een promotievideo over de vorderingen bij Ineos. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om nogmaals de komst van een pick-up variant van de Grenadier, met een verlengde wielbasis, te bevestigen. Hij wees er ook op dat de Grenadier in de toekomst volledig op waterstof zou kunnen rijden. Eind 2022 zullen de eerste tests worden uitgevoerd.

IneosGrenadierPrototype2

De voormalige Smart fabriek heeft een productiecapaciteit van 60.000 auto’s per jaar. Wetende dat Ineos van plan is om jaarlijks 32.000 exemplaren van haar Grenadier te bouwen, laat dit weinig ruimte voor nieuwigheden (je hoeft alleen maar te tellen). Het productiedoel kan dus maximaal 28.000 exemplaren zijn voor de toekomstige elektrische terreinwagen. Om dit aantal op te kunnen voeren, zal het nodig zijn om de fabriek te vergroten of dat Ineos zich (ook) ergens anders vestigt. Maar we zijn er nog niet, vooral omdat, zoals het persbericht aangeeft, “de lanceringsdatum nog moeten worden bevestigd”.

Als laatste belangrijk punt kan er worden gemeld dat de ‘baby Grenadier’ zal worden gebaseerd op een gloednieuw platform. De Britse fabrikant benadrukt dat de aanstaande benjamin alles zal hebben om hem geschikt te maken voor intensief terrein gebruik. Dat is volgens Ratcliffe geen overbodige mededeling omdat elektrische voertuigen ook buiten de stad bruikbaar moeten zijn, waar de Grenadier zijn natuurlijke habitat heeft. Die is vooralsnog alleen leverbaar met 6 cilinder motoren (benzine en diesel) van BMW.

IneosGrenadierPrototype3

Reageren is niet mogelijk.